Home Forums Algemeen Laminaat zeilen op een Marieholm?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Laminaat zeilen op een Marieholm?

    Klinkt best gek he?

    Het “oude” grootzeil van goede kwaliteit dacron van dimension-polyant met een hele harde coating heb ik in midden 2018 gekocht in Zweden, de basis was een klassewedstijd zeil, met wat kleine aanpassingen op mijn verzoek.
    Na 2.5 seizoen is het dacron en het zeil in het algemeen nog in uitstekende staat, maar het heeft niet meer de vorm die er in zat toen het nieuw was. Het word steeds moeilijker om het zeil goed te trimmen, maar dat kan ook aan mij liggen.
    Vanaf nieuw vond ik het ook al een moeilijk te trimmen zeil, maar als ik het aan de praat had, dan werkte het echt goed. Vooral hoog aan de wind, daar blinkt dit zeil echt in uit.

    En dat zag ik als uitdaging, en vond het ook leuk om die balans steeds op te zoeken.
    De filosofie achter dit grootzeil, is dat een IF relatief snel veel helling maakt, met dat in het achterhoofd, is het grootzeil bovenin heel vlak, en heeft het steeds meer camber als je naar beneden gaat.
    Het zeil was altijd moeilijk om boller te zetten, al zette je het onderlijk 20cm losser, meer bolling kreeg je alleen maar onderin het zeil, bovenin bleef het vlak.

    Er is nog een aspect, en dat is mastbuiging in het midden/onderen van de mast. Daar waar het in de top slecht zou buigen, buigt het in het midden/onderen juist heel makkelijk door.
    Het Seldén masprofiel en de verstaging van een Marieholm 26 is niet heel erg stevig te noemen naar mijn mening, wat dat betreft vind ik het oude en prachtig vormgeven proctor profiel die je op IF’s ziet van voor 1973 stukken fijner.

    Het is een 7/8ste getuigde boot met gepeilde zalingen, en heb moeite om de buiging te beheersen. Het grootzeil vlakt daarmee nog meer af.
    Toen ik nog mijn If had,  heb ik een poosje een wat ouder grootzeil van een hunter formula one in gebruik, daar liep de IF “als een speer” mee.
    Op dat moment realiseerde ik dat nog niet zo, omdat ik de IF tot dan aan toe altijd heb gezeild met een uitgezeild North grootzeil uit 1988.
    Maar later kwam dat besef pas dat het echt goed werkte, het was een zeil met veel camber op de juiste plek, en echt een vleugelvorm van boven naar beneden. Veel camber is trouwens niet altijd de oplossing, camber brengt ook veel weerstand met zich mee, misschien schrijf ik er nog iets over als daar belang bij is.

    Met dat alles in gedachte ben ik op zoek gegaan naar een nieuw grootzeil.
    Ik baalde eigenlijk wel dat na 2.5 seizoenen zeilen, mijn grootzeil uit Zweden niet meer de vorm heeft toen het nieuw of 1 seizoen oud was. Aan de andere kant, het werkte ook niet zo goed op de 26 als op de IF.
    Ik wilde eerst leren over het 1 en ander, hoe maken ze dacron eigenlijk? Je leest dan dat ze het polyester weven, voorzien van een hars en het daarna verhitten. Het polyester krimpt dan en zo ontstaat er een heel dicht geweven doek.
    Een laminaat zeil kan ook van polyester zijn, maar in plaats van het te weven, verlijmd men diverse lagen om zo tot een geheel te komen wat het doek vormt.

    Wat ik hierboven schijf is natuurlijk wel heel beknopt , als je interesse hebt om meer te lezen/leren kan ik je het boek Maximum sail power aan bevelen. Het is een flinke pil om helemaal door te lezen, maar je kan ook gewoon alleen lezen wat je interesseert.
    Na dit alles gelezen te hebben wilde ik iets anders proberen dan geweven doek, ook al zijn daar ook hele goede varianten in te vinden zoals doeken waar bijvoorbeeld dyneema in geweven zijn precies daar waar het nodig is. En eerlijk is eerlijk, ik denk dat voor een Marieholm dat echt wel voldoende al zijn.

    Maar ik wilde gewoon iets anders proberen dan geweven doek, en na gelezen te hebben over de meeste aangeboden producten kwam ik er maar niet uit. Soms was het ook lastig te vinden hoe een laminaat van een bepaalde fabrikant nu ongv opgebouwd was, bij de ene fabrikant kon je het vrij simpel vinden, de andere moest je wat meer naar graven.
    Dan ga je nog eens opnieuw lezen, en de opbouw van Dimension-polyant DCX kwam het dichtste bij van wat ik zocht. Ik heb het spul vaker gezien, en mee mogen spelen en ik was er altijd van onder de indruk.
    Met dit alles in het achterhoofd, maar wel open proberen te zijn, ben ik op zoek gegaan naar een zeilmaker. Ik heb 2 zeilmakers gevonden waarbij ik een erg goed gevoel over heb. En heb uiteindelijk voor de “kleinere” van de 2 gekozen.

