Home Forums Discussies Kennisbank HPX butyltape om schroefgaten gaten in dek en kajuitdak af te dichten

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Al een tijdje had ik de wens om de C-rail die voor de geleiding van de fokkeschoot midden op het dek gemonteerd was te vervangen door een T-rail die wat dichter tegen de kajuitrand aan gemonteerd was. Redenen waren:

    De C-rail ligt midden op het dek. Op zich geen probleem, want de C-rail is laag. Maar de pin uit de slede steekt uit en daaraan heb ik mijn blote voeten regelmatig bezeerd

    Met de nieuwe high aspect-fok lijkt het me nog beter zeilen met de rail wat dichter tegen de kajuitwand aan

    Het lijkt naar mijn smaak mooier wanneer genuarail en fok-rail er gelijk uit zien.

    Met een systeem van rails kan ik bij het wisselen van het voorzeil de schoot met slede overzetten naar de juiste rail.

    Bij het plaatsen van de rail heb ik voor het eerst gebruik gemaak van HPX Butyltape om de schroefgaten af te dichten. Tot nu toe had ik gaten afgedicht met Sicaflex, maar dat beviel me niet goed:

    • dat is best een geklieder, vraagt schoonmaken achteraf
    • je begint met een tube, gebruk,t een beetje en dan kan wat over is weg worden gegooid
    • witte Sicaflext hardt uit en wordt dan bros. In die staat dicht het niet goed meer af. Die afdichting is bij de IF belangrijk omdat de constructie van glasvezel-polyester wordt ondersteund door heel veel multiplex. De gaten die ik moest boren voor de nieuwe rail gaven voornamelijk houtzaagsel als afval. Dat hout in de constructie mag niet gaan rotten door gebrek aan kit of o[pgedroogde kit.

    Op Youtube kwam ik bij toeval een een Italiaan tegen die een nieuwe rail op het dek van een M26 monteerde en hij gebruikte HPX-Butyltape. Butyl is materiaal dat over tijd zeer ververmbaar blijft en daarmee de altijd iets bewegende schroeven lekvrij door blijft voeren. HPX Butyltape komt zoals de naam zegt op rol. het is eigenlijk kit in laagjes, gescheiden door papier. Zodra twee laagjes elkaar raken onstaat er een verbinding tussen de laagjes.

    De manier waarop ik het heb gebruikt is , is:

    • schroefgaten in dek geboord en daarbij wat extra ruimte gemaakt. 6 geboord, waar de schroeven M5 zijn Dit omdat
    • ik onderdeks een RVS strip wilde plaatsen die de nieuwe rail verankert. Als de gaten te nauw zijn en er niet perfect is geboord komen gaten in rail en in de strip nooit overeen
    • ik de butyleen de kans wil geven zich in het schroefgat te duwen
    • Schroefgaten vanaf het dek met een verzinkboor geruimd zodat zich een trechter vormt waarin de butyleen zich kan verzamelen.
    • Alle schroeven door de gaten in de rail gestoken en direct aan de onderkant een kegel van butyltap om de schroef gedraaid
    • Met alle schroeven op hun plek de rail geplaatst en voorzichtig aangeduwd. De schroeven mogen niet draaien !
      van onderaf de strop eerst aangebracht en daarna de moeren op de M5-bouten gezet.
    • Moeren om en om aangedraaid. Opnieuw: de bouten mogen niet meedraaien. Meedraaien veroorzaakt dat de butyleen zich ergens ophoopt terwijl er op een andere plek geen butyleen zit. Ik had verwacht hulp nodig te hebben bij het tegenhouden van de bouten, maar de butyleen sluit de bouten goed genoeg op wanneer alles eenmaal een beetje zit.
    • Controleren of butyl aan alle kanten onder de rail uitkomt. Dat geeft vertrouwen in het feid dat het zich goed heeft verdeeld

    Reden om dit te delen is dat ik zowel op de jaarvergadering als bij de worrkshop gelcoatrepair ervaren klussers tegekwam die net als ik tot nu toe doorvoeren afdichtten met kit. Ze kenden de HPX-tape niet. Ik vond het superhandig spul en heb er vanwege het feit dat het vrijwel niet uithardt ook meer vertrouwen in dan de witte Sicaflex als het gaat om afdichtende kwaliteiten.

