Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe zeilen IF

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Misschien leuk om dit even te delen; ik heb geen vraag deze keer. Afgelopen jaar ben ik op zoek gegaan naar een zeilmaker voor een set nieuwe zeilen voor mijn IFE. Ik ben uitgekomen bij Miedema in Heeg. Daar heb ik een nieuw grotzeil besteld, een grote genua en een high-aspect-fok voor hardere wind, omstandigheden waar ik hoog aan de wind wil varen of wanneer ik goed zicht wil hebben op ander verkeer. Materiaal is Contender; de variant met het fijnere grid. dichte geweven met veel dunne draden in plaats van groffer geweven met dikkere draden. Miedema verkoopt dit als Performance-endurance

    Het team van Miedema heeft me toegestaan om te komen kijken bij ontwerp, snijden van, en het naaien van de zeilen. Dat had ik gevraagd omdat me dat zelf leuk leek; ik ben van nature nieuwsgierig. Daarnaast leek het me leuk om het proces met via NMV te delen. Hierbij alvast wat foto’s. Wanneer de zeilen in april geprobeerd gaan worden ga ik proberen een afgrond verhaal te maken die indien lezenswaardig genoeg, voor Marieteam is.

    De foto’s laten zien:
    – begin: Jan Miedema meetboot en karekteristieken van mast op. Zeill wordt ontworpen op een half aangtrokken achterstag. De mast van Olijf buigt
    ca 10 cm
    – profiel van grootzeil, bovenaanzicht in doorsnedes en 3D-plaatje. Jan Miedema heeft een sterke voorkeur voor bepaalde vormen, maar daar kun je over
    overleggen. Aanpassingen zijn mogelijk voor veel wind, weinig wind
    – Plaatje van snijplan
    – plaatje van snijmachine
    – alle banen van grootzeil bij elkaar
    – het naaien zelf
    – twee Marieholmzeilen bij elkaar

    Mijn zeilen waren gisteren nog niet klaar. Eindresultaat volgt later. Leuke ochtend gehad bij een enthousiast team dat trots is op wat er gemaakt wordt.

    Dank aan Heleen, Tanja, Jan en Chris voor uitnodiging en uitleg.

    Startpunt van ontwerp; opmeten boot door Jan Miedema. Hier een screenshot van zijn PC waarin de buiging van de mast wordt bekeken

     

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Lijkt me heel leuk en leerzaam Hans om erbij te zijn als je zeilen gemaakt worden ??

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Het stuk over de nieuwe zeilen moest natuurlijk nog een vervolg krijgen. De proof of the pudding was het optuigen en het zeilen met alles.
    Optuigen heb ik drie weken geleden gedaan. Ik heb m’n nieuwe grootzeil in combinatie met high aspectfok uitgeprobeerd tijdens het Marieholmtreffen in Sneek van twee weken geleden. Tijdens de Harlingen-Terschellingrace heb ik gevaren met nieuwe grootzeil en genua.

    In woorden:

    So far had ik de high-aspect-fok gezien als een fok voor bijzondere omstandigheden. de combinatie grootzeil en fok leerde me in Sneek dat:

    • bij een beetje wind de snelheid niet of nauwelijks minder is die van een IFE met een Genua.
    • het is bekend, maar ik heb nu ook gemerkt dat met de HA-fok de boot heerlijk scherp aan de wind vaart
    • Wat een gemak qua uitzicht en hanteerbaarheid in vergelijking met de genua !
    • De HA-fok gaat vaker gebruikt worden dan ik had gedacht.

    Bij de HT-race wilde ik natuurlijk bij elke dip in windkracht blijven varen en dat maakte dat ik de genua heb gehesen. Soms was dat echter een beetje veel, Zie de foto’s hieronder. Dan werd de boot loefgierig. Dat had ik niet verwacht. Spelend met de achterstagspanning was dta echter volledig weg te trimmen. Jan Miedema had me veel verteld over de twist die in het zeil moet zitten; de hoek van het zeil onder in de mast ten opzichte van de hoek van het zeil ten opzichte van de mast bovenin. Nou die twist zit er a) duidelijk in en b) is prachtig te regelen met achterstagspanning.