    Gepraat met de zeilmaker over mijn zeilboot, en hoe ik zeil, en wat ik ermee ga doen, en hij opperde CDX van contender, dat vind ik ook heel mooi spul, wat soepeler en lichter dan DCX. Maar ik was meer onder de indruk van het DCX van dimension polyant, en ben dus voor DCX gegaan. De zeilmaker heeft een mooi programma waarin je kan zien wat de vorm zou moeten worden, ik kreeg een zeil te zien wat veel meer op een vleugel leek, i.p.v. een “vlakke plank” wat ik al had.
    Daarna dingen bespreken over afwerking, trimstrepen, zeillogo, welke leuvers, etc etc. Dat zijn leuke dingen om over na te denken.

    Het oude zeil had geen losse broek zoals ze dat noemen, dat maakt het trimmen ook behoorlijk lastig. Niet alleen vanwege de frictie die het oplevert, maar ook blijft de vorm maar erg beperkt, als je gaat voor een pees in de broek van het ziel, dan zou naar mijn mening een shelf foot beter zijn.

    Dingen zoals de reven is ook erg veel over nagedacht, ik heb gekozen voor een hoger eerste rif, en een 2de rif. Als ik het 2de rif moet zetten, dan waait het flink, want je hebt dan ongv de helft aan oppervlakte gereduceerd. Misschien onnodig, maar wel erg fijn om te hebben. Dan nog de kleur van het doek, uiteindelijk gekozen voor licht grijs, is eens wat anders dan het wit wat je altijd ziet, best wel “eng” om zo’n keuze te maken.

    Dan wat weegt dat nu?

    Nou, het wedstrijdzeil is erg licht gebouwd, zo heeft het achterlijk geen bies, wat gebruikelijk is, maar is het doek simpelweg omgevouwd en dicht genaaid. Er zitten kleine leuvers aan met webbing, hele lichte latjes, en natuurlijk sterk maar wel lichtgewicht doek. Het nieuwe grootzeil heeft wat stevigere leuvers, en de 2 bovenste latten zijn volledig doorgelat en daar heb je dan rolleuvers voor nodig.

    Al met al weegt het zeil een krappe 2.5kg meer dan het oude zeil, dat is te overzien, en heb ik graag over voor de duurzaamheid die het nieuwe zeildoek gaat geven, het nieuwe zeil is ook iets gegroeid ten opzichte van het oude zeil, vooral in de onderste regio, en dan naar boven toe.

    Triradiaal of Croscut?

    Triradiaal, de naam zegt het eigenlijk al, de banen zijn radiaal in verschillende richtingen opgebouwd.

    Crosscut zijn lange horizontale banen, en is wat simpeler.

    De keuze of je gaat voor crosscut, of triradiaal, word gedicteerd door de doekkeuze, als je kiest voor DCX zoals ik, dan is triradiaal de enige optie, omdat dit doek daar specifiek voor gemaakt is. Je kan dit doek dus niet zomaar crosscut verwerken, omdat je dan het doek verkeerd belast.

    Ondertussen ook al gepraat over een nieuwe fok,  ik zou dan wel het liefste een flink uitgebouwde fok willen hebben.Later meer daarover.

    Dit is het grootzeil geworden:

    Ik heb er nog geen meter mee gezeild, maar het is een naar mijn mening erg mooi zeil geworden.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Ik heb een mooie fok, maar deze heb ik volledig uitgezeild. Een goed excuus, om wat anders te verzinnen, een nieuwe fok, of HA fok, of een uitgebouwde fok, of een genua 3?? Zeg het maar? Ik twijfelde nogal.

    De oude fok voordat hij het begaf (rechter boot, met mij in het gangboord):

     

    Bovenstaande foto is best wel grappig, op de achtergrond een Marieholm met uitgebouwde fok en ook uitgebouwd grootzeil. Er is dus veel ruimte over tussen achterlijk en zaling.

    Ik heb een mooie genua 2, maar ik moet toegeven dat ik meestal naar de fok grijp als ik ga zeilen, hij is makkelijk te hanteren. En bij ruimere koersen zet ik toch meestal een genaker, maar met een normale fok, mis je naar mijn mening wel wat zeiloppervlakte als het ietsjes minder waait.

