Deze eencilinder dieselmotor schijnt speciaal te zijn ontwikkeld voor de beperkte ruimte in de Marieholm. Later is deze motor ook in andere schepen toegepast. Het is een betrouwbare motor die lang meegaat. Hij hoeft niet te worden voorgegloeid. Als hij in goede conditie is start de motor na een paar slagen van de elektrische startmotor. Dit type motor rookt altijd, maar het roken wordt minder naarmate hij warmer wordt. Bij sterke belasting kan er een druppeltje olie in de wateruitlaat terecht komen. De motor maakt het authentieke geluid van de diesel, hij ploft lekker. De motor verbruikt ca. 0,5 liter diesel per uur bij een snelheid van ca. 3,5 knopen. In de kuip vindt je het bedieningspaneel met contactslot, alarmlampjes, zoemer en twee handles. De linker handle dient te worden gebruikt bij een koude start (een soort choke), de rechter handle wordt gebruikt om de motor te stoppen. Centraal in het bedieningspaneel zit een rond gat wat meestal is afgedekt door een kunststof plaatje. Hier kan een toerenteller in worden geplaatst of een motor-urenteller (koop waterdichte instrumenten anders zijn ze snel stuk). De gaskabel die standaard wordt gemonteerd is een zgn. Morse-kabel met een lengte van 2m75.

Toerental op en neer

Als je constateert dat het toerental op en neer gaat bij stationair draaien (net of de motor soms wat zwaarder belast wordt), dan is de kans groot dat de storing niet in de motor gezocht moet worden, maar in de dynamo. De dynamo heeft de neiging om soms zeer sterk te gaan laden bij laag toerental en dat neemt veel vermogen van de motor op. In feite is dan de spanningsregelaar stuk. Komt dit probleem je bekend voor, probeer dan eens de motor zonder V-snaar te laten lopen. Is de storing weg, dan heb je de oorzaak ontdekt.

(klik hier voor een datasheet over de Volvo Penta MD5b)