Nieuwe zeilen IF

//Nieuwe zeilen IF
Nieuwe zeilen IF 2019-02-12T10:26:27+00:00

Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe zeilen IF

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 33

    Misschien leuk om dit even te delen; ik heb geen vraag deze keer. Afgelopen jaar ben ik op zoek gegaan naar een zeilmaker voor een set nieuwe zeilen voor mijn IFE. Ik ben uitgekomen bij Miedema in Heeg. Daar heb ik een nieuw grotzeil besteld, een grote genua en een high-aspect-fok voor hardere wind, omstandigheden waar ik hoog aan de wind wil varen of wanneer ik goed zicht wil hebben op ander verkeer. Materiaal is Contender; de variant met het fijnere grid. dichte geweven met veel dunne draden in plaats van groffer geweven met dikkere draden. Miedema verkoopt dit als Performance-endurance

    Het team van Miedema heeft me toegestaan om te komen kijken bij ontwerp, snijden van, en het naaien van de zeilen. Dat had ik gevraagd omdat me dat zelf leuk leek; ik ben van nature nieuwsgierig. Daarnaast leek het me leuk om het proces met via NMV te delen. Hierbij alvast wat foto’s. Wanneer de zeilen in april geprobeerd gaan worden ga ik proberen een afgrond verhaal te maken die indien lezenswaardig genoeg, voor Marieteam is.

    De foto’s laten zien:
    – begin: Jan Miedema meetboot en karekteristieken van mast op. Zeill wordt ontworpen op een half aangtrokken achterstag. De mast van Olijf buigt
    ca 10 cm
    – profiel van grootzeil, bovenaanzicht in doorsnedes en 3D-plaatje. Jan Miedema heeft een sterke voorkeur voor bepaalde vormen, maar daar kun je over
    overleggen. Aanpassingen zijn mogelijk voor veel wind, weinig wind
    – Plaatje van snijplan
    – plaatje van snijmachine
    – alle banen van grootzeil bij elkaar
    – het naaien zelf
    – twee Marieholmzeilen bij elkaar

    Mijn zeilen waren gisteren nog niet klaar. Eindresultaat volgt later. Leuke ochtend gehad bij een enthousiast team dat trots is op wat er gemaakt wordt.

    Dank aan Heleen, Tanja, Jan en Chris voor uitnodiging en uitleg.

    Startpunt van ontwerp; opmeten boot door Jan Miedema. Hier een screenshot van zijn PC waarin de buiging van de mast wordt bekeken

     

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 50

    Lijkt me heel leuk en leerzaam Hans om erbij te zijn als je zeilen gemaakt worden 👍🏻

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 33

    Het stuk over de nieuwe zeilen moest natuurlijk nog een vervolg krijgen. De proof of the pudding was het optuigen en het zeilen met alles.
    Optuigen heb ik drie weken geleden gedaan. Ik heb m’n nieuwe grootzeil in combinatie met high aspectfok uitgeprobeerd tijdens het Marieholmtreffen in Sneek van twee weken geleden. Tijdens de Harlingen-Terschellingrace heb ik gevaren met nieuwe grootzeil en genua.

    In woorden:

    So far had ik de high-aspect-fok gezien als een fok voor bijzondere omstandigheden. de combinatie grootzeil en fok leerde me in Sneek dat:

    • bij een beetje wind de snelheid niet of nauwelijks minder is die van een IFE met een Genua.
    • het is bekend, maar ik heb nu ook gemerkt dat met de HA-fok de boot heerlijk scherp aan de wind vaart
    • Wat een gemak qua uitzicht en hanteerbaarheid in vergelijking met de genua !
    • De HA-fok gaat vaker gebruikt worden dan ik had gedacht.

