Bepaal de valling van de mast door het voorstag aan of losser te draaien. De North Sails tuning guide adviseert voor wedstrijdzeilers een vaste voorstaglengte van 8.40 meter. De mast hoort een lichte valling te hebben naar achteren. Ongeveer 25 cm achterover is een goed uitgangspunt. De trim van de mast moet er mede voor zorgen dat je bij het zeilen zo min mogelijk last hebt van roerdruk.

De valling van de mast kun je zelf bepalen door aan de grootzeilval een gewichtje te hangen. De afstand op giekhoogte is dan tussen de mast en de val circa 25 centimeter. Voor een goed meetresultaat moet de boot zo recht en rustig mogelijk liggen (bemanning van boord, geen zware spullen of volle watertank in de punt, hekstag los en giek van de mast) en windstil weer (zie figuur 1).