Door werking van de romp, vooral bij aan de wind zeilen in korte hoge golven, kan op den duur de naad in de voorsteven open gaan staan. De werf heeft die naad bij de fabricage met gelcoat afgewerkt. Niet zo handig, want gelcoat heeft geen enkele flexibiliteit. Als je die naad uitkrabt ontstaat er een diepe V die je met een flexibele lijmkit zoals Polymax prima kunt dichten. Wel heel goed ontvetten!

 Advies van Göran Helmer (voormalig verkoopleider van de Marieholm werf)

“Zoals je weet is de boot in twee helften gebouwd. Deze helften zijn vanaf de binnenkant aan elkaar gelamineerd. De verbinding is vanaf de buitenkant met gelcoat afgewerkt. Het is een vrij algemeen verschijnsel dat deze verbinding in de loop van de tijd open gaat. Als er water in de verbinding komt is dat natuurlijk niet ideaal maar veroorzaakt geen probleem. Voor de zekerheid stel ik voor dat je de verbinding goed droog en schoon maakt. Dan vul je de spleet met Sikaflex, of epoxy.

Voor je gemoedsrust kun je nog drie smalle glasmatten over de naad aanbrengen aan de buitenzijde. Je schuurt ze mooi glad, verft ze met topcoat en polijst het tot het er goed uitziet. Dan heb je het goed gerepareerd.”

Reactie van Marek Janiec (technische commissie Zweedse IF association)

“Ik raad het af om glasmatten buitenop over de rompnaad aan te brengen. Je verstoort snel de vorm van de voorsteven als het niet zorgvuldig gedaan is. Wat ik adviseer is, om de glasmatten aan de binnenzijde aan te brengen en de spleet tussen de romphelften met elastische epoxyplamuur te vullen. Sommigen gebruiken Sikaflex, wat ook goed zou moeten houden. Polymax is een goed alternatief.

Bij reparatie van binnenuit moet je de topcoat helmaal wegschuren en minstens 4stukken 450 grams glasmat inlamineren, gewone ‘ongestructureerde’ glasmat of roving (haaks geweven zoals bij zeildoek). Gebruik een goed stofmasker!”