Lekkage motorluik/bakskisten (IF en M26)

De lekkage ontstaat doordat de luikrubbers versleten zijn of het beslag , met name bij de bakskisten,  niet meer echt vast zit door uitgelubberde parkers. Parkers kan je vervangen door boutjes. Bij verschillende watersportzaken wordt neopreen celrubberband, verkrijgbaar in verschillende diktes en breedtes, per strekkende meter verkocht, meestal enkelzijdig klevend. Zou ook gelijmd kunnen worden met Sikaflex, Polymax of een andere goede lijmkit.

Het rubber mag niet massief zijn, maar moet een holle kern hebben om goede spanning op het rubber te kunnen zetten.

Rubber vervangen IF-E motorluik.

Amsterdam (Watersport Oost) hebben op de rol verschillende maten verkrijgbaar, zelfklevend. Even een paar aandachtspunten: Maat 2×1 cm (bxh) voldeed voor mij maar dat zal voor het vluchtluik wellicht een andere maat moeten zijn. Enkel- of dubbelzijdig: Bekijk of één zijde voldoende is of dat je zowel op het luik als op het “luikkozijn” een rubberstrip moet plaatsen die bij sluiten van het luik exact op elkaar komen te liggen. Dit heeft natuurlijk consequenties voor de dikte van het rubber.

Voorbereiding: Verwijder de oude rubber nauwkeurig: trek niet in één keer het rubber eraf want dat zou kunnen betekenen dat de oorspronkelijke plaklaag achterblijft. Die is moeilijker alleen te verwijderen dan beide tegelijk. Daarna goed de resten verwijderen en ontvetten (thinner).

Bochten: Het nieuwe rubber laat zich redelijk de bocht om werken, maar let erop dat het ter plekke niet te dun wordt door het uitrekken. Neem bij de afdichting van het motorluik bij de IF-E tape van voldoende dikte, zodat het luik vrij blijft van de kop van de motor. Of bouw dikte op door tape dubbel te nemen, boven en onder.

Vervangen rubber

Rubbers voor de luiken zijn gemaakt van CELRUBBER of GESPOTEN RUBBER in de kwaliteit neopreen of EPDM. Celrubber heeft geen “huid” omdat het wordt gesneden van een blok of plaat. Gespoten rubber is gespoten in een vorm en heeft dus een huid om de cellen heen. Voordeel van die huid is, dat je de gladde kanten beter kunt plakken. Bovendien is het beter bestand tegen slijtage door mechanische invloeden. Celrubber is overigens net zo waterdicht, want het heeft gesloten cellen. Zoek je op Internet op het trefwoord “celrubber”, dan tref je talloze leveranciers. Het spul is vast ook dichtbij jou verkrijgbaar. Denk vooral aan de visserij-inkoopcombinaties, die voordelig veel materialen kunnen leveren. (Kijk daar maar eens naar prachtige en betaalbare zeekijkers, overlevings-overalls, zeelaarzen etc. etc.). Gespoten of celrubber bestaat in duizenden maten. De maat die jij zoekt bestaat dus ook. En anders koop je gewoon een plaat celrubber en je snijdt de benodigde rubbervorm zelf uit met een Stanley of scalpel. Op de visserij plakt men dit met Bison-kit. Kennissen en jachttechnici doen het met Sika 291 of 221 (= UV-bestendig). Sika zelf zegt dat ze geen garantie geven op het plakken van rubber met 221 of 291. Ze raden aan om de rubbers eerst voor te strijken met thinner, dan 10 min. uitdampen en vervolgens plakken met 221 of 291. Maar geloof me, Sika lukt wel. En als vissers zeggen dat Bisonkit ook lukt, dan twijfel ik daar geen moment aan.

Tip: maak je onderrubbers (die op de rand van het gat komen) zo breed dat ze de gehele rand bedekken. Het voordeel is dat de rand van het luik dan IN je rubber drukt. Dat geeft compressie en compressie is de beste garantie voor waterdichtheid.

Rubbers kopen: www.eriks.nl / www.haaglanden-rubber.nl

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.