Home Forums Discussies Kennisbank Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26) Reageer op: Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)

Anoniem
Inactief
Aantal berichten: 40

Dan het vervolg …

Ondertussen heb ik de bilge meerdere malen schoongemaakt en ontvet met eerst allesreiniger en later Dasty.

bilge schoon
Het begint er schoon uit te zien.

Zoals al te zien op bovenstaande foto is inmiddels ook de kombuis in de container beland. Het plan was om alleen het stukje isolatie dat tegen de kombuis aan zat te vervangen. Toen ik probeerde dat los te peuteren ontdekte ik dat het schotje zelf behoorlijk verrot was. Omdat ik me ook al een tijd stoorde aan het beschadigde, doorhangende aanrechtblad en de koelbox die nogal provisorisch was bevestigd en was voorzien van een antieke compressor, heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering de hele kombuis er uit gehaald. Wat eigenlijk zo gebeurd was.
weg kombuis
De kombuis is verwijderd.

Het aanrecht en de schotten waren zo los. Lastiger was de koelunit. Uiteindelijk hebben we de leiding op de compressor losgehaald en bleek deze zelfsluitend te zijn. Vervolgens zijn compressor en koelbox met leiding verwijderd. Opgeruimd staat netjes. Bovendien scheelt het behoorlijk in gewicht. Naast de compressor, van ik schat 10 kilo, had ik ook al de acculader (antiek, minstens 5 kilo) verwijderd. De metalen tank gaat er nog uit en de nieuwe motor is ca. 40 kilo lichter.

Thuis heb ik van een restantje multiplex een nieuw schotje voor naast de kombuis gemaakt. Dit zat nogal amateuristisch met een onbewerkt stuk multiplex aan het voorste schot met deurtje bevestigd. Bovendien zat er een flinke kier tussen, een behoorlijk geluidslek. Ik heb die kier (die nodig is omdat de schotten iets van elkaar verspringen) opgevuld met een lat. Nu is het steviger en dicht.

schotje passen
Het schotje eerst passen

Het geheel bleek te passen. Ik ga het nieuwe gedeelte fris wit schilderen en voorzien van geluidsisolatie waarmee ik eerder ook al het dwarsschot voor de motor heb bekleed. Bij het verwijderen van de kombuis bleek trouwens dat het kombuisschot dat de kombuis van de kooi scheidt, bijna los zit en bovendien naar onder glijdt waardoor de betimmering niet meer strookt. Bovendien is het vinyl achter de kombuis en kooi erg vies. Onder het motto ‘nu we toch bezig zijn … ‘ is het plan om het schotje maar helemaal los te halen en dan meteen de kastjes te verwijderen en het vinyl te vervangen.

Daarna kan de kombuis weer opgebouwd. Het nieuwe aanrechtblad ga ik maken van wit betonplex, dat is waterbestendig en makkelijk schoon te houden. Een koelbox komt er niet meer in. Voor warme dagen gebruik ik wel een losse koelbox. De ruimte van de koelbox en isolatie is erg groot. Daar wil ik een plank met een dwarsschot in maken zodat we extra bergruimte hebben voor bijvoorbeeld etensvoorraad. De toegang daarvan blijft middels een luikje in het aanrecht.

Ondertussen heb ik ook de dieseltank verwijderd. Deze wordt vervangen door een moderne iets doorzichtige Vetus tank van 25 L. Helaas bleek de oude tank niet zomaar door het ‘gat’ te passen dus moest ik de voetjes iets inzagen. De overgebleven voetjes kunnen dienen om de nieuwe tank op z’n plaats te houden.

voetjes dieseltank
De dieseltank is er uit!

Zo langzamerhand kan ik qua motorruimte weer beginnen met opbouwen. De eerste helft van de bilge is geverfd met friswitte bilgeverf. De rest volgt zodra ik weer klustijd heb. Ook overweeg ik het brandstofgroffilter (nog net op bovenstaande foto te zien) omhoog te verplaatsen zodat het beter bereikbaar wordt.