Marcus Rolloos

//Marcus Rolloos
Marcus Rolloos

Marcus Rolloos

Aangemaakte reacties

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Zojuist de papieren op de bus gedaan voor het Marifoon certificaat. Kan paar weken duren staat erbij. Als certificaat binnen is kan ik ATIS nummer en MMSI voor AIS inprogrammeren en dan lijkt me een toch via Noordzee wel heel erg leuk naar Hellevoet.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    ok, helder. Maar een zeilboot langer dan 7 meter voert zeilend nooit een wit toplicht. Ook geen rood licht.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Als ik vaar dan door de week. Ik neem er vrij voor. Ik heb net marifoon examen gedaan en ik heb binnenkort een marifoon. Voor kustzeilen is ATIS voldoende en kuststations zijn dsn goed te bereiken. Binnenkort doe ik ook Marcom-B examen want in 2020 wil ik naar Engeland varen. Dan is DSC wel een vereiste. Met Basis Marifonie (niet heel moeilijk) is het oom toegestaan om AIS aan boord te hebben en dat is echt wel aan te raden voor dergelijke tochten.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Inmiddels heb ik alle lampjes vervangen door 12 watt LED lampjes. Scheelt echt enorm! Die gloeilampen zijn 60 watt of meer. Nu kan ik met een gerust hard ons peltier (solid state) ijskastje aanzetten. Met 1,2 kilowattuur lithium batterij aan boord geen probleem. En de fuel cell laadt de batterij op tijd op.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Ik zou graag samen met andere boten varen. Maakt me niet heel veel uit wanneer maar ik moet voor 4 juli in Rotterdam zijn. Leuk festival over duurzame techniek trouwens. Kan ik iedereen aanraden. http://Www.futurefluxfestival.com

    Wie wil wanneer varen. Ik vaar graag in een groep.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Hoi Maarten,

    Dank voor je uitleg. Al met al een hele toer, een rolfok. Ik heb me de negatieve eigenschappen te weinig gerealiseerd. Ik zie ee voorlopig van af, mijn fok blijft voorlopig rolloos 😉

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Hoi Maarten,

    Dankje. Zeker geïnteresseerd! Wat zijn geleide rails? Heb je meer info?
    Groet,
    Marcus

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Dit dit is het voorlopige resultaat.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Beste allen,

    Inmiddels heb ik voor het eerst met een Torqeedo Travel 1003 achter de IF op De Kaag gevaren. Tegenwind 3 BFT. Snelheid met gemak 8km per uur. Toen ik de boot ophaalde voer ik met een 6pk benzine BB nauwelijks sneller. Wat heel prettig is, is het koppel. De boot reageert heel snel op “gas”. Ook het stilleggen na achteruitvaren gaat heel snel. En dat met 1 KiloWatt. (1,4 PK). Ik ben er heel tevreden over, maar op groter water met stroming en sterke tegenwind zal een grotere motor nodig zijn denk ik.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Heeft iemand ervaring met een steunhout in het dek, waar de mast op rust, die mogelijk rot is? Ik hoorde van Hans ten Cate (hartelijk dank voor de tip!) dat dit bij de “4 Men” mogelijk aan de hand is.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Dit is mijn nieuwe batterij. 1,3kWh (100Ah) inclusief BMS. Kan tegelijk geladen en ontladen worden. In combinatie met Victron Phoenix 800 Watt omvormer en een Victron BMV die alles in de gaten houdt. Kopje thee zetten en tosti maken geen probleem. Dus de overige verbruikers aan boord zullen weinig problemen opleveren. Weegt 10Kg. Wat wel prettig aan deze batterij is, is dat het voltage vrij stabiel is. Ik vind dat een groot voordeel van Lithium batterijen. We zijn nu aan het testen wat betreft de ontlaadcurve, low voltage en high voltage. De maximale laadspanning is, schrik niet, 16,8 Volt, dat is eigenlijk vrij normaal bij Lithium packs. Maar geen zorgen, de Victron omvormers gaan tot 17 Volt dus dat gaat prima. Een hoger voltage is eigenlijk prettig, want verbruikers met een zeker vermogen trekken bij hoger voltage minder stroom en dat is een voordeel. Voor kritieke apparaten is een DCDC omvormer een goed idee. Ik heb er een liggen voor LED, want die vinden meer dan 12 volt meestal niet fijn. Overigens kwam ik tot de conclusie dat een 230 VAC waterkoker van 600 Watt een betere optie is dan eentje op 12 Volt. Ook hier is Amps het probleem. Binnenkort komt de Fuel Cell. Deze is slechts 200 Watt, maar als je (bijna) geen verbruik hebt, laadt deze de batterij bij (tijdens het zeilen) of zorgt deze op zijn minst voor een batterij die het bijna eindeloos volhoudt. Er komt een waterstoftankje bij waar 400 gram H2 in kan en dat staat voor ongeveer 7 KiloWattuur.  We gaan het zien. Ik houd jullie op de hoogte.

     

    1,4kWh Lithium IJzer fosfaat batterij

    Hieronder de kleine Fuel Cell van 200 Watt. Binnenkort hoop ik er meer over te vertellen.

    Fuel Cell Deodrive

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Dankje!

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Beste Wouter,
    kan je me bellen of whatsappen? 0653161877
    mail mag ook marcus@deodrive.nl
    groet,
    Marcus

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Dank voor je feedback. IK twijfelde ook. Ik moet eerst de ruitjes maar even goed gaan bekijken als de boot in de nieuwe haven ligt. Ik had wat craquelé gezien maar dat is mogelijk folie.

    Marcus Rolloos
    Bijdrager
    Post count: 30

    Hoi Ruben, Ik heb net een nieuwe batterij gekocht. Wel een forse van 100Ah. Ik ga altijd voor Lithium of Lithium Ijzer fosfaat. Die hebben twee voordelen: de spanning blijft heel lang gelijk en ze zijn licht en compact. Ze gaan ook nog lang mee. Victron heeft mooie, maar Rebel Cell en Battery Labs ook. Die zijn allemaal erg goed en betaalbaar. Die Gel, AGM en weet ik wat voor batterijen vind ik eigenlijk een beetje uit de tijd. Veel te zwaar ook. Maarja die oudere types zijn eerlijk gezegd wel veel goedkoper.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
Spring naar toolbar