    Er zijn twee dingen die met het nieuwe zeil nog moeten worden opgelost:

    1. er zijn veel meet levers/sledes gebruikt bij het voorlijk van het grootzeil dan bij mijn oude zeil. Als ik ze niet steeds wil invoeren in de mastgleuf betekent dat het gebruik van een stopper, maar dan ligt bij gestreken zeil het geheel erg ver boven de giek. Ik zag een paar mooie oplossingen in een andere discussie en verder heb ik een leverancier voor een Selden-feeder gevonden. Als dat onverhoopt niet werkt ga ik namaken wat ik in de andere discussie zag.
    2. Miedema heeft maximaal gebruik gemaakt van de beschikbare lengte van top to lummelbeslag. Daardoor is er weinig ruimte om het voorlijk strak te trekken met de halstalie.  Bij de HT race had ik of last van een iets slippende val in de klem of  van rekkende vallen. Na verloop van tijd kwam er steed een moment dat ik met de halstalie het voorlijk niet mee strak kreeg. Ik denk erover om nu de rail waarop de het giekbeslag glijdt los te halen en iets verder naar  beneden te monteren.

    Zowel in Sneek als in de HT liep Olijfje prima met de nieuwe zeilen. Ik heb er ook best veel waarderende opmerkingen over gehad. Die bevestigden dat ik terecht blij ben met wat ik nu op de boot heb staan.

    High aspectfok. Had iets lager gesneden kunnen zijn, maar doet het prima en geeft enorm veel comfort ten opzichte van de genua. Nu kunnen we uitkijken !

    Foto’s gemaakt door Menno Onnes. HT race met nieuw grootzeil en genua. De plooien in voorlijk zijn tweeledig: Met de genua goed gezet heb je aan de wind wat werveling bij het voorlijk van het grootzeil. De rail waarop het lummelbeslag naar beneden wordt getrokken is net niet lang genoeg meer. wanneer de val wat rekt of een beetje door de klem slipt. Een cunningham-touwtje heeft mijn boot nooit nodig gehad. wellicht trekt die de boel ook nog wat gladder

    Ook de genuaval had wat last van rek. De genua gaat bewust niet over het dek, maar hangt net boven de reling. Dat heeft twee redenen:

    1. zo zit de reling niet in de weg. Dat is de simpele reden
    2. Een genua die over de dekrand loopt vraagt volgens de zeilmaker om een actieve schootvoering, zeker op ruig water. Ik heb daar de bel horen luiden, maar weet niet waar de klepel precies hangt. Maar ik heb aangenomen dat het waar is. Omdat ik verwacht regelmatig alleen op pad te gaan zoek ik die actievere schootvoering niet. De schoot zal het merendeel van de tijd gewoon in de klem zitten.

    Vlak over het dek ziet er natuurlijk wel net wat mooier uit…

    Deze foto moet een idee geven van het profiel Geheel kan vlakker door bij de genua de schoot verder naar achteren te zetten en bij het grootzeil een cunninghamhole te gebruiken. Stiekum zet ik de foto er ook in omde HT te promoten ! De HT -race lijkt gemaakt voor Marieholms ! Kijk hoe die gaat ! Dit jaar (2019) hadden zich drie IF’s aangemeld en uiteindelijk startten er twee. Dat was leuk, gaf een echt wedstrijd gevoel op prachtig vaarwater. Het zou waanzinnig leuk zijn om dat aantal volgend jaar te verdubbelen.

    Groet, Hans ten Cate

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Dag Hans,

    Het ziet er prachtig uit. Heb dit seizoen ook nieuw grootzeil bij Miedema laten maken – heb echter hetzelfde probleem als jij beschrijft – door de stopper in de rail komt bij het strijken van de zeilen het geheel erg hoog bovenop de giek te liggen – op zich gaat dat nog wel – een groter probleem vind ik het gedoe met die stopper als je een rif moet leggen – stopper moet er uit en het is vgls mij wachten totdat ie een keer uit je handen glipt – en bij wat hardere wind toch wel een gedoe Hoe heb jij dit probleem opgelost ?? Je verwijst naar een discussie en een leverancier voor een selden feeder en het zelf namaken van iets. Ben benieuwd wat je gedaan hebt.

    vr groet

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Beste Frank, Er is op dit forum al wat over geschreven.

