Bert van der Heyde berichtte in mei 2010 uit Zweden het volgende;

“Inmiddels heb ik mijn vorig jaar in Zweden gekochte M26 in Västervik te water gelaten en naar mijn thuishaven in Oskarshamn gezeild. Echter toen ik na een paar dagen even ging checken of de boot er goed bijlag kwam ik voor een onaangename verrassing te staan: er stond water in de boot. Het kwam al boven de vloerplanken uit. De accu stond onder water. Vervolgens bleek de lenspomp het niet te doen. Dat werd dus hozen met een emmer tot hij droog stond.

Vervolgens op zoek naar het lek. Alle afsluiters gecheckt: geen enkele lekte. Ik dacht eerst aan de vetpot: de man van wie ik hem kocht had gezegd dat die bijna leeg was. Dus bij de plaatselijke werf/ watersportzaak nieuw vet gekocht, erin gedaan en aangedraaid. Toch stopte het lek daar niet mee. Het is zeker geen erg groot lek, 2 emmers water per 24 uur. Ik kon de motor niet laten draaien om het vet te verdelen aangezien de accu niet meer werkte. Inmiddels heb ik van de werf een reserve accu te leen en heeft de motor gedraaid maar ik heb niet kunnen zien of dat heeft geholpen aangezien de werf de boot kort daarna op de wal heeft gezet. Bij een inspectie met een sterke LED lamp kon ik zien dat er helemaal achterin de boot een straaltje water binnen kwam. Helaas heb ik pas na dat de boot op de wal stond ontdekt dat je van binnenuit dichter bij de as kunt komen door het paneel langs de stuurboordskooi weg te nemen, zodat ik dan exact had kunnen weten waar het lekte.

De diagnose van de werf was dat de schroefasdoorvoer vervangen diende te worden. Zo gezegd, zo gedaan. Vol vertrouwen werd de boot weer te water gelaten. Bert berichtte in juni 2010 echter;

Het lek is nog altijd niet gedicht! Wat we hebben gedaan is: het lagerhuis eraf gehaald, bij inspectie bleek het polyester waar het huis tegenaan zit net ter hoogte van de waterinlaatschoepjes lichtjes beschadigd. De beschadigingen gerepareerd met epoxy padding. Na opschuren hebben we het lagerhuis helemaal afgekit en volgens de gebruiksaanwijzing van de kit niet direct helemaal vastgeschroefd maar twee dagen gewacht daarmee. De rubber ring heb ik eraf gelaten. Bij het te water laten bleek de boot nog even lek als altijd! Het rare was dat het water eerst vanuit een punt zo’n 15