Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe zeilen IF

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Jan-Paul,

    Ik gaf al eens aan dat ik het in mn eerste jaar als IF-zeiler nog nooit nodig heb gevonden om te reven. Toch wil de mogelijkheid graag houden om te kunnen reven.
    Bij Olijfje zitten aan weerskanten van het lummelbeslag RVS-plaatjes met reefhaken. Ik heb ze recent gekopieerd voor Paul van den Hoek die dezelfde mast-giek-configuratie heeft en kan zodoende gemakkelijk een foto toevoegen.

    reefhaken op Proctorgiek

    Om de het reefoog om een van de haken te kunnen slaan moeten de sledes totaan het oog uit de mast. Mis ik wat als ik concludeer dat dat in de oplossing van de havenmeester niet gemakkelijk gaat ? Ik had de plaatjes al wel eens gezien toen je aangaf dat er eerder over het onderwerp was geschreven, maar ik realiseer me nu dat ik vanwege deze gedachtengang bij het reven de oplossing als niet practisch voor mij naast me neer had gelegd.

    Reef jij ? en zo ja, hoe doe je dat ? Trek je het reefoog via een blok op het dek zoveel mogelijk naar beneden ? Iets Cunninghamhole-achtigs ?

    Ik heb geen foto van de oplossing die ik in gedachten heb om ervoor te zorgen dat en de sledes normaal gesproken in de mast blijven zitten en ik ook redelijk gemakkelijk kan reven zoals ik beschreeft. Het komt neer op het boren van een gat van een mm of 4 vanaf de zijkant van de mast  naar de andere zijkant ter hoogte van de mastsleuf. Daar gaat dan een pen door die simpel geborgd wordt. Blijft dan alleen nog mijn probleem over van het zeil dat bij de mast niet fijn naar beneden zakt. Grootste probleem daarvan is dat geheel niet lekker in de huik past. Dat los ik op met een nieuwe huik die ik toch al wilde aanschaffen.

    Over het reven moet ik misschien maar een andere discussie starten. Mn text laat al zien dat ik daar nog een mee aan de slag moet. De foto laat een paar mooie nieuwe haken voor Paul zien, maar liever zou ik het zonder haken doen. Het lijkt me een goed idee om eens oplossingen te gaan verzamelen, beschrijven en ergens beschikbaar te maken. Marieteam, Kennisbank iod.

    Groet, Hans ten Cate

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Wat ik heb begrepen van Miedema is dat ze bij het plaatsen van de leuvers rond het reefoog voldoende ruitme gelaten wordt zodat het reegoog op de oude haak belegd kan worden – mi het dan niet nodig zijn extra reefhaken te plaatsen

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Wat ik heb begrepen van Miedema is dat ze bij het plaatsen van de leuvers rond het reefoog voldoende ruitme gelaten wordt zodat het reegoog op de oude haak belegd kan worden – mi het dan niet nodig zijn extra reefhaken te plaatsen

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Beste Hans,

    het klopt dat het moment van reven relatief laat aanbreekt. Dus reef ik? Ja soms. Mede afhankelijk van wie er verder nog meevaart en wat die nog leuk en gezellig vinden. Ben ik alleen, dan reef ik vrij laat Dat is dan ook meteen een moment dat ik niet graag op het kajuitdak meer sta. Reven vanuit de kuip dus. Daar is driekwart jaar geleden op dit forum ook over gediscussieerd en dan met name over de plaats van de klemmen; voor of achter de buiskap. Ik heb een tweelijns reefsysteem met de klemmen voor de buiskap (waar ze van origine ook bedacht zijn overigens). Het voor- en achterlijk hebben allebei een aparte lijn. Ik zet de lazyjacks op spanning, vier de grootzeilval een stukje, trek beide lijnen aan en vervolgens de grootzeilval weer en klaar. Die lijnen lopen door de reefogen in mijn grootzeil, langs de giek, via een blok vooraan op de giek bij de mast naar beneden en dan door blokken aan de mastvoet naar achteren.

    Als ik in de haven het rif al leg voordat ik wegga, kan ik ervoor kiezen om de onderste leuver uit de mastgroef te halen en het verder zo te laten zitten. Mocht het zo zijn dat gaandeweg de wind verminderd, dan kan ik de reeflijnen losgooien en het zeil hijsen. Een leuver is dan los. Bij wat minder wind is het straktrimmen van het onderlijk ook minder aan de orde.

    Tot zover de huidige situatie. Ik schreef al dat ik overweeg om de giekrail korter te maken. Dat heeft er mee te maken dat het zeil bij de halshoek nu nog niet helemaal op de giek komt. Wordt die rail korter, dan kan die hoek nog wat verder naar beneden.

    Kortom, werk in uitvoering zal ik maar zeggen.

    Jan-Paul

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Ik heb eea gecheckt op de het forum en vind het een mooi idee om zo te reven Jan-Paul. Op dit ogenblik kan ik het allemaal niet uitvoeren omdat er in de mast niet genoeg schijven zitten en ik op het kajuitdak niet genoeg klemmen heb en geen klemmen op de juiste plek. Daar heb ik mooie oplossingen voor gezien, maar die oplossingen stel ik uit tot het zeilseizoen over is.

    Dank voor je bijdragen ! Ze motiveren motiveren me.

    Groet, Hans ten Cate

    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

    Jan-Paul,

    Ik heb hetzelfde probleem met de zeilinvoer. Ik wil ook iets maken met plaatjes of een sailfeeder. Ik wil ook de giekrail aanpassen.
    Ik heb van Arno Roelofs gezien dat hij een vaste giek/mast verbinding heeft gemaakt. is ook een mooie optie.
    Wellicht dat ik je havenmeester benader voor de afdekplaatjes.

    Groet,
    Paul

7 berichten aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.