Home Forums Discussies Kennisbank Overloop IF vervangen Reageer op: Overloop IF vervangen

Frank Visser
Deelnemer
Aantal berichten: 4

Hoi Hans,

Afgelopen weekend heb ik in de tourklasse meegezeild, en voor het eerst de overloop leren bedienen. En wat een klote ding is dat zeg! Los – Rammen – Vast was mijn motto. Met een slechte layout van de lijnen. Dus gelijk maar op zoek naar iets goeds, en zo kwam ik op jouw prachtig volledige uitleg. Ik heb toch nog een paar vragen:

– Harken zegt dat de 22mm een small boat versie is. Dat is blijkbaar genoeg voor onze Marieholms? Is een 27mm niet nodig?

– Je hebt de 2720 lage rail gekozen. Maar met maar 3mm speling bij jou vind ik dat best krap. Is het niet veiliger om sowieso voor de 2725 hoge rail te kiezen? Of je laagste punt van de slede de bovenkant van je balk? Komt hij daar niet onder? Dan kan ik dat controleren voordat ik een lage of een hoge rail koop.

– Als je een 120cm rail koopt, past het geheel dan met de eindblokken nog in de kuip? Of moet je de rail dan alsnog inkorten?

– Je kunt dus met een enkel blok eindstuk een 1:3 vertraging maken? De 22mm 2746 heeft maar zelf één blok, dus daar kun je maximaal een 1:3 van maken. Maar dat heb ik nu ook, al zitten de lijnen onhandig en is de traveller oud en loopt hij niet licht, maar ik vind dat alleen zeilend eigenlijk te zwaar trekken.

– Een alternatief zou zijn om toch de dubbele eindblokken te nemen, en dan de lijn nog eens over de hele kuip te laten lopen zodat hij er bij de lijzijde uitkomt en je er zittend vanaf loef lekker met je gewicht aan kunt gaan hangen, en dan red je het misschien wel met 1:3.

– Een ander alternatief zou zijn om het 27mm systeem te kopen waarbij de 1635 wagen twee blokken heeft en je wel 1:4 kunt maken met een dubbel eindblok. Maar dan komt de lijn nog steeds heel onhandig onder je elleboog uit het laatste blok. Terwijl je hem juist van tegenover je wilt hebben zodat je er goed aan kunt gaan hangen als dat nodig is

– Ik lees dat een probleem met dit systeem kan zijn dat hij met lichte wind heen en weer blijft tikken omdat hij nergens locked. Mensen raden daarom de eindblokken met klemmen aan. Die zijn heel fijn extra duur. Maar daarmee kun je hem dan wel goed in het midden vastzetten. Mis je dat niet met de eindblokken zonder klemmen die jij hebt gemonteerd?

Dus eigenlijk kom ik er achter dat als ik dit wil, ik twee opties heb:

– het 22mm systeem met dubbele eindblokken en klemmen zodat ik 1:3 heb en ik de lijn bij harde wind met mijn gewicht van lij naar loef kan trekken om de wagen meer naar loef te krijgen

– het 27mm systeem met dubbele eindblokken en klemmen zodat ik een 1:4 heb, waarbij de lijn aan loef onder mijn elleboog uitkomt, maar het wel lichter trekken is om de wagen naar loef te krijgen

Het heeft mij wat hoofdbrekens en veel lezen over hoe zo’n windward systeem werkt gekost om dit te begrijpen, maar klopt dit denken jullie?

Groeten, Frank