Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)

//Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)
Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26) 2019-11-17T12:29:54+01:00

Home Forums Discussies Kennisbank Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Berichten
  • Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    De oude maar zeer trouwe Volvo Penta MD5b in onze M26 start altijd en heeft geen misslag gemaakt. Hij liet wel duidelijk van zich horen, braakte wat grijze wolkjes uit en zweette olie en diesel in de bilge. Overigens, het nostalgische stationaire geplof vond ik stiekem erg mooi klinken.

    Op een dag vroeg mede-Marieholmer Hans mij om samen met hem zijn IFE ‘Olijfje’ naar Lelystad te varen. Olijfje had afgelopen voorjaar een nieuwe Nanni ingebouwd gekregen. Hans waarschuwde dan ook van te voren dat ik een groot risico liep op verlangen naar ook zo’n motor. En zo geschiedde. Lelystad werd in één dag bereikt, na prachtig zeilen op het IJsselmeer. Maar ook na een stuk motoren op het PM-kanaal van Sneek naar Lemmer. En wat gaat dat snel en comfortabel met zo’n moderne 2-cilinder!

    Maar goed, een nieuwe motor loopt erg in de papieren dus was geen optie. Marktplaats hield ik wel in de gaten en enkele weken later kwam daar plotseling een Nanni N2.10 te koop. Van een paar jaar oud, maar met maar 57 draaiuren. De prijs was fors, maar toch nog altijd fors minder dan een hele nieuwe motor. Na wat orienteren naar mogelijkheden voor inbouw en een bezichtiging en het horen lopen van de motor heb ik een bod gedaan en na wat onderhandelen mocht ik me eigenaar noemen van de Nanni.

    Het inbouwen van een nieuwe motor is voor mij nieuw en met mijn kantoorhanden een hele uitdaging. Aan de andere kant, als kantoortechneut wel een interessant en leerzaam proces. Na wat overleg heb ik met IJsbrand Jepma besproken dat de motor bij hem ingebouwd wordt en dat ik zoveel mogelijk zelf ga doen met zijn hulp en supervisie. Zo werd een paar dagen na aankoop de Nanni in Grou bezorgd en heb ik Johanna daar ook op een mooie herfstdag naartoe gevaren. Met enige weemoed nog even genietend van de nostalgische plof van de Volvo, die wederom geen misslag gaf.

    Johanna komt aan in Grou
    Johanna klaar om uit het water gehesen te worden

    Toen Johanna eenmaal op de wal stond begon de operatie. Om het klussen en sleutelen makkelijker te maken heb ik Johanna afgedekt met een bisonyl zeil (8x4m).


    Johanna onder zeil

    Daarna ben ik begonnen met het loshalen van de Volvo. Achtereenvolgens eerst de elektrische bedrading (die ik meteen maar gelabeld heb), het dashboard, de dieselaanvoer, de uitlaat, de gas-en schakelkabels, de koelwaterleidingen en last but no least, de motorsteunen en schroefas. De 4 motorsteunen zitten elk met 2 bouten vast. Die bouten zitten door de bovenkant van de fundatie heen, met een moer eronder. De voorste twee motorsteunen waren snel los (na verwijderen van het luchtfilter) maar om bij de achterste 4 bouten te komen heb je lange dunne armen en veel geduld nodig. Dat eerste heb ik gelukkig, het tweede aanzienlijk minder. Door een moersleutel op de boutkop klem te zetten tegen de motor, en met een ratel in de krappe ruimte vol scherpe polyester delen kwamen de bouten millimeter voor millimeter (er is immers geen ruimte om lange slagen te maken) los. Tot slot kwam de schroefas, met wat hulp van IJsbrand, los en kon de motor uit de boot getakeld worden.


    Dashboard en bedrading zijn los. Als de rest ook los is kan de …


    … de volvo uit de boot worden getakeld

    Ik maakte de bilge regelmatig schoon, en nadat de oorspronkelijke vetgesmeerde schroefas van Johanna twee jaar geleden vervangen is door een schone volovoseal, leek de bilge redelijk schoon. Maar wat een smerige, vette bende blijkt er dan toch onder de motor vandaan te komen!


    Zo ziet de motorfundatie en bilge eruit na 40 jaar onbereikbaar te zijn geweest

    Na een eerste dag boenen, schrobben en spoelen met allesreiniger en Dasty wordt het langzaam toonbaarder. Het ergst zijn de klodders met oud schroefasvet. Vooralsnog lijkt eruit steken met verfschraper en daarna heel veel boenen met een schuurspons de enige oplossing om het te verwijderen. Onderstaand de huidige stand van zaken. Maar het is nog niet schoon genoeg voor de volgende stappen.

