Een bekend probleem voor veel booteigenaren, ook de Marieholm, zijn lekkende ramen.

Onderhoud

De ramen hebben weinig onderhoud nodig. Het is wel aan te bevelen om ze met zoet water af te spoelen nadat ze met zout water in contact zijn geweest. Verder kan je de raamrubbers insmeren met vaseline om uitdrogen te voorkomen. De fabrikant raadt aan om de frames in te smeren met een beschermende was.

Systeem

De ramen van de Marieholm zijn niet te openen. Het glas zit met een ‘Glass Gasket’ (binnenrubber) vast aan het ‘Outer frame’ (buitenframe). Het is niet mogelijk om het glas van het buitenframe los te maken en daar nieuwe rubbers in te zetten. Overigens zal dit binnenrubber niet vaak de oorzaak zijn van lekkage. Het binnenframe zit met schroeven van binnenuit de boot vastgeschroefd tegen het buitenframe. Hiertussen zit nog een ‘foam gasket’ (schuimrubber) en een ‘outer gasket’ (buitenrubber).

IF-schepen gebouwd voor 1972 hebben ramen gevat in volledig rubberen peesprofielen. Daarna zijn raamprofielen met een aluminiumstijl gebruikt. De grootste ramen van de M26 zijn identiek aan die van de IF.

Renoveren

Lekkage treedt meestal op als gevolg van verouderde en uitgedroogde rubbers. Sommige rubbers kunnen worden vervangen, hieronder staat welke.

De ramen kunnen lekken als de rubbers 1 of 4 niet meer waterdicht zijn. Rubber 1 (binnenrubber) kan niet vervangen worden, omdat dit rubber tijdens de productie tussen het raam en frame is geperst. Nummer 4 (buitenrubber) kan wel vervangen worden en kan bij ERTEC per 10 meter worden besteld. Als het binnenrubber (nummer 1) wel voor lekkage zorgt, kan het zichtbare deel van het rubber worden weggesneden en worden vervangen door zwarte Sikaflex kit. Dit is in de tekening hiernaast geïllustreerd. Als dit niet werkt, dan moet helaas het totale raam worden vervangen. Nummer 3, ‘foam gasket’ (schuimrubber) is wel vervangbaar maar heeft geen invloed op de waterdichtheid van het raam.

Verwijderen van de ramen:

De ramen kunnen worden verwijderd door de schroeven los te draaien. Dan komt het binnenframe eraf en kan je van binnenuit het raam eruit duwen. Dit kan weerstand geven doordat het buitenrubber in de loop van tijd kan zijn verkleefd. Ook als voorgaande eigenaren kit hebben gebruikt tussen het buitenframe en de boot, kan het lastig zijn om het raam te verwijderen. Je kunt het rubber en/of kit voorzichtig lossnijden.

Het is belangrijk om de buitenzijde van het polyester- en het buitenframe goed glad te maken en te ontvetten, om te voorkomen dat door bijvoorbeeld oude rubberresten lekkage gaat ontstaan. Langs de randen van een dergelijke oneffenheid zou het nieuwe rubber niet meer sluitend tegen de polyester dan wel aluminium aan kunnen drukken.

Terugplaatsen van de ramen

Meet het nieuwe rubber af rond het raam en lijm de uiteinden aan elkaar vast met bijvoorbeeld secondelijm. Plaats het buitenframe en het buitenrubber gecentreerd in de opening. Zorg ervoor dat de naad van het buitenframe of binnenframe niet bovenaan zitten. Zet dan vanaf de binnenkant van de boot het binnenframe met schuimrubber tegen de opening aan en probeer de twee frames aan elkaar te bevestigen met de schroeven. Doop hiervoor de schroeven in zuurvrije vaseline of Sikaflex om de frictie te verminderen. Je kunt een zaklamp gebruiken om de gaten in het buitenframe van binnenuit te lokaliseren. Indien de schroeven niet goed in de gaten vallen, is het moeilijk om het buitenrubber zodanig samen te persen dat het weer waterdicht wordt.

Draai de schroeven langzaam één voor één aan zodat er een gelijkmatige verdeling van kracht op het buitenrubber komt te staan. Het kan nodig zijn om de positie van het raam of het buitenrubber bij te stellen tijdens het aandraaien van de schroeven. Het is aan te raden om een persoon buiten tegendruk tegen het raam te geven op die plek waar de schroef wordt aangedraaid. Op die manier creëren de zelftappende schroeven een sterke constructie met de aluminium frames. Pas echter op, als het alleen de schroeven zijn die de twee frames naar elkaar toetrekken, dus zonder tegendruk van buiten, dan kunnen de schroeven doldraaien. Na één week moeten de schroeven nog één keer worden aangedraaid om het rubber op zijn uiteindelijke spanning te brengen.

Het buitenrubber moet door het aanschroeven zodanig worden samengedrukt dat de dikte wordt gehalveerd van 4 naar 2 millimeter. Let er op dat het buitenrubber in een rechte lijn ligt. Onder normale omstandigheden is het niet nodig om kit tussen het buitenframe en de boot aan te brengen. Echter, als de buitenkant van de boot ruw is of beschadigd, kan een beetje kit lekkage voorkomen. Denk er echter om dat te veel kit door zijn viscositeit het buitenrubber er uit kan duwen. In de illustratie hiernaast staat – met een bolletje- aangegeven waar de kit (Sikaflex) dan het beste kan worden aangebracht.

Prijsindicatie ERTEC

Zowel de schuimrubbers, buitenrubbers als het hele raam zijn te bestellen in Denemarken bij ERTEC. De prijs voor buitenrubbers en schuimrubbers voor alle ramen van een M26 ligt (inclusief verzendkosten) op ongeveer 120 Euro. Voor een M26 heb je in totaal 8366mm per soort rubber nodig. De rubbers gaan per 10 meter, dus voor zowel een M26 als IF redt je het daar dus mee.

ERTEC geeft speciaal aan NVM leden volumekorting wanneer voor 5 boten (12%) of 10 boten wordt besteld (24%).

Vernieuwen

In Nederland zijn ook leveranciers voor nieuwe ramen. Voor een goede pasvorm is het verstandig om een mal te maken of de oude ramen bij de leverancier af te geven voor de juiste maat.

Eén reactie

1. Menno
    22 januari 2024 om 20:44

Een tijdelijke oplossing (half of heel seizoen) bleek voor mij Captain Tolley’s creeping crack cure. Lekkage komt wel weer terug. En ik moest de behandeling paar keer herhalen voordat het werkte. Het aanbrengen werkt het beste als het al even droog is geweest.