Spiboom langs giek

Het voordeel om de spiboom langs de giek te bewaren is dat je de spiboom direct gereed hebt. Je hoeft niet te bukken om de spiboom los te maken van een dekbevestiging. Er bestaan twee systemen: met beugels of met een spiboomzak.

In geval van beugels wordt de spiboom door een beugel (geplastificeerd staaldraad of PVC buis) achterop de giek gestoken en voor aan een kleinere beugel geklikt. In geval van een zak wordt de spiboom in een langwerpige hoes langs de giek gestoken.

Wedstrijdzeilen
Bij wedstrijdzeilen, waar alles gaat om snelheid, werkt de hoes het fijnst. De spiboom kan bij zetten van de spi al een stuk uitgeschoven worden om de loefschoot aan te klikken en bij opbergen snel in de hoes geschoven worden. Bij de beugels is dat toch een beetje ‘ringsteken’. De hoes wordt aan stuurboord van de giek bevestigd vanwege bakboordronding van de bovenboei.

De hoes is te koop bij North Sails maar kan door elke zeilmaker gemaakt worden en is ook zelf te maken als je een geschikte naaimachine hebt.

Benodigd: Stug UV bestendig doek. Lengte 223 cm. V-vorm 19 cm, opening versterkt met band of pees. Hoogte voorkant 18 cm, hoogte achterkant 13 cm, rooster ca 8 cm (meshdoek o.i.d.). Ik heb tussen de drukknoppen een zeillatje ingenaaid om te voorkomen dat het gaat doorhangen. Bron: Adri van der Velde, 2019.

De hoes kan met drukknopen of met parkers aan de giek bevestigd worden. Afneembaarheid heeft de voorkeur want de hoes wil na verloop van tijd groen uitslaan.

Heeft u vragen of wilt u reageren op dit artikel, doe dit dan via ons forum. Kopieer dan de link naar dit artikel in uw bericht op het forum.