Introductie nieuwe voorzitter Age Smit:

Toen, zo’n twee jaar geleden, mij de vraag werd gesteld of ik eventueel zin zou hebben in het voorzitterschap dacht ik niet meteen ja dat doe ik. In de eerste plaats omdat ik het werk van de vorige voorzitters en bestuur bewonder. Hun inspanningen hebben geleid tot een bloeiende vereniging. Zou ik dat wel kunnen evenaren, vroeg ik me twijfelend af.

Gelukkig heb ik twee jaar aan het idee kunnen wennen en heb er steeds meer zin in gekregen. Ik ben blij met deze positie en vind het een grote eer om voorzitter te mogen zijn.

Zoals ongetwijfeld velen van jullie ben ik opgegroeid met water en watersport. Geboren aan het riviertje de Alblas in een familie die al eeuwen actief is in de scheepsbouw kon het bijna niet anders dan ook zelf in een bootje te belanden. Dat ging overigens niet meteen. Voor een tiener was zeilen, in vergelijking met windsurfen, toch vooral de overtreffende trap van saai. Maar omdat je als echtgenoot en vader van drie kinderen niet hele weekenden op een surfplank kan staan ging ik op zoek naar een betaalbare gezinsboot. Ik was op slag verliefd toen ik voor het eerst een IF zag varen. Met foldertjes uit de jaren ’70, waarin afbeeldingen van een vredig gezin aan tafel in de kajuit, wist ik mijn vrouw te overtuigen van de positieve invloed die een IF zou hebben op ons gezinsleven.

In eerste instantie ging ik op zoek naar manieren om de boot te verbeteren. Ik dacht aan stromend water, koektoestel, toilet, verwarming, lattenbodems, allerlei elektronica om naar de andere kant van de Loosdrechtse plassen te navigeren, enzovoorts. Nadat ik aan de eerste wedstrijdjes had meegedaan veranderde mijn inzicht: Geen “drijfcararvan” meer maar een lichte racer met alleen het hoognodige aan boord.

Dat veel Marieholm-leden een vergelijkbare ontwikkeling meemaken hoor je vaker. Ik denk dat we als bestuur dus toerzeilers en wedstrijdzeilers moeten blijven voorzien van informatie en evenementen. Het clubblad Marieteam is wat mij betreft een blijvertje wat jaarlijks de sfeer rond de kerstdagen nog verder verhoogd. Qua social media mag het rif er wel uit en moeten we alle zeilen bijzetten. Maar mijn belangrijkste wens is toch vooral dat we zo snel mogelijk weer, met elkaar, het water op kunnen en onze 20ste verjaardag als vereniging kunnen vieren.

Tot snel allemaal!

Age