Home Forums Discussies Kennisbank Fok voor 18 knopen of meer Reageer op: Fok voor 18 knopen of meer

Arno Roelofs
Deelnemer
Aantal berichten: 70

Hallo Hans,

Om met je laatste opmerking te beginnen, toen we laatst jouw openingspost zagen en daar stond Mook bij vermeld…toen hebben we ons hoofd gebroken over wie er toch een Mariehokm in Mook zou kunnen hebben en waar die dan zou liggen……nou toen kwamen we na lang nadenken uiteindelijk bij jou uit :). Ik herinnerde me jou nog met je surfplank.
Leuk dat het er toch van gekomen is. Blijft je IF in Friesland of komt ze uiteindelijk toch naar de Kraaij toe?
We hebben in het weekend van 8 september een Marieholm treffen in Willemstad, je bent natuurlijk ook zonder boot welkom om samen te bomen over onze bootjes.

Over je HA fok, voor de echt harde wind is waarschijnlijk een 90% een betere keus, al kom je daarmee misschien wel langzaam in de buurt van het oppervlak van een gewone fok.., ook moet je rekening houden dat door de lage schoothoek van een HA deze wel regelmatig water schept bij genoemde windkracht, vandaar dat een gewone fok hoger opgesneden is.
Niets zo persoonlijk als zeilvoering en hoe graag je rommelt met voorzeilen bij veel wind en golfslag, en hoe vaak je nou werkelijk met een echte 6 Bf+ het water opgaat..

Zoals ik al zei, wij hebben altijd onze North Sails 110% HA opstaan, en deze voldoet in alle normale cruise-omstandigheden uitstekend, daarbij gezegd dat wij toerzeilers zijn, en voor het gemak van een allround voorzeil gaan. Tevens heeft deze trouwens latten in het achterlijk dus is daarom niet te rollen.

Jeroen, die schoothoek van je HA is nog behoorlijk opgesneden..of is dat gezichtsbedrog? Bij evt ooit een nieuwe zou die lager kunnen zoals een HA beaamt.
O ja, jij bent natuurlijk ook welkom in Willemstad 🙂

Groetjes van Arno