Het is een bekend Volvo probleem. Je kunt bijna met zekerheid zeggen dat de compressie niet erg best meer is. Een trucje is om bij erg koud weer een heel klein beetje olie in het aanzuigkanaal te spuiten. Hiervoor moet je het luchtfilter, dat grijze ding aan de bakboord kant van de motor, eraf nemen. Kunstmatig verhoog je daarmee de compressie. Als de motor een keer op een dag gelopen heeft, is het probleem de rest van de dag voorbij.

Als je door blijft starten gebeurd eigenlijk hetzelfde. Immers bij iedere tweede slag komt er wat dieselolie op de zuiger en dit verhoogd ook de compressie.

Waarschuwing
Wees zuinig met het inspuiten van vloeistof (olie of spray). Te veel olie kan schade geven (b.v koppaking). Het is beter om even een paar loze slagen maken met de decompressiehandel ingeschakeld.

Slechte kleppen (of verkeerd afgesteld) of een verkeerde timing van de brandstofpomp zorgt ervoor dat de motor ook geen kracht heeft. Een slechte verstuiver geeft over het algemeen zwarte rook en is duidelijk zichtbaar. Is er wel kracht, dan moet je echt aan de compressie gaan denken. Overigens een bekend probleem van oude Volvo’s. De brandstofpomp is bij deze motor bijna nooit een probleem. Je kunt dit controleren door vol gas te varen. Zie je dan zwarte rook uit de uitlaat komen, dan is het niet de brandstofpomp. Er komt dan genoeg dieselolie, allen het verbrandt slecht. Je moet het dan zoeken in de inspuitnossle. Dit is het pijpje dat de cilinder ingaat aan de leiding van de brandstofpomp. Controle hiervan en eventuele vervanging hiervan kan het probleem oplossen. Ieder dieselrevisiebedrijf kan dit controleren. In ieder geval heb je geringe kosten. Ongeveer 50 Euro voor een nieuwe.

Nog een ervaring met een Volvo motor. Een paar jaar geleden bleek dat de klep in de brandstofpomp bleef hangen. Het advies dat ik kreeg: Even de moer bij de pomp voorzichtig een paar slagen losmaken. Vervolgens een paar slagen starten en weer vastmaken. Deze procedure maakt de klep los. Daarna start hij goed.