Marieholmkleuren

Van de Marieholmkleuren zijn geen Ral nummers beschikbaar omdat dat allemaal gelcoatnummers van de fabrikant zijn. Je vind de Marieholmkleur op het fabrieksplaatje. Het zijn geen standaardkleuren.

Klik HIER voor pdf met IF kleuren

De meest voorkomende kleur (‘licht ivoor’, ‘koffie verkeerd’) voor de IF is decknr 421. Dit is kleurnummer DC 36934 (datum 2-12-2016) van De IJssel. Deze zit in de buurt van Ral 1015 maar net iets warmer. Info Adri van de Velde

“Er zijn twee verschilende kleuren ‘crèmewit’ bij Marieholm geproduceerd. Bij onze IF komt RAL 9001 crèmewit het dichtstbij, maar er blijft een kleurtint verschil.”
 Arno Roelofs

Je kan de kleur laten namaken door een luik dat gepoetst is mee te nemen naar een fabrikant. Deze kan met een  kleurenmeter het Ralnummer achterhalen en de verf of gelcoat op kleur mengen. Veelal moet de gelcoat of verf in een grotere  hoeveelheid aangeschaft worden. Het loont de moeite om te informeren of andere leden ook belangstelling hebben. De vereniging speelt hierbij graag een rol.

Je kan ook de gelcoat zelf op kleur mengen met pigmenten. De witte basisgelcoat wordt gemengd met zwart, geel en rood.

“Meng de gelcoat in kleine hoeveelheden want je kan niet corrigeren. Je hebt maar een ‘ietsepietsie’ beetje zwart nodig om het wit grijs te maken. Ik gebruikte lucifers om de pigmenten in kleine hoeveelheden toe te voegen. Meng bij daglicht, met niet al te veel zon.”
Michiel Veldkamp

Als andere ralkleuren bekend zijn laat het ons dan weten via het forum.

1. Arko Kuperus
    26 januari 2021 om 23:04

Ik heb helaas geen type plaatje in mijn boot. Welke RAL kleur zit het dichts bij een 26?

• Michiel Veldkamp
      29 januari 2021 om 11:57

Arko,

Ik heb navraag gedaan. Wij weten het niet. Hebben dek en vrijboord van jouw M26 dezelfde kleur? Je zou bij Ypma in Grou kunnen informeren. Ze hebben verschillende boten waaronder een M26 geschilderd. Mocht je iets horen dan plaatsen we dat graag in de kennisbank.
      Daarnaast zijn we van plan om kleuren te gaan meten tijdens het Zomerevenement in Loosdrecht. Dus als je van de zomer met je boot naar Loosdrecht komt, sla je meerdere vliegen in een klap …

Michiel

2. Therese
    18 juni 2023 om 17:05

Hi Michiel,
    Is er nog iets gedocumenteerd van het kleuren meten oo het zomerevenement in 2021?

Geef een reactie

Marieholmkleuren

Klik HIER voor pdf met IF kleuren

Arno Roelofs

Michiel Veldkamp

Als andere ralkleuren bekend zijn laat het ons dan weten via het forum.

Geef een reactie