Home Forums Discussies Kennisbank Een nieuw roer afwerken Reageer op: Een nieuw roer afwerken

Albert
Moderator
Aantal berichten: 14

Mooi nieuw roer! Ik heb ook wel eens van iemand de hint gekregen om de platen rvs langer te laten doorlopen naar beneden vergeleken met het origineel. Om met een volgelopen roer hem minder snel kapot te trekken in zwaar weer. Aangezien ik er ook regelmatig mee de zee op ga staat dit nog wel op mijn lijst van voorbereidingen.

Dit weekend heb ik voor anker gelegen en aan boord (geprobeerd) te slapen. Blijkt dat het roer bij mij inmiddels ook dusdanig los in het schip zit dat de helmstok vastzetten niet voldoende is om roer stil te krijgen in de golven. Als je aan dek staat hoor je het niet, maar voorin de punt komen de trillingen blijkbaar samen.

Ik zit er heel optimistisch aan te denken om nu onderhoud voor te bereiden en dan in dag in de banden het te repareren. Aan de blokkeerblokjes kon ik niet zien hoe deze bevestigd zaten aan het roer. Weet iemand hoe dat (bij een ’78 IF) zit? Dat ik ze makkelijk los krijg.

@Arno: Heb je de maten van die busjes/beslag-as toevallig nog? Dan zou ik ook wat busjes kunnen draaien.