Fok voor 18 knopen of meer

//Fok voor 18 knopen of meer
Fok voor 18 knopen of meer 2018-08-20T11:22:03+00:00

Home Forums Discussies Kennisbank Fok voor 18 knopen of meer

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Bij mijn IFE heb ik als voorzeilen een genua en een halfwinder. Voor als het harder waait; 18 knopen of meer zou ik graag een maatje kleiner willen. Heeft iemand een idee voor een zinvolle fok voor wat hardere wind ? Helpt een high aspect fok me om bij hardere wind wat meer vooruit en wat minder dek door het water te gaan ? Of moet ik zoeken naar nog net iets kleiners ?

    Ik ben benieuwd naar ervaring, foto’s, aanbeveingen zeilmakers. M-Sails raadde me een high aspect-fok aan vergezeld van een voor mij aanvaardbare prijs

    Misschien goed om hier te noemen dat mijn grootzeil niet reefbaar is. Wellicht helpt een gereefd grootzeil meer om harde wind aan te kunnen dan een kleinere fok ?

    Hans ten Cate
    Generaal Gavinstraat 3
    6585WL Mook
    06 3313 2103

    Michiel Veldkamp
    Bijdrager
    Post count: 23

    Hans,

    Een high-aspect is zeker aan te raden. De originele fok is erg klein en daarom is de high-aspect ontwikkeld. Ik heb bij de Vuurtoren er een laten maken, heb de offerte nog wel voor het vergelijk.
    Qua grootzeil moet je de achterstag flink aantrekken om het zeil vlakker te maken met harde wind en natuurlijk het onderlijk strak zetten.

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 49

    Hallo Hans,

    Wij zeilen eigenlijk altijd met een high-aspect fok met een iets uitgebouwd achterlijk (max 110% zodat het net voor de verstaging blijft en op de binnenrail te schoten is) zie ook Marieteam najaar 2008.
    Is een heerlijk voorzeil wat onder jou genoemde omstandigheden ruim voldoet. Zou zeker een rif in je grootzeil laten aanbrengen omdat een If een 7/8 tuig heeft en de meeste power uit het grootzeil haalt, en je dus met reven achter de mast begint, en daarna pas voor de mast gaat rommelen met een kleine fok ofzo.

    En zoals Michiel al zegt, gebruik je achterstag om bovenin het grootzeil wat druk te lossen.

    Succes.
    Groetjes van Arno.

    P.s voor een high-aspect fok met zijn dus lage schoothoek moet je wel de binenste genua rails verlengen of naar voren plaatsen.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Ik heb ook een Ha fok, 2de hands overgenomen van een andere IF zeiler, die overging naar een rolfoksysteem.
    Hij is wel vrij hoog aangesneden, wat ik wel prettig vind, en gaat goed samen met de bestaande binnenste rails. tri radiaal van de jong sails.

    Haal er echt goede snelheden mee, en heb er zoveel plezier van gehad!
    Echt een aanrader om voor zo’n fok te gaan (het tri radiaal zou ik achterwege laten).
    Ik zet hem er meestal op bij een flinke 5, en altijd zet ik hem erop als ik alleen ben.

    Ook als je solo bent en je moet opkruisen is het erg prettig
    1x gehad dat ik de fok moest strijken vanwege de harde wind, had ook een rif kunnen steken.
    Maar het ging uitstekend zo om van lagerwal tegen de golven weg te zeilen met alleen het grootzeil.
    Dat was wel uitzonderlijk.

    Mocht je eens in de buurt zijn, en je hebt wat tijd over, ben je welkom om eens mee te gaan.

     

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Dank voor jullie reacties. Ik heb een Furlex rolsysteem, waarvan ik van tevoren dacht dat het een hele klus zou zijn on de fok of genua te vervangen. Maar voorzeil vervangen gaat eigenlijk even gemakkelijk als met de good-old leuvers. Er kan dus prima een kleinere fok voor hardere wind bij. De rail voor een high aspect-fok zit waarschijnlijk al op het dek gemonteerd; ik zie op Sjofn ongeveer op dezelfde positie als bij Olijfje een rail op het dek liggen.

    Het punt van opkruisen herken ik. met de genua is dat solo behoorlijk werken. een moi extra argument.

