De sleuf in de mast is bedoeld voor de zeilinvoer voor een zeil met een pees. Voor wedstrijdzeilen is dit de standaard en geeft het beste rendement. Toerzeilers en solozeilers kiezen vaak voor leuvers aan het grootzeil. Zo blijft het voorlijk bij het strijken van het grootzeil bij de mast. Hijsen, reven en strijken  is eenvoudiger met een leuverzeil. Wel heb je een stop in de zeilsleuf nodig (voor de verbreding) zodat de leuvers er niet aan de onderkant uitvallen. Het verbrede gedeelte van de zeilsleuf is voor de zeilinvoer. Om de leuvers te lossen heb je maar een verbreding van circa 10 cm. nodig.