    Groet,

    Jan-Paul

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Frank,

    Bij deze een paar aanvullingen op wat Jan-Paul aangaf.

    1. De kant en klare sail feeder die ik heb gevonden is voor Selden-masten. Waarschijnlijk past hij, al dan niet met wat zaag en vijlwerk, ook in de zilveren Protor-masten die bij Marieholms zijn geleverd, maar dat heb ik nog niet verder uitgezocht. De sail feeders voor de Selden-mast zijn in ieder geval verkrijgbaar bij: http://www.mastenenzo.nl/ in Sneek
    2. Ik heb eigenlijk drie problemen met de zeilinvoer en het zeil dat ik nu heb:
      • Mijn nieuwe zeil heeft veel meer zeilsledes dan mijn oude zeil. Ik heb om te voorkomen dat ik bij iedere keer dat ik ga zeilen de sledes opnieuw moet invoeren nu een Davis Zeilsledestopper in de mastgleuf gedraaid. bij gestreken zeil hopen alle sledes zich op boven die stopper en daardoor past de oude huik nauwelijks meer. Een sail feeder zou de sledes verder naar beneden laten vallen waardoor opbergen gemakkelijker wordt.
      • Als ik bij ruw weer zou willen gaan reven (heb ik nog nooit gedaan…) dan moet ik nu met een waterpomptang naar voren om de ‘Davis’ los te draaien. Mij lukt het niet om hem  met de hand zo strak aandraaien dat hij altijd blijft zitten..
      • De onderste zeilslede hangt los omdat hij voor de invoersleuf zit. Een sailfeeder zou dat oplossen, mits hij sterk genoeg is.
    3. Allemaal goede redenen dus om een sail feeder aan te schaffen of zelf iets te maken. Maar ik heb bedacht dat:
      • Het oude zeil ook niet lager vast zat. Ook toen had ik geen sail feeder. Het oude zeil had simpelweg veel minder sledes.
      • Na wat passen en meten en iets anders opspannen past de oude huik net over het gestreken zeil
      • Ik overweeg de ‘Davis’ gaan vervangen door een pen die door twee gaatjes in de mastsleuf gaat. Een pen die je er even uittrekt wanneer er gereefd moet worden.
      • De invoer van de Proctor-mast zit niet heel ver boven de giek. Het plaatsen van een sail feeder verlengt de bruikbare lengte van de gleuf in de mast ongeveer met de lengte van de sail feeder. Dat is niet heel veel. Ik zag dat de invoer van de sledes bij Selden-masten hoger zit en daar haal je dus op punt meer winst met een sail feeder.
      • Dezelfde pen haal ik, indien nodig, even weg bij het opbergen van het zeil om een paar sledes uit sleuf te laten vallen.
    4. De sail feeder van Selden laat niet veel ruimte over voor de sledes om doorheen te lopen. De sledes in het nieuwe zeil van Miedema zijn behoorlijk robuust en ik vrees dat ze niet door de sail feeder gaan. Overweeg je er een te kopen, dan moet je dat van tevoren wel even gaan opmeten.

    Zelf ga ik dus waarschijnlijk mijn problemen oplossen door twee gaatjes in de mast te boren en daar een pen met een vorm van borging doorheen te steken. Maar wellicht brengt het Forum me nog op andere ideeen.

    Groet, Hans ten Cate

    06 3313 2103

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Hans, Frank,

    Mijn punten waren dezelfde, namelijk dat het zeil te hoog bleef ‘hangen’ als het gestreken of gereefd werd. Reven doe ik inmiddels vanuit de kuip. Dat hele idee werkt niet meer als ik eerst naar de mast moet om de stopper uit de zeilinvoer te halen en een paar leuvers te lossen, zodat er gereefd kan worden. In mijn (zilveren) proctor mast zat een zeilinvoer die 20 cm lang was. Die zat dan nog eens boven de rail waarlangs het lummelbeslag loopt. Die rail op zijn beurt is ook nog eens langer dan nodig. Hoe dan ook, bij reven moesten twee leuvers minimaal los. Ik heb nu in ieder geval de zeilinvoer afgedekt en dat scheelt al fors. De plaatjes zitten met twee boutjes vast. Werkt prima.