    Ik denk dat ik volgend seizoen gewoon ga proberen. Ik heb me al wel afegvraagd waarom er een grote genua op de boot zit en geen mogelijkheid m het zeil te reven. het zou me niets verbazen als er bij harde wind alleen met genua is gezeild. Met dat ding loopt de boot best goed en redelijk aan de wind. Maar uiteindelijk zeilt het denk ik toch mooier met kleinere foxk en gereefd grootzeil.

    Nu overweeg ik of ik een rif in mn grootzeil laat zetten of dat ik een nieuw grootzeil met rif ga kopen. Het grootzeil is niet echt super meer in model en dan kan ik misschien beter direct en complete oplossing kopen.

    Nog een paar vragen over jullie reacties:
    – Arno: je zegt 110%. Ik zag bij een zeilmaker een opmerking over 90..110%. Ik denk toch vooral aan de wat hardere wind. Zou je dan voor 90% gaan ?
    – Jeroen: je zegt iets over tri-radiaal. Waarom noem je dat specifiek ?

    Verder even iets buiten het onderwerp: Arno, ik ben al windsurfend op de Kraaienbergse plas ooit bij je langszij geweest Arno. Om je geweldig mooie IF beter te bekijken. Misschien weet je dat nog. Was erg onder de indruk van je strijkinstallatie. Het is er wat mij betreft nu dus ook van gekomen; vaar nu ook met een IFE. Voor mij viel de keus van het vaargebied op Friesland en IJsselmeer. Ik kom als ik niet ga zeilen binnenkort vast eens weer surfend langszij.

    Groet, Hans ten Cate

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Ik ben niet zo’n held n dingen uitleggen dus dan maar plaatje

    Ik heb een maand of anderhalf geleden een nieuw grootzeil gekocht, en heb veel met zeilmakers gesproken.
    De meeste waren het erover eens dat een Tri radiaal zeil voor onze type en formaat boot, vrij overbodig is, of zonde van het geld.
    Er zit een behoorlijk prijsverschil in

    Het is natuurlijk een mening, laat ik dat wel voorop stellen, sommige mensen zweren erbij.

    Vooral omdat je een tri radiaal zeil, exact kunt vormgeven zoals je wilt, en daar zit wat in natuurlijk.
    Maar het geeft ook meer marge tot fouten vanwege de vele stukken waaruit het is opgebouwd.

    Dat gezegd hebbende, ik ben erg wijs met mijn Tri radiaal HA fok, en mijn nieuwe cros cut grootzeil, daar staan nog wel plaatjes hier op het forum daarvan mocht je nieuwsgierig zijn.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Hier staat ook het 1 en ander beschreven Hans: https://m-sails.com/zeilen/nieuw/voorzeilen/fok-genua-met-rolreef/

    Succes met het maken van je keuze, en hopelijk komen we elkaar eens tegen op het water.

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Heb even een filmpje opgezocht en voor jullie ge-upload op Youtube, van onze HA fok, hij is boven uitgebouwd en heeft 3 zeillatjes.
    Ik zat hier erg hoog aan de wind op het Zwarte meer, vroeg in de ochtend.
    Die dag een rondje van 35 mijl gemaakt richting Urk en weer retour zoals we vaker doen.

    Hij is daar compleet neutraal op het roer, helling ongv 20 graden, in de vlagen soms wat meer.
    Had kunnen lozen, maar het ging zo lekker.

    Voor de liefhebbers heb ik er wel een I-sail track van.
    Sorry voor de duim in het beeld haha.

    Linkje naar filmpje:
    https://youtu.be/9mrSjsSz-Q8

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Edit voor hierboven: hij is niet uitgebouwd, was ff in de war met mijn reserve grootzeil.
    Zal wel komen van de gehele dag zagen en schuren aan de nieuwe kastjes voor mijn IF.

    Het heeft wel 3 kleine zeillatjes, en je kan hem heel mooi vlak trimmen.
    Na dat filmpje nog wat ge-experimenteerd met voorlijkspanning om de bolling iets verder naar voren te krijgen.

