Home Forums Algemeen Laminaat zeilen op een Marieholm? Reageer op: Laminaat zeilen op een Marieholm?

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 187

Ik heb een mooie fok, maar deze heb ik volledig uitgezeild. Een goed excuus, om wat anders te verzinnen, een nieuwe fok, of HA fok, of een uitgebouwde fok, of een genua 3?? Zeg het maar? Ik twijfelde nogal.

De oude fok voordat hij het begaf (rechter boot, met mij in het gangboord):

 

Bovenstaande foto is best wel grappig, op de achtergrond een Marieholm met uitgebouwde fok en ook uitgebouwd grootzeil. Er is dus veel ruimte over tussen achterlijk en zaling.

Ik heb een mooie genua 2, maar ik moet toegeven dat ik meestal naar de fok grijp als ik ga zeilen, hij is makkelijk te hanteren. En bij ruimere koersen zet ik toch meestal een genaker, maar met een normale fok, mis je naar mijn mening wel wat zeiloppervlakte als het ietsjes minder waait.

Aangezien ik wel geïnteresseerd ben in alles wat met zeilen te maken heeft, ben ik zelf wat gaan meten aan de boot, en ben ik wat gaan ontwerpen in gratis software.  Dat is leuk, en erg leerzaam om te leren wat er allemaal bij komt kijken, maar ook best listig. Gelukkig kreeg ik via mail van Arno een tip met maatvoering voor een uitgebouwde fok bedoeld voor IF die goedgekeurd is om klassewedstrijden te doen. Dit gaf een mooie leidraad voor de nieuwe uitgebouwde fok.

Met die informatie, en lessen die ik via het ontwerpprogramma heb geleerd ben ik naar de zeilmaker gegaan, en heb het 1 en ander besproken. Ik wilde wel iets met veel vermogen, dus gekozen om een zeil te maken met relatief veel diepte. Ik wilde zoveel als mogelijk camber/diepte, maar de zeilmaker vind dat niet verstandig, en terecht, want teveel diepte geeft teveel weerstand.

Onderstaande foto kan je zien wat de diepte ongeveer gaat worden:

Om de uitbouw, want die is best flink goed steun te geven komt er een doorgelatte toplat in. Dit zeil word op dit moment gemaakt, dus ik heb nog geen plaatje van hoe het is geworden. Hij word van hetzelfde materiaal gemaakt als van het grootzeil, namelijk DCX van dimension polyant.