Home Forums Discussies Kennisbank Het maken van knieverstevigingen Marieholm IF

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 23

    Op markplaats staat M26 Svaj te koop.

    Daar hebben ze het zo opgelost:

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Mits goed uitgevoerd is dit natuurlijk een prima manier om de krachten van de verstaging af te voeren naar de romp, als dat gewenst is.

    Auke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

    Ik ga het met watervast multiplex proberen. Wanneer dit goed gelijmd en gelamineerd wordt lijkt me dit ook stevig genoeg. Momenteel is de hele boot van binnen gestript dus nu is de tijd het te doen 🙂

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    De oplossing van Svaj, is natuurlijk een compleet andere oplossing dan de knieversteviging.

    Je voorkomt ermee dat het dek daar ter plekke omhoog komt, maar niet de torderende kracht wat het eigenlijk veroorzaakt.

    Je belast de oogbouten zo ook op een andere manier.

     

    @ Auke, ik wil je best helpen om ze van glasweefsel te maken.

     

    Menno
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Nog dank voor het duidelijke verslag over deze klus. Zelf heb ik de knieën er ook zo goed als in zitten. Ik wacht op het verdwijnen van de vorst voor de laatste afwerking. Ik heb PU schuimplaat van Polyservice gebruikt. Zonder vooraf te lamineren. Dan buigt het ook nog een beetje mee met de vorm van de romp bij het lijmen. Stijfheid en sterkte ontstaan vervolgens door het lamineren.

    Multiplex zou ik afraden. Heb bij Jepma in Grou een IF zien liggen met multiplex knieën onder de puttingen. Effect: duidelijk zichtbare scheurtjes in gelcoat romp (aan buitenzijde dus) bij de uiteinden van het multiplex. Je verliest dan blijkbaar de juiste krachtverdeling/flexibiliteit.

    Groet, Menno

    Menno
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Een nuancering van het bovenstaande: ik meen dat het multiplex alleen gelijmd in de betreffende IF (en dus niet gelamineerd). Je kunt altijd contact opnemen met Jepma zelf voor het hele/correcte verhaal.

     

     

     

     

    Auke
    Deelnemer
    Aantal berichten: 9

    @Sjöfn Bedankt! Het zal mij ook wel lukken om ze van weefsel te maken, maar ik denk dat een stukje multiplex stevig genoeg is voor een dergelijke ondersteuning.

    Over de haarscheurtjes zoals hierboven wordt aangegeven ga ik informeren. Het lijkt me dat zolang de krachten goed worden verdeeld door een plaat op de romp zoals Sjöfn ook gedaan heeft, het geen problemen moet opleveren. Als je alleen een kniestuk zou gebruiken krijg je een hogere puntbelasting op je romp, wat heel goed voor haarscheurtjes zou kunnen zorgen.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    @ Auke, dan komt het wel goed!

    Mocht je toch hulp nodig hebben, dan mag je altijd mailen.

     

    @Menno, ik snap niet zo goed waarom je PU schuim hebt gekozen.

    Dat is geen structureel schuim zoals airex of corecell/divinycel/pvc schuim.

    Het PU schuim buigt weliswaar mee, het is meer een schuimsoort om iets vorm te geven.

     

    Als je toch PU schuim gebruikt, dan zou ik dan inderdaad flink wat lagen extra glasweefsel gebruiken (aan beide kanten van de basisplaat)

    Maar liever een structurele schuim gebruiken!

    De ruimte onder de basisplaat, vul je op met stewathix, of aerosil, of west systems 404 (o.i.d. een HD filler) ingedikte epoxy, die vult alle onregelmatigheden op.

    Eventueel heb ik nog wel wat over van de airex plaat, mocht je wat nodig hebben, laat maar weten.

    Fijn dat jullie wat hebben aan de beschrijving zoals ik het gedaan heb.

    Menno
    Deelnemer
    Aantal berichten: 5

    Dank voor de tip. Heb mij laten adviseren bij Polyservice, met de vraag naar een gelijkwaardig materiaal aan Divinycell. Zal eens navraag doen naar wat ik precies mee heb gekregen.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Mocht je echt verlegen zitten, dan heb ik nog wel een stuk airex voor je in 15mm dikte.

    Wil ik je wel opsturen tegen verzendkosten.

    Pu schuim is niet vergelijkbaar met divinycel, wel qua dichtheid, maar niet qua sterkte.

    Corecel, en airex (ligt er ook aan welke) zijn wel vergelijkbaar.

    En echt bedoeld voor structurele constructies.

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Zo ziet het er geheel uit met 2 lagen IJmopox HB coat:

     

     

    Dit schuur ik weer licht op, samen met het hoofdschot.

    En dan nog 2 lagen double coat mat wit.

    Jaap
    Deelnemer
    Aantal berichten: 10

    Jammer dat de meeste foto,s voor een nieuweling niet meer zichtbaar zijn.

    Ik probeer nog steeds te begrijpen waarom zo,n redelijk ingewikkelde constructie nodig is. De oplossing met goede grondplaat op de romp met trekstang lijkt me afdoende ook om torderen van het dek te voorkomen.

    Of denk ik zo verkeerd?  Inderdaad de krachten goed verdelen over de romp lijkt me super belangrijk. De putting van mijn hoofdwant van de Koppla av zijn al vervangen door een u bout door de vorige eigenaar.

    Trouwens mocht de vorige eigenaar mij nog wat willen/kunnen vertellen over de Koppla av, dat zou superfijn zijn. Ik heb de boot net voor vertrek naar het buitenland gekocht in Grou,  heb veel te weinig foto’s genomen, kom pas eind maart weer retour Nederland.  Grrrrrrr       groet Jaap de Jongh

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Bedankt Jaap dat je melding maakt dat de plaatjes niet meer zichtbaar zijn. Ik zal Jeroen om de plaatjes vragen en het geheel van de winter op de kennisbank te plaatsen. Hier vind je overigens nu ook al informatie over de versteviging van de dek-rompverbinding.

    Ik heb zelf een grondplaat tegen de romp met spanners verbonden aan de verstaging. Het is redelijk wat werk een goed passende grondplaat te maken. In oude edities van het clubblad MarieTeam vind je verschillende methoden beschreven om een grondplaat te maken. Eigenlijk zijn ze alle achterhaald.

    De methode die Jeroen beschrijft is makkelijker en afdoende: wat foam snijden en inlamineren. Daarnaast is deze methode volgens de klassenvoorschriften.

    Ik hoop dat je wat hebt aan dit antwoord.

    groet

    Michiel Veldkamp

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Hallo Jaap, de grondplaat met daaraan een trekstang, brengt weliswaar een gedeelte van de krachten van de stag over aan de romp.

    Maar gaat het torderen van de romp niet tegen! En juist het torderen is het probleem, daarom is een knie naar mijn mening beter. En echt heel ingewikkeld om te maken is het niet, het meest werk zit hem in de voorbereidingen, en het maken van de onderdelen thuis. Het in de boot lijmen is zo gedaan.

    Ik heb inmiddels heel wat van deze knieverstevigingen gemaakt, en het geheel word er echt merkbaar stijver van. Het is een goede opwaardering van onze oude zeilbootjes. Mocht je eens in de buurt zijn, dan ben je welkom om te komen kijken bij mij aan boord.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Wat betreft de foto’s daar ga ik wat aan proberen te doen, deze beschrijving is best oud en kan wel wat beter denk ik.

    Maar zo zien ze eruit voor een Marieholm IF:

     

     

     

    Marieholm 26:

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 30)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.