    Bij de HT-race wilde ik natuurlijk bij elke dip in windkracht blijven varen en dat maakte dat ik de genua heb gehesen. Soms was dat echter een beetje veel, Zie de foto’s hieronder. Dan werd de boot loefgierig. Dat had ik niet verwacht. Spelend met de achterstagspanning was dta echter volledig weg te trimmen. Jan Miedema had me veel verteld over de twist die in het zeil moet zitten; de hoek van het zeil onder in de mast ten opzichte van de hoek van het zeil ten opzichte van de mast bovenin. Nou die twist zit er a) duidelijk in en b) is prachtig te regelen met achterstagspanning.

    Er zijn twee dingen die met het nieuwe zeil nog moeten worden opgelost:

    1. er zijn veel meet levers/sledes gebruikt bij het voorlijk van het grootzeil dan bij mijn oude zeil. Als ik ze niet steeds wil invoeren in de mastgleuf betekent dat het gebruik van een stopper, maar dan ligt bij gestreken zeil het geheel erg ver boven de giek. Ik zag een paar mooie oplossingen in een andere discussie en verder heb ik een leverancier voor een Selden-feeder gevonden. Als dat onverhoopt niet werkt ga ik namaken wat ik in de andere discussie zag.
    2. Miedema heeft maximaal gebruik gemaakt van de beschikbare lengte van top to lummelbeslag. Daardoor is er weinig ruimte om het voorlijk strak te trekken met de halstalie.  Bij de HT race had ik of last van een iets slippende val in de klem of  van rekkende vallen. Na verloop van tijd kwam er steed een moment dat ik met de halstalie het voorlijk niet mee strak kreeg. Ik denk erover om nu de rail waarop de het giekbeslag glijdt los te halen en iets verder naar  beneden te monteren.

    Zowel in Sneek als in de HT liep Olijfje prima met de nieuwe zeilen. Ik heb er ook best veel waarderende opmerkingen over gehad. Die bevestigden dat ik terecht blij ben met wat ik nu op de boot heb staan.

    High aspectfok. Had iets lager gesneden kunnen zijn, maar doet het prima en geeft enorm veel comfort ten opzichte van de genua. Nu kunnen we uitkijken !

    Foto’s gemaakt door Menno Onnes. HT race met nieuw grootzeil en genua. De plooien in voorlijk zijn tweeledig: Met de genua goed gezet heb je aan de wind wat werveling bij het voorlijk van het grootzeil. De rail waarop het lummelbeslag naar beneden wordt getrokken is net niet lang genoeg meer. wanneer de val wat rekt of een beetje door de klem slipt. Een cunningham-touwtje heeft mijn boot nooit nodig gehad. wellicht trekt die de boel ook nog wat gladder

    Ook de genuaval had wat last van rek. De genua gaat bewust niet over het dek, maar hangt net boven de reling. Dat heeft twee redenen:

    1. zo zit de reling niet in de weg. Dat is de simpele reden
    2. Een genua die over de dekrand loopt vraagt volgens de zeilmaker om een actieve schootvoering, zeker op ruig water. Ik heb daar de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel precies hangt. Maar ik heb aangenomen dat het waar is. Omdat ik verwacht regelmatig alleen op pad te gaan zoek ik die actievere schootvoering niet. De schoot zal het merendeel van de tijd gewoon in de klem zitten.

    Vlak over het dek ziet er natuurlijk wel net wat mooier uit…

    Deze foto moet een idee geven van het profiel Geheel kan vlakker door bij de genua de schoot verder naar achteren te zetten en bij het grootzeil een cunninghamhole te gebruiken. Stiekum zet ik de foto er ook in omde HT te promoten ! De HT -race lijkt gemaakt voor Marieholms ! Kijk hoe die gaat ! Dit jaar (2019) hadden zich drie IF’s aangemeld en uiteindelijk startten er twee. Dat was leuk, gaf een echt wedstrijd gevoel op prachtig vaarwater. Het zou waanzinnig leuk zijn om dat aantal volgend jaar te verdubbelen.

    Groet, Hans ten Cate

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar