Home Forums Discussies Kennisbank Ander waterslot bij Nanni van Olijfje

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Een jaar geleden begaf de keerkoppeling van de oude MD1B in Olijfje het. Daarop heb ik afgewogen om te reviseren of om een nieuwe motor te laten inbouwen. De keus is toen net als op de Alk van Paul van den Hoek en later in Johanna van Ruben Oedzes op een Nanni 2.1x gevallen.  Een heerlijke stille en krachtige tweecilinder-motor die ook nog eens het gewicht van een bemanningslid uitspaart.

    Omdat ik en geen verstand van inboard-diesels had, ik geen tijd had om voor de inbouwklus heen en weer te rijden naar de boot en het seizoen net begonnen was en ik wilde varen heb ik de inbouw uitbesteed. De eerste aanblik van de ingebouwde motor was super. Toen er echter anderen naar gingen kijken was er een punt van commentaar: het waterslot hangt te hoog en daardoor is er kans op waterslag. Dat werd me door een paar zeilvrienden verteld, maar dat was ook het eerste dat monteur die de motor winterklaar maakte opmerkte.

    Voor degenen die even weinig van inboard-motoren weten als ik eerst wat uitleg en daarna de oplossing.

    Een scheepsmotor drie uitgangen.

    1. De aandrijfas.
    2. De uitlaat voor uitlaatgassen. Op deze plek komen de gassen uit de cilinders via uitlaatkleppen naar buiten.Deze gassen zijn echt heet.
    3. De koelwateruitlaat. Het koelwater wordt aangezogen, gefilterd, gaat de motor in en komt er opgewarmd door de motor weer uit.

    Alle drie de uitgangen kunnen hun eigen weg naar buiten volgen. Dat zou betekenen dat de uitlaatpijp voor de uitlaatgassen van motor naar spiegel moet. Uitlaatgassen zijn heet en zo’n pijp zou dan geisoleerd moeten worden. Daarbij zou vanwege geluid er een demper op moeten.

    Dat kan worden opgelost door dichtbij de motor uitlaatgassen en koelwater te mengen. Dat gebeurt in een waterslot. Achter het waterslot is de temperatuur van wat er over is aan gas zo laag dat er geen geisoleerde uitlaatpijp nodig is. Een het waterslot dempt geluid in zekere mate.

    De positie van het waterslot is belangrijk. Wanner hij hoog  ligt kan er bij duiken of scheef gaan van de boot koelwater in de richting van de uitlaatkleppen stromen. Als er koelwater op hete kleppen komt heet dat waterslag. Waterslag kan de kleppen zo beschadigen dat revisie van de motor nodig is.

    Het is dus van belang dat het waterslot beduidend lager gemonteerd wordt dan de uitlaatkleppen. Waar je ook zoekt op internet; elke inbouwbeschrijving wijst hierop. In de Marieholm is dat echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Achter de motor zit de schroefas. Onder motor en schroefas is geen ruimte voor standaard verkrijgbare waterlocks en voor de motor is ook geen ruimte. Montage voor de motor is ook al geen logische keuze omdat koelwater en uitlaatgassen naar achteren moeten. Uiteindelijk is bij de inbouw van de Nanni in Olijfje het waterslot  met tire wraps opgehangen boven het binnenlager een eindje onder het vaste deel van de kuipvloer.

    Omdat ik meermaals gewaarschuwd ben voor het gevaar van waterslag bij de oorspronkelijke inbouw ben ik op zoek gegaan naar een andere oplossing. Die heb ik gevonden bij DGM Jachtservice in Sneek. Ronny Uuldriks van DGM heeft voor Olijf een waterslot van RVS laten maken die de vorm heeft van de bilge en onder de schroefas achter de motor is geplaatst. De kast is bij inbouw  heel simpel op afstand van de romp gehouden door stukken rubberslang tussen romp en waterlock. Dat fixeerde het geheel, daarna is met dichte PUR de rest van de ruimte opgevuld.

    Resultaat is dat het waterslot nu daar zit waar hij hoort: laag. Verder is de motorruimte overzichtelijker geworden omdat er geen standard waterslot meer ergens in de ruimte tussen schroefas en kuipvloer aan tire wraps hangt. De prijs voor een custom made waterslot viel me mee; ongeveer tweemaal zo duur als een confectieding die eigenlijk niet past. De kosten zaten vooral in de tijd die nodig was om alles te plaatsen. Ik stel me voor dat wanneer een nieuwe motor in een boot wordt geplaatst en er begonnen wordt met het plaatsen van een waterslot als die in Olijfje de inbouwkosten wellicht zelfs lager zijn dan wanneer er als laatste een niet passend confectieslot ergens opgehangen moet worden. Voor mij is dit een aanrader.

    Mocht iemand bij uitleg of uitwerking betere ideeen hebben: Laat het weten !

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.