Ik ben een ‘plassenzeiler’ en vaar veel alleen in mijn IF.
Omdat dat makkelijker te maken heb ik de boot voorzien
van een rolfok, kreeg de grootzeilval een doorvoer met klem
en lier op de kajuit, is de overloop gemoderniseerd en heb
ik selftailing lieren gemonteerd. Deelname aan de HT-race
was aanleiding om me te buigen over een reefsysteem dat
ik makkelijk kan bedienen.
Na googelen en video’s bekijken besloot ik de halshoek bij
de mast te laten zoals hij was en me te concentreren op de
schoothoek aan de achterkant van het zeil. In de oude situatie
kon ik moeilijk het onderlijk strak krijgen en een net rif
steken. Mensen in de appgroep adviseerden mij de lijnen
vanuit veiligheid zoveel mogelijk vanuit de kuip bedienbaar
te maken.
Ik hoef nu alleen naar voren om het oog in de halshoek om
de reefhaak te doen. Door de dubbele kromming blijft het
oog op de haak. Na het hijsen van het grootzeil trek ik de
reeflijn op het kajuitdak aan. Via een schijf in de mastvoet
loopt de lijn naar de giek. Aan de voorzijde van de giekhangt
een blok aan een harpje. Op de giek popte ik een
Harken schildpadblok van 29 mm. Vanaf het blok gaat de
lijn naar het reefoog op het achterlijk van het zeil en dan
door dat oog naar de beugeltje onder de giek.
De positie van het blok op de giek is belangrijk. Je wilt dat
het reefoog zowel goed naar beneden als naar achteren
getrokken wordt. Ik heb het schildpadblok op de giek zo
geplaatst dat de hoek van de lijn naar het oog 45 graden is
om zo een goede balans te houden tussen trekkracht naar
achteren en naar beneden.
Ik heb alles dubbel uitgevoerd om ook een 2e rif te kunnen
steken. Het 2e rif zit aan stuurboord en is hetzelfde uitgevoerd.
Het schildpadblok zit daar meer naar voren.

Goed, wat was er benodigd:
– 8 Monel popnagels, https://www.nauticashop.nl/monel-popnagels-divmodellen#/1271-afmetingen-48_mm_x_86_mm
– Een popnageltang, maar zie de opmerking hieronder over het formaat
– Een 5mm staalboor, zie de opmerking over de kwaliteit
– 2 rvs oogjes voor op de onderkant van de giek
– 2 blokjes voor op de zijkant van de giek, ik heb de Harken 29mm schildpadblok gebruikt, typenummer HK109
– 2 blokjes voor de geleiding van de lijnen bij de halshoek naar de mastvoet, ik heb de Harken 2636 gebruikt
– Ik gebruik geen spinnaker, dus ik kon twee vrije geleiders op de mastvoet vrij maken om de lijnen naar de garage te leiden waar ik ze vast kon klemmen.
– Twee lijnen van de juiste lengte, meet dit goed na want je verkijkt je snel op de benodigde lengte in ongereefde toestand, zeker voor het tweede rif.

En nu komt het stuk waar door mij opgedane ervaring en begane stommiteiten voor een ander voordeel opleveren:
– Koop een goede 5mm boor, ik kan een Bosch HSS-TiN 5mm aanraden.
– Let goed op bij het boren dat de boor op de juiste plek blijft bij de eerste aanzet. Een stukje schildersplakband helpt iets bij het op zijn plek houden van de boorpunt. Of sla een putje in de giek met behulp van een priem en een hamer.
– Ik had best een goede Stanley popnageltang gekocht, maar de kracht die je uit moet oefenen voordat de nagel knapt viel me erg tegen. Ik moest echt volle kracht zetten. Een popnageltang met een langer handvat om meer kracht te kunnen zetten is aan te bevelen. Wellicht deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/hofftech-popnageltang-voor-staal-rvs-aluminium-compact-model/9200000126585146/

Frank Visser
IF Kajsa

Voor Monel nagels heb je een extra stevige popnageltang nodig.
Omdat de 5 mm. reeflijn niet lekker door het blok liep heb ik ze
later een halve slag gedraaid. Daardoor had ik meer ruimte voor
de lijn. Ik moest de nagels uitboren en opnieuw poppen.

Eén reactie

  1. Michiel Veldkamp
    24 december 2022 om 14:38

    De gebruikte schildpasblokken lijken mij aan de lichte kant. Ik zou blokken gebruiken die met vier popnagels vastzitten op de giek en meer kracht kunnen hebben.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.