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 49

    Hallo Hans,

    Om met je laatste opmerking te beginnen, toen we laatst jouw openingspost zagen en daar stond Mook bij vermeld…toen hebben we ons hoofd gebroken over wie er toch een Mariehokm in Mook zou kunnen hebben en waar die dan zou liggen……nou toen kwamen we na lang nadenken uiteindelijk bij jou uit :). Ik herinnerde me jou nog met je surfplank.
    Leuk dat het er toch van gekomen is. Blijft je IF in Friesland of komt ze uiteindelijk toch naar de Kraaij toe?
    We hebben in het weekend van 8 september een Marieholm treffen in Willemstad, je bent natuurlijk ook zonder boot welkom om samen te bomen over onze bootjes.

    Over je HA fok, voor de echt harde wind is waarschijnlijk een 90% een betere keus, al kom je daarmee misschien wel langzaam in de buurt van het oppervlak van een gewone fok.., ook moet je rekening houden dat door de lage schoothoek van een HA deze wel regelmatig water schept bij genoemde windkracht, vandaar dat een gewone fok hoger opgesneden is.
    Niets zo persoonlijk als zeilvoering en hoe graag je rommelt met voorzeilen bij veel wind en golfslag, en hoe vaak je nou werkelijk met een echte 6 Bf+ het water opgaat..

    Zoals ik al zei, wij hebben altijd onze North Sails 110% HA opstaan, en deze voldoet in alle normale cruise-omstandigheden uitstekend, daarbij gezegd dat wij toerzeilers zijn, en voor het gemak van een allround voorzeil gaan. Tevens heeft deze trouwens latten in het achterlijk dus is daarom niet te rollen.

    Jeroen, die schoothoek van je HA is nog behoorlijk opgesneden..of is dat gezichtsbedrog? Bij evt ooit een nieuwe zou die lager kunnen zoals een HA beaamt.
    O ja, jij bent natuurlijk ook welkom in Willemstad 🙂

    Groetjes van Arno

    Sjöfn
    Bijdrager
    Post count: 151

    Hey Arno, je kan dingen altijd zo goed verwoorden, kan je mij dat niet een keertje leren?

    Soms als ik mezelf teruglees …. grrr

     

    Inderdaad, hij is wat hoger opgesneden dan normaal, of dat je zou verwachten van een HA fok.

    Op film en plaatjes lijkt het wel erger dan het is.
    Aan de ene kant vind ik het eigenlijk wel prettig dat hij wat hoger is, omdat je dan wat beter zicht hebt.

    Dat is ook, denk ik de reden geweest voor die keuze destijds.

    Maar ik denk dat, als ik een nieuwe ga kopen, dat ik het 1 en ander wel verander.

    Tot nu toe ben ik er tevreden mee, maar ik mis wel wat vermogen bij wat minder wind.

    Bij meer wind, wat ik dit jaar echt veel opzoek om te proberen, is het een erg prettige fok.

    Je kan hem erg mooi vlak trimmen. Ik denk dat inderdaad, 110% een hele mooie maat is voor een HA.

    Ik heb dit jaar al heel wat evenementen misgelopen, die we hadden willen bezoeken, had b.v. erg graag naar het zomerevenement willen gaan/meedoen.

    Maar had persoonlijke omstandigheden die dat verhinderde, er staan de 30 mijls en de kilorace op de planning rond die data van het treffen.

    Maar het zou wel leuk zijn om die kant op te zeilen.

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 49

    Wil ik je best leren Jeroen, maar dan moet je wel naar Willenstad komen 🙂 (grapje)
    Je bent natuurlijk ook zonder boot welkom voor een gezellig avondje ofzo.

    En er is niets mis met jouw teksten hoor.

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 28

    Arno, Jeroen, Michiel, Dank voor jullie bijdragen.

    Ik ben afgelopen weekeinde bamanningslid geweest op IFO bij Michiel in de 24-uurs-race en heb daar ervaren dat de fok die Michiel aanraadt, voor mij prima is. We hebben alles tussen 18 en 30 knopen doorstaan met de high-aspectfok in combinatie met een rif in het grootzeil. Een tweede rif en een nog kleinere fok had ons in de echt harde buien wel wat geholpen, maar condities waarin dat helpt zijn zo zelddzaam dat ik daar geen materiaal voor aan boord wil hebben. Het gaat tenslotte met een high-aspectfok en een rif.

    Michiel, bij deze m’n dank voor de ultieme demonstratie van hoe een high-aspectfok kan helpen !

    Wat mij betreft is de vraag waarmee we deze discussie begonnen zijn voldoende beantwoord.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Spring naar toolbar