    Hoe nu verder?

    Het plan is om:
    -) de motorfundatie en bilge brandschoon te maken en deze netjes te verven met bilgeverf
    -) het plaatje motorisolatie tegen het keukentje te vervangen nu ik er toch bij kan
    -) de dieseltank te vervangen door een moderne doorzichtige (schoon, en eindelijk inzicht in de dieselvoorraad)
    -) de polyester bak waarin het dashboard zat op te knappen, of, een nieuwe maken van bijvoorbeeld dun multiplex. Gelukkig bood Hans al aan om hiermee te helpen aangezien hij veel meer ervaring heeft met epoxy.

    Het ‘dashboardkastje’. Iemand suggesties om dit nog op te lappen?

    -) samen met IJsbrand de motorfundatie passend maken / mogelijk opdikken
    -) de motor te laten plaatsen
    -) alles weer aansluiten (met hulp van Jepma)
    -) de bedrading rondom motor te vereenvoudigen en vernieuwen (o.a. nieuwe acculader, cyrix scheidingsrelais)
    -) de wierpot verplaatsen naar op de waterlijn in plaats van diep in de bilge onder de waterlijn
    -) nieuwe schroef plaatsen (waarschijnlijk weer 2-blads, maar vanwege andere draairichting en ander toerental volstaat de volvoschroef niet meer)

    De planning is om e.e.a. voor volgend seizoen klaar te hebben. Ik zal proberen de vorderingen in dit topic bij te houden.

    Gr. Ruben

    Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 219

    Leuk Ruben, ik zat op lange termijn hier ook aan te denken voor onze Marieholm.
    Ik zal het met enthousiasme volgen.

    Dat dashboardkastje is wel op te knappen, wil ik je ventueel wel mee helpen.
    Maar ik denk dat je het graat zelf wilt doen, ik zou het resterende deel los dremelen, en een nieuwe achterkant maken van weefsel en epoxy.
    Van binnen even een stukje multiplex maken, wat je hebt omwikkelt in verpakkingstape.
    Zo heb je een mooi oppervlakte waar je tegenaan kan lamineren.

    Succes met de werkzaamheden, je bent daar in goede handen!

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 75

    Hoi Ruben,
    Mooi winterproject!

    Als je toch je bilge wil opknappen is het misschien ook een idee om die diepe bilge op te vullen met een soort gietcompound en af werken met een glasmat. Heeft onze IF-E ook en daar ben ik elke keer dat ik hem schoon maak of weer eens iets laat vallen blij mee. 😊

    Ook lijkt het me dat de kiel daar ter plaatse ook minder kwetsbaar van word en een steviger geheel is.

    Foto, soort van epoxy gietcompound.

    Foto, afgewerkte bilge.

    Succes met je project!

    groetjes van Arno

    Jeroen
    Bijdrager
    Post count: 219

    Dat vind ik netjes gedaan Arno!
    Goed idee ook, want het laminaat is daar niet gek dik, maar ik vraag mij af, hoe kom jij bij de onderste vingerling?

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 75

    Heeft de vorige eigenaar gedaan Jeroen, maar is inderdaad netjes uitgevoerd.

    Wat die vingerling betreft is inderdaad een dingetje, nou zit die ingegoten in epoxy dus de moer is eigenlijk een draadbus geworden.
    Nou denk ik niet dat die er ooit af hoeft want ik heb er nylon achtige busjes in gemaakt die ik ook eenvoudig kan vervangen, dus slijten doet die vingerling zelf niet meer.
    Mocht die er wel ooit uit moeten dan verzin ik er wel weer iets op 😁 (bijv alsnog draadbus van buitenaf erin lijmen)

    Groetjes van Arno.

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 62

    Mooi verhaal Ruben ! Goed geschreven, goed gedaan. Ik hoop dat dit anderen ook motiveert om mervaringen te delen. Ik weet zeker dat je lol van deze motor zult krijgen.

    Groet, Hans

    Paul van den Hoek
    Bijdrager
    Post count: 20

    Super Ruben! Steeds meer Marieholms met Nanni motor!
    Opvullen met epoxy van de diepe bilge is ook mooi gedaan bij Arno.

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    Bedankt voor de reacties! Zo’n volgegoten bilge is wel heel netjes Arno. Gezien geringe tijdsdruk laat ik het eerst achterwege maar wie weet ooit

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    Dan het vervolg …

    Ondertussen heb ik de bilge meerdere malen schoongemaakt en ontvet met eerst allesreiniger en later Dasty.

    bilge schoon
    Het begint er schoon uit te zien.

