Frank Havik is oud wedstrijdzeiler en stond vijf jaar lang met Marieholms op de Hiswa ter ondersteuning van importeur Jongstra. Daarna was hij verslaggever, onder andere voor de NOS. Tegenwoordig heeft hij een communicatiebureau en is hij een van de twee wedstrijdleiders van de HT Race. Hij is degene die het startsignaal geeft.

De organisatie van de HT Race is complex, ongeveer 60 vrijwilligers zijn betrokken. Tal van volgboten zorgen voor de veiligheid van de deelnemers, de route is daarbij ingedeeld in sectoren. Ook Rijkswaterstaat is betrokken, vooraf in het vergunningentraject en tijdens de race vormt de Sirius een een boot van het wedstrijdcomité. De historische zeesleepboot ‘Holland’ is een andere bekende boot die als finishschip of als achtergronddecor voor de activiteiten op Terschelling dient. Nieuw dit jaar is de inzet van brouwerij het Brouwdok voor de inschrijving en prijsuitreiking in Harlingen.

De start is met afgaand tij in het Kimstergat voor Harlingen en de finish ligt bij de ingang van de Blauwe Slenk voor Terschelling. Onderweg keert het tij. Bij gunstige weersomstandigheden wordt er gekozen voor een langere route richting zeegat tussen Vlieland en Terschelling. Tijdens de tocht moeten de boeien gerespecteerd worden. De volgende dag is de route in omgekeerde volgorde.

Het leuke van de HT Race is dat je zelf kan bepalen hoe fanatiek je wil zijn. Zeil je mee voor de prijzen in je klasse (er zijn er zo’n acht) of geeft het, onder begeleiding, meezeilen met al die boten je al een kick. Zeker als op het eind van de tweede dag alle boten voor Harlingen finishen is dat een prachtig gezicht. De kans is groot dat je onderweg zeehonden ziet op de roogvallende zandplaat bij Griend. Wedstrijdzeilers of toerzeilers iedereen kan deze tocht meezeilen.

De wedstrijd wordt op donderdag 12 en vrijdag 13 mei voor de 74e maal verzeild. Schrijf je in! We vinden het als vereniging leuk om met meerdere boten deel te nemen en zichtbaar te zijn in het deelnemersveld. De NMV kan bemiddelen tussen schippers en opstappers en je al je verdere vragen beantwoorden. Michiel Veldkamp is hiervoor contactpersoon. Als je je hebt opgegeven, meldt dit ook ajb. even aan hem via redactie.nmv@marieholmvereniging.nl.

Tot ziens in Harlingen!

In deze LINK vind je alle verslagen van de HT Race uit de MarieTeam