    Hans ten Cate

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Foto’s uploaden in text lukte me niet; daarom 6 losse berichten.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Mooi beschreven weer Hans, het is fijn spul de HPX tape, ik mag het ook graag gebruiken.
    Een goed alternatief voor bed-it butyltape wat in NL niet heel goed te verkrijgen is.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hans, goed verhaal en helemaal mee eens.
    Nog als toevoeging op je verhaal..

    Een Marieholm heeft een sandwich dek met als tussenlaag hout. Dit is een kwetsbare constructie zeker bij oude boten.
    Als je inwatering van het dek wil voorkomen dien je eerst een overmaats gat te boren en dit te vullen met (verdikte) epoxy, en na uitharding opnieuw te boren met de goede maat, hierdoor ontstaat dus een kraag van epoxy die het hout tegen inwateren beschermt als je beslag vroeg of laat toch gaat lekken.
    Een andere beproefde methode is om via het origineel geboorde gat met een scherp geslepen inbussleutel in een boormachine het hout in het gat weg te frezen zodat er tussen de twee lagen een vrije kraag ontstaat. Gat van onderen afplakken en vullen met epoxy en opnieuw doorboren.

    Heb zo bij onze boot alle bestaande en nieuwe gaten (en dat zijn er veel..) in het dek behandeld en dat is de enige manier om het dek op de lange duur hard te houden.

    Ook de gaten van de scharnieren van het vluchtluik verdienden deze aandacht omdat deze in de mastbalk uitkomen… de achterste gaten hiervan heb ik gesloten blindklinkmoeren in gelijmd.

    Groetjes van Arno.

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Hoi Arno. Jouw oplossing is ook nu weer perfect. Ik heb de indruk dat de oorspronkelijke gaten ook waren afgekit met een soort butyleenkit. Grijs en vanaf 1977 nog steeds flexibel. Weet jij wat er oorspronkelijk is gebruikt om de schroefgaten af te dichten ?

    Hans

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Terwijl ik het bericht verzond bedacht ik nog dat ik jouw oplossing overwogen heb. Ik heb het bewust niet gedaan omdat ik bang was dat ik het kokertje van epoxy, dat ik uiteindelijk op jouw manier zou maken, bij het aandraaien van de moeren weer kapot zou maken; zou gaan kraken.

    Ik heb bij de reparatie van een surfplank zelf wel pluggen gemaakt in een overmaats geboord gat. In dat gat stopte ik een schroef met een laag vaseline, gerold in een glasmatkoker die weer gedrengt was in epoxy. Na opdrogen van epoxy kon de schroef door de laag vaseline weer los worden gedraaid en kon ik daarna vast schroeven wat ik vast wilde schroeven.

    Verschil met het vastzetten van de rail is dat de plug in de surfplank diep het schuim in ging en dat de plug niet werd geplet door aan de ene kant een rail en aan de andere kant strip met moeren. De plug was de moer die een geheel ging vormen met het dek.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hans,
    Mijn ervaring met moderne epoxy’s is dat ze zeer drukvast zijn dus geen problemen met evt verpulveren onder druk.
    Het voorkomt zelfs dat je een deukje rondom het beslag maakt als je het beslag te vast zou monteren.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Op mijn oude IF ook alles opgeboord alleen ik heb het niet ingegoten.
    Maar epoxy ingedikt met gehakseld glasweefsel, dat er zo goed mogelijk en zonder lucht in (bijna) stampen.
    En dan heb je een heel sterk iets.

    Met de 26 doe ik het nu wat anders, daar frees ik met een freesje voor op een boormachine de kern weg, en vul de holte op met ook ingedikte epoxy.
    Maar inderdaad, dat grijze spul, als het nog in goede staat is, heeft zijn werk goed gedaan, ik had nergens inwatering.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Jeroen, welk soort freesje gebruik jij om de kern weg te halen?
    Mijn frezen van de bovenfrees passen nooit in het bestaande gat.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Is niet van een bovenfrees.
    Maar het is een freesje, bolvormig en past in een accuboormachine, ze zijn er in verschillende smaken en soorten.
    Ik probeer er een foto van hier neer te zetten, maar momenteel werkt het forum niet zo goed, ik probeer een verslag over de knieverstevigingen in mijn m26 te publiceren en dat lukt ook niet.

    De methode werkt wel goed moet ik zeggen, en bevalt ij beter dan het groter opboren van gaten.
    Het nadeel van groter boren, ingieten en weer boren, is dat je praktisch geen marge hebt voor fouten.
    Of je moet de gaten zo groot maken dat het je meer marge geeft.

    Vooral voor een railtje is dat niet echt handig (vind ik dan)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.