    Zoals al te zien op bovenstaande foto is inmiddels ook de kombuis in de container beland. Het plan was om alleen het stukje isolatie dat tegen de kombuis aan zat te vervangen. Toen ik probeerde dat los te peuteren ontdekte ik dat het schotje zelf behoorlijk verrot was. Omdat ik me ook al een tijd stoorde aan het beschadigde, doorhangende aanrechtblad en de koelbox die nogal provisorisch was bevestigd en was voorzien van een antieke compressor, heb ik in een vlaag van verstandsverbijstering de hele kombuis er uit gehaald. Wat eigenlijk zo gebeurd was.
    weg kombuis
    De kombuis is verwijderd.

    Het aanrecht en de schotten waren zo los. Lastiger was de koelunit. Uiteindelijk hebben we de leiding op de compressor losgehaald en bleek deze zelfsluitend te zijn. Vervolgens zijn compressor en koelbox met leiding verwijderd. Opgeruimd staat netjes. Bovendien scheelt het behoorlijk in gewicht. Naast de compressor, van ik schat 10 kilo, had ik ook al de acculader (antiek, minstens 5 kilo) verwijderd. De metalen tank gaat er nog uit en de nieuwe motor is ca. 40 kilo lichter.

    Thuis heb ik van een restantje multiplex een nieuw schotje voor naast de kombuis gemaakt. Dit zat nogal amateuristisch met een onbewerkt stuk multiplex aan het voorste schot met deurtje bevestigd. Bovendien zat er een flinke kier tussen, een behoorlijk geluidslek. Ik heb die kier (die nodig is omdat de schotten iets van elkaar verspringen) opgevuld met een lat. Nu is het steviger en dicht.

    schotje passen
    Het schotje eerst passen

    Het geheel bleek te passen. Ik ga het nieuwe gedeelte fris wit schilderen en voorzien van geluidsisolatie waarmee ik eerder ook al het dwarsschot voor de motor heb bekleed. Bij het verwijderen van de kombuis bleek trouwens dat het kombuisschot dat de kombuis van de kooi scheidt, bijna los zit en bovendien naar onder glijdt waardoor de betimmering niet meer strookt. Bovendien is het vinyl achter de kombuis en kooi erg vies. Onder het motto ‘nu we toch bezig zijn … ‘ is het plan om het schotje maar helemaal los te halen en dan meteen de kastjes te verwijderen en het vinyl te vervangen.

    Daarna kan de kombuis weer opgebouwd. Het nieuwe aanrechtblad ga ik maken van wit betonplex, dat is waterbestendig en makkelijk schoon te houden. Een koelbox komt er niet meer in. Voor warme dagen gebruik ik wel een losse koelbox. De ruimte van de koelbox en isolatie is erg groot. Daar wil ik een plank met een dwarsschot in maken zodat we extra bergruimte hebben voor bijvoorbeeld etensvoorraad. De toegang daarvan blijft middels een luikje in het aanrecht.

    Ondertussen heb ik ook de dieseltank verwijderd. Deze wordt vervangen door een moderne iets doorzichtige Vetus tank van 25 L. Helaas bleek de oude tank niet zomaar door het ‘gat’ te passen dus moest ik de voetjes iets inzagen. De overgebleven voetjes kunnen dienen om de nieuwe tank op z’n plaats te houden.

    voetjes dieseltank
    De dieseltank is er uit!

    Zo langzamerhand kan ik qua motorruimte weer beginnen met opbouwen. De eerste helft van de bilge is geverfd met friswitte bilgeverf. De rest volgt zodra ik weer klustijd heb. Ook overweeg ik het brandstofgroffilter (nog net op bovenstaande foto te zien) omhoog te verplaatsen zodat het beter bereikbaar wordt.

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    Inmiddels weer wat verder. Met name schuren, ontvetten, ontvetten nog eens ontvetten en schilderen met bilgeverf.

    bilge in de eerste laag verf
    Na de eerste laag verf lijkt het al een stuk netter.

    Ook de bakskist, waar de tank en acculader zaten, is leeg en heb ik maar geschilderd. Nog een laagje en dan kan de nieuwe tank erin.
    bakskist
    Bakskist

    De rest van de boot begint steeds meer op een rommelzolder te lijken …

    rotzooitje

    Gr. Ruben

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 75

    Hoi Ruben.

