Home Forums Discussies Kennisbank ervaringen met ankers?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Na een onrustige nacht voor de Markerwadden brak mijn ankerlijn ’s ochtends vroeg. Adjeu Danforth anker na 30 jaar trouwe dient. Ga ik nu hetzelfde anker terugkopen of  zijn er ondertussen betere?

    Voordeel Danforth (8 kg): plat op te bergen door klapmechanisme, houdt goed op zandige en venige ondergronden dus geschikt voor IJsselmeer/Wadden en Friesland. Nadeel: de uitstekende stokken stoten bij binnenhalen snel tegen vrijboord en het anker neemt veel modder mee.

    Ik heb een Fortress Fx4 lichtgewicht anker als 2e anker (2.8 kg) maar volgens testen zou het bijna net zo goed zijn als het Danforth. Beide ankers houden slecht op bodems die begroeid zijn en dit komt steeds meer voor op het IJsselmeer zeker op ondiepe delen.

    Ik lees goede recensies over Rocna ankers. Het 6 kg anker is nu in de aanbieding bij George Kniest voor 200 euro. Door zijn vaste vorm lijkt het lastig op te bergen maar het zou kunnen zijn dat het ergens precies past in de achterbun. Daar heb je het liever niet natuurlijk maar de voorpunt is ook lastig.

    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoe jullie dit probleem hebben opgelost.

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Ineressante info over ankers: https://view.publitas.com/on-deck/plastimo-catalogus-2019-2020-gb/page/168-169

    Lering: De keten is zo zwak als de zwakste schakel. Het heeft weinig zin om 200 euro aan een anker uit te geven als je ankerlijn naatje is.

    Ik heb gekozen voor behoud van mijn huidige configuratie vanwege de geringe prijs (40 euro ipv 200), het geringe ruimtebeslag en de behoefte aan een 2e hulpanker bij extra zware omstandigheden (al heb ik in die omstandigheden waarschijnlijk allang een haven opgezocht).

    Tegen de achterwand van mijn achterbakskist heb ik een stel klampen gelamineerd waarin het anker hangt. Voor geïnteresseerden kan ik een foto maken daarvan. Als het echt op snelheid aankomt kan het anker of voorin de punt of thuis blijven. Ter bescherming van de vrijboord heb ik verzonnen rubberen doppen te maken op de uiteinden van de stokken. Liever een zwarte veeg dan een diepe kras.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 5

    Is 6 kg niet te licht? Volgens de tabellen kom je op 10 kg.

    De Rocna’s zijn peperduur, maar ik lees/zie/hoor niks dan lof. Staat ook op mijn wensenlijstje.

    Ik herken wat je zegt over de Danforth en een goede tip van die rubber doppen!

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Martin,

    Volgens de tabellen is 8 kg net genoeg voor een Danforth, 6 kg voor een Rocna. Ik kan het bij zwaardere omstandigheden een 2e anker bijzetten. De trekkracht van je anker is een ding maar de kwaliteit van je ankerlijn is ook een dingetje.

    Michiel

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Wij hebben een 6 kg Rocna met een loodlijn op onze IF en die heeft ons nog nooit in de steek gelaten. Gaat niet alleen om bootgewicht maar vooral over de windvang en die is bij een Marieholm natuurlijk heel gering door zijn slanke en lage romp.   Wij Slapen altijd met een gerust hart ongeveer 50 nachten! per jaar op anker op alle plekken in Nederland.

    Wij hebben het anker op een boegrol omdat we dit zeer veelvuldig gebruiken en altijd standby willen hebben.

    groetjes van Arno.

    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

    Ik heb ook een Rocna anker van 6 kg. bevalt prima.

    Bij mij alleen met kettingvoorloop en touw. Loodlijn lijkt me beter en makkelijker.

    Arno: heb jij ook nog een kettingvoorloop of alleen loodlijn? En wat voor loodlijn heb jij? Lengte, dikte?

    Groet Paul

     

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Paul, wij gebruiken geen kettingvoorloop, de loodlijn zit rechtstreeks aan het anker en is 30 meter lang waarvan de eerste 10 meter verzwaard is met lood. Het is een 12 mm lijn van FSE Robline.

    Jos Remmers
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Hoi,
    een paar vraagjes over ankergedoe.

    waar berg je je Roca op? Zou Kobra 1 volstaan? Deze is in te klappen.

    Hoe houd je je dek heel met het binnenhalen van de ketting?

    Waar laat je je ketting? Mij is 15 m x 8mm geadviseerd. Dat is een flink gewicht.

    Is een boegrol op een Marieholm wat betreft ruimte toepasbaar en aan te bevelen? (Welke?)

    Jos

     

     

     

     

     

     

     

    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

    Bij mij past een 6 kg Rocna in de bakskisten van de M26. Ketting ophalen is wel even oppassen voor beschadigingen, maar lukt wel. Ik laat de ketting op dek in een plastic bak vallen, die ik daarna ook opberg in de bakskist. Ik heb volgens mij 5 meter ketting, moet ik eens nameten.

    Karel Wim Breuk
    Deelnemer
    Aantal berichten: 1

    Ik heb sinds kort een M26. Daar zat een mij onbekend zwaar anker op. Dat heb ik vervangen door een Bruce 7kg, die ik nog had liggen. Een puik anker. Koopmans reed mer dat type een storm 9 a 10 uit ergens bij Antartica! IK heb op de M26 een ankerrol (allparts) op de boeg gemonteerd. Minder kans op beschadigingen en makkelijker inhalen.
    Ik heb een 5 meter ketting voorloop aan een 30 meter lijn waarvan de eerste 10 meter met lood verzwaard.
    Het anker laat ik op de boegrol liggen als ik het niet gebruik. Vastgesjord met een lijntje.
    De kettingvoorloop met de lijn schiet ik op in een zware plastic tas van de Lidl. Geen vuil dek en de lijn loopt uit zonder kinken of knopen. Ook draag je die zware tas aan zijn hengsels makkelijk naar de kuip en visa versa. Is de tas vies of stuk, dan koop je simpel weg een nieuwe bij Jumbo, Dirk of Albert Heijn
    Wim Breuk

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.