Home Forums Discussies Kennisbank Klemmen op kajuitdak/garage

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Olijfje heeft op het kajuitdak/de garage de oorspronkelijke cleats om vallen en trimlijnen vast te zetten.

    Afgelopen weekeinde, zeilend op het IJsselmeer schoot de grootzeilval door de klemmen. Gedurende het tochtje van Workum naar Makkem bij een redelijke wind moest ik steeds vaker het zeil opnieuw hijsen omdat de val door de cleat gleed. Verplaatsen naar een nasstliggende cleat bood geen oplossing; ook door de andere cleats op het dak gleed de val.

    Wat wel werkte was wisselen van cleats. Op de kuiprand zaten nog twee cleats die de grootzeilval wel konden houden. Ze waren van hetzelfde type als op het dak en daarom heb ik ze tijdens de zeiltocht maar verwisseld. Waarschijnlijk is de mantel van mijn grootzeilval wat uitgehard of glad geworden door vuiligheid. Waarschijnlijk zijn ook de klemmen aan het einde van hun 44-jarige bestaan. Ze zijn behoorlijk verkleurd en de tanden zijn niet heel scherp meer.

    Nu wil ik nieuwe klemmen op het dak. Mijn voorkeur gaat weer uit naar cleats. Naar mijn gevoel zijn die oneindig veel simpeler en goedkoper dan stoppers als bijvoorbeeld die van Spinlock. En ze doen lijkt me precies hetzelfde. Maar ik heb er geen verstand van. Daarom een paar vragen over cleats en stoppers.

    1. Ik heb tot nu toe geen nieuwe cleats gevonden van het type zoals ze op Olijfje gemonteerd zijn. Cleats met een uitsparing in de voet waar een metalen beugel doorheen gemonteerd kan worden die vallen en trimlijnen op hun plek houdt als de klem niet gebruikt wordt. Weet iemand welke types/fabrikaten er gebruikt zijn rond 1977 ? Ik kan wel andere types cleats vinden die uiteindelijk ook wel gemonteerd kunnen worden, maar de oorspronkelijke zijn lang meegegaan enzijn robuust.
    2. Kan iemand uit ervaring vertellen of nieuwe stoppers vallen beter vast houden dan  nieuwe Clamcleats ?
    3. Waarom zou je voor veel geld  een stopper kopen met bewegende delen die kunnen slijten  terwijl een Clamcleat van ca 12 Euro de val of trimlijn ook prima vasthoudt ?
    4. Zijn er goede redenen om een stopper te nemen in plaats van een Clamcleam of V-cleat; welke stopper zijn een aanrader en waarom ?

    Ik ben benieuwd naar reacties.

     

    Groet, Hans ten Cate

     

     

     

     

     

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.