    Aangezien ik wel geïnteresseerd ben in alles wat met zeilen te maken heeft, ben ik zelf wat gaan meten aan de boot, en ben ik wat gaan ontwerpen in gratis software.  Dat is leuk, en erg leerzaam om te leren wat er allemaal bij komt kijken, maar ook best listig. Gelukkig kreeg ik via mail van Arno een tip met maatvoering voor een uitgebouwde fok bedoeld voor IF die goedgekeurd is om klassewedstrijden te doen. Dit gaf een mooie leidraad voor de nieuwe uitgebouwde fok.

    Met die informatie, en lessen die ik via het ontwerpprogramma heb geleerd ben ik naar de zeilmaker gegaan, en heb het 1 en ander besproken. Ik wilde wel iets met veel vermogen, dus gekozen om een zeil te maken met relatief veel diepte. Ik wilde zoveel als mogelijk camber/diepte, maar de zeilmaker vind dat niet verstandig, en terecht, want teveel diepte geeft teveel weerstand.

    Onderstaande foto kan je zien wat de diepte ongeveer gaat worden:

    Om de uitbouw, want die is best flink goed steun te geven komt er een doorgelatte toplat in. Dit zeil word op dit moment gemaakt, dus ik heb nog geen plaatje van hoe het is geworden. Hij word van hetzelfde materiaal gemaakt als van het grootzeil, namelijk DCX van dimension polyant.

     

    Gerard
    Moderator
    Aantal berichten: 17

    Dat ziet er erg goed uit. Ik ben benieuwd naar je ervaring met je nieuwe zeil.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Dank Gerard, ik ben ook erg benieuwd.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Na de winter door te hebben gezeild met oude zeilen, heb ik vandaag het nieuwe grootzeil uitgeprobeerd.

    Nog even spelen met het toplatje, maar het bevalt uitstekend!

    Over 25mijl 5.85 gemiddeld gezeild, de nieuwe fok laat nog even op zich wachten, en dan zal ik nog een uitgebreider verslagje schrijven.

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Ik vind het echt een hardstikke mooi zeil Jeroen.

    Maar aangezien ik af en toe ook wedstrijden wil zeilen zal ik het toch bij voorgeschreven materialen en maten moeten houden.

    Wat betreft de fok kan ik het ‘nieuwe’ model met maten 8000 x 7650 x 2950 van harte aanbevelen. Makkelijk te hanteren en gaat hoog en hard. Wel moeten de railtjes op dek dan wat naar voren (of langer).

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 9

    Dag Jeroen, ik volg met belangstelling jouw blogs over je 26. Na lang twijfelen tussen IF en 26 sta ik op het punt om ook een 26 aan te schaffen en aan te gaan pakken. Graag zou ik daar eens met jou van gedachten over wisselen. Zou ik je een keer kunnen bellen? Mijn mail: beama31@gmail.com. Als je aangeeft wanneer dat uitkomt en me je nummer geeft…

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Hey Maarten, ik zal je even mailen.

    Ik heb inmiddels de fok ook binnen:

     

     

    Bij mij is het railtje krap aan nog net goed, ik zou hem misschien ietsjes langer willen hebben naar voren toe, maar dan praat ik of 5 tot 10cm extra.

    Ik ga er ook een traploos verstelbaar railtje van maken.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Hier ben ik ermee aan het zeilen:

    Tot nu toe bevalt het goed, wel zou ik de volgende keer de fok iets omhoog laten lopen in het onderlijk.

    Dat is wat makkelijker met de zeereling.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Iets beter filmpje, waar je meer de zeilen kan zien, sorry voor het vorige filmpje:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 9

    Dat ziet er goed uit! Mooie set zeilen. Nu inderdaad ook een mooie shot van het grootzeil. Heb je de indruk dat je hoger&harder loopt met je Vaghals?
    Groet, Maarten

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Hallo Maarten, Vaghals liep met de oude zeilen ook heel aardig. (grootzeil 3 seizoenen oud, en genua krap 2 seizoenen)

    Maar vooral bij meer wind, blijft dit er toch wel veel beter op staan, hoog aan de wind loopt ze wat mooier door. Het zijn een hele boel kleine verschillen, en die maken denk ik best wat uit. Trimmen is wel erg verbeterd, het zijn echt hele fijne zeilen om te trimmen. Wanneer je een keer mee gaat, dan moet je er maar eens mee prutsen.

    Ik ben nu bezig om een andere giek te monteren met een 1 lijns reefsysteem erin, en wat stijver profiel, ik denk dat ik daar ook het 1 en ander mee win.

    Is er hier nog animo voor een verslagje daarover?

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.