Het werd een hele happening, het webinar Trim door Adri van de Velden. 82 leden logden in en genoten van het verhaal van Adri. De meesten bleven tot het einde en dat zegt ook wat. Het webinar was aangekondigd als een webinar over zeiltrim maar Adri begon met het trimmen van de mast; prebend (gebogen) en flink achterover maar kaarsrecht in dwarsrichting. Vervolgens kwamen de zeilen aan de beurt. Nu weet ik waarom wedstrijdzeilers graag zeilen hebben met een flinke bolling. “Ik kijk altijd naar de bolling” zei Adri. Vervolgens liet hij verschillende zeilfoto’s zien en besprak de zeiltrim. Valspanning, positie van de blokken, onderlijk en overloop kwamen aan bof. En natuurlijk de achterstag. Het gebruik ervan ken ik maar ik had me nooit gerealiseerd dat spanning op de genuaval en achterstag samenhangen. Logisch denk je nu maar dan moet je wel eerst zijn verhaal volgen.

De opname van het webinar vindt je in deze LINK.

De pdf van de presentatie staat in deze LINK

Hier een LINK naar de trim app van North Sails. Interessante pagina overigens met veel tips over zeiltrim