    Ik heb eerst nog nagevraagd wat de afmetingen van de Selden sailfeeder waren. Dat kwam op 10 cm lengte en dat paste bij mij dus niet. Ik weet niet wat de door Hans genoemde firma kan leveren.

    Groet,

    Jan-Paul

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Beste Jan-Paul,

    Ook in zit met het probleem van de te hoog beginnende zeilgroef. Ik ben erg benieuwd hoe je het met twee plaatjes hebt opgelost. Heb je er misschien een foto van? Alvast bedankt!

    Groet,

    Ruben

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Hoi Ruben,

    Ik heb de havenmeester van mijn haven (Lockhorst in Warmond) gevraagd twee plaatjes te maken om de zeilinvoer af te dekken. Op de foto zie je dat ze uit drie delen bestaan. Het deeltje rechtsonder kan eraf. Dan blijft er precies genoeg ruimte over om de leuvers in te voeren. De rest zit vast. De havenmeester heeft een aantal extra sets gemaakt zei hij, omdat hij nog wel meer vragen op dit punt verwacht van Marieholmbezitters.

    Waar ik nog over twijfel, is of er nog een stuk van de gietrail afdoet. Die is eigenlijk nog te lang. Mijn giek/lummelbeslag komt niet of nauwelijks boven de zwarte streep op de mast en er is dus altijd nog een flink stuk giekrail over.

    Groet,

    Jan-Paul

     

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Hans, Jan Paul

    Dank voor jullie snelle reactie op mijn vraag!! Heb via Miedema sails een Selden sailfeeder gevonden echter die past niet – tevens hoorde ik van hen dat de sailfeeder die op mijn mast zou moeten passen ook niet meer geleverd kan worden. Tenzij je zo’n sailfeeder passend kan maken lijkt mij het verder zoeken naar een passende sailfeeder dus een dood spoor – rest mi niets anders dan zelf iets te maken met afdekplaatsjes zoals jij (en ook anderen) hebt gedaan Jan-Paul. Het ziet er prima uit.

    Zou ik die havenmeester van jou evt kunen benaderen met de vraag of hij nog zo’n extra setje heeft?? Zou je me dan evt zijn contactgegevens kunnen mailen of het evt aan hem willen vragen?

    vr groet

    Frank

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    PS Jan Paul,

    Ik ga er van uit dat de ruimte achter de plaatjes veel ruimeris dan die in de geleiderail in de mast – dit is bij mijn mast wel het geval – geeft dit geen problemen bij het hijsen?? – de leuvers moeten dan zelf de opening van de geleiderail zoeken en als daar zoveel ruimte zit kan ik me voorstellen dat dit lastig is en soms ook problemen geeft bij het hijsen?

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Frank,

    Wat is je mailadres? Dan geeft ik de gegevens even door.

    Groet,

    Jan-Paul

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Jan-Paul

    Mijn mailadres is: f.woonings@outlook.com

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Frank,

    De zeilinvoer achter de plaatjes is een centimeter breed bij mij. Als je de zeilen hijst ‘met de kop in de wind’, dan gaat dat prima. Je kan de geleiderail op dat punt nog wat bijvijlen om ‘blijven haken’ te voorkomen of te verminderen. Als je gewend bent de zeilen op aan de windse koersen of nog ruimer te hijsen, dan blijft het wel wat gemakkelijker haken inderdaad. In de praktijk gaat het prima.

    Het blijft een beetje proberen en het kan soms en beetje lastig zijn. De masten zijn gemaakt voor het invoeren van zeilen met een pees en niet met leuvers. Zoals ik het nu heb is het in ieder geval een klap beter dan met de onderste leuvers los moeten zeilen om te kunnen reven indien nodig. Ik vaar veel alleen en bij de mast staan om dat te regelen, komt de ontspanning niet ten goede.

    Jan-Paul

    Frank Woonings
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Jan-Paul,

    Ok – ben het helemaal met je eens. Vaar ook vaak alleen. Het is idd een heel gedoe als je naar voren moet om te reven – je wilt dan toch een systeem waarmee je het snel en zonder veel gedoe snel kan doen. Wacht je contactgegevens af.

    vr groet

    Frank

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.