    Leuk om je vorderingen te zien, je bent goed bezig!
    En inderdaad herkenbaar, soms begint de boot op een rommelzolder te lijken tijdens het klussen 😊

    Succes met je volgende werkzaamheden.
    Groetjes van Arno

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    De dagen zijn kort en nat dus het klussen gaat niet zo snel. Wel zijn er sinds mijn laatste post weer wat dingen gedaan.
    Zo heb ik het hele kombuisschot er maar uitgehaald. Het bleek aan slechts twee messing schroeven op een vuren latje aan de bank bevestigd te zijn. Van de twee messing schroeven was er 1 gebroken … Vandaar dat het schotje helemaal naar onderen gleed. Als het schotje er uit is, geeft dat mooi ruimte om de bodem te schilderen. Op de foto is nog net het vuren latje onder de bank te zien waaraan het schotje was vastgeschroefd. Ik heb de lat vervangen door een ongescheurd exemplaar die met meer rvs schroeven vastzit. Het beperkt nu ook de doorbuiging van de bank. Ook heb ik aan de binnenzijde van het langsschot van de bank (zeg maar het gelakte deel) een extra lat aangebracht zodat het schot straks in twee richtingen vastgeschroefd kan worden.

    Op de foto is ook te zien dat ik de gore, beschadigde vinylbekleding verwijderd heb. Daarover twijfelde ik wel even want door een stuk te vervangen zal er straks verschil zichtbaar zijn en moet op termijn eigenlijk alle vinyl vervangen worden. Maar een situatie waarin ik er zo mooi bij kan als nu, zal hopelijk niet snel weer voorkomen. Bij het uitscheuren van het oude vinyl bleek gelukkig een groot deel van de groene lijmtroep mee te gaan (a.g.v. de lage temperatuur was de lijm nogal hard misschien?). Daarna heb ik de resterende lijmklodders met een plamuurmes afgeschraapt en de boel behandeld met een schuursponsje en ontvetter en het groen zoveel mogelijk verwijderd. Daarna plakte het niet meer maar helemaal weg was het niet, daarvoor zijn zwaarder chemicaliën nodig maar om het een beetje gezond te houden probeer ik gewoon of het zo werkt.

    Thuis heb ik het kombuisdwarsschotje tot op het kale multiplex kaalgeschraapt en geschuurd en vervolgens opnieuw gelakt met Epifanes jachtlak. Ik heb het nieuwe vinyl-met-schuimrug eerst geklemd met dat schotje om het een beetje op zijn plek te houden bij het op maat maken. Meteen ook het deels nieuwe kombuis-motor-schotje geplaatst. Het achterste deel daarvan is nieuw zoals eerder te lezen was. Dit heb ik voorzien van nieuwe motorisolatie.

    Thuis heb ik uit multiplex met witte kunststoflaag een nieuw aanrecht gezaagd. Voor de foto is het nieuwe wasbakje al even geplaatst. Ernaast komt een luik naar wat voorheen de koelbox was. Omdat het materiaal erg lelijk wordt van de decoupeerzaag ga ik met een kennis proberen het luikje te frezen. Ik ben ook niet zo tevreden over de krasvastheid van het materiaal dus wie weet vervang ik het nog eens door een beter materiaal maar vooreerst gaat dit wel voldoen en ziet het er een stuk beter uit dan het verzakte en verrotte oude aanrecht.

    Van hetzelfde materiaal heb ik ook het motorschot aan de kant van de hondenkooi opnieuw gemaakt. Op de foto even geplaatst om te passen. Uiteraard wordt het nog afgewerkt en voorzien van motorisolatie.

    Op een warme winterdag, bijgestaan door een elektrisch kacheltje, heb ik het vinyl gelijmd en meteen de kastbodem er maar losjes ingeschroefd als steun voor het vormen van het vinyl. Hopelijk droogt de lijm een beetje. Later zal ik het vinyl netter op maat snijden maar omdat het nauwkeurig plaatsen en uitmeten erg lastig is heb ik op voorhand het stuk vinyl wat groter gehouden dan noodzakelijk.

    Van de jachtwerf hoorde ik vandaag dat Johanna over een paar dagen waarschijnlijk de loods in kan, zodat ze kunnen beginnen met het op maat maken van de motorfundatie. Spannend!

    ____________________________________________
    Helaas verdwijnt het bericht zodra ik er foto’s aan toevoeg. Ik vrees dat het forum even niet goed werkt. Zal het later nog eens proberen …

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    Hierbij een laatste poging om foto’s bij het bericht te krijgen, nu maar per stuk.

    jdsklfjkdslfe
    Kombuis er uit, binnenzijde romp in bilgeverf.

     

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    dfkgdsglgfdg
    Het deels nieuwe kombuislangsschot met nieuwe isolatie, en het vers gelakte dwarsschotje dat nu wel goed vast zit.

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    gjgfsak
    Nieuw aanrechtblad in wording

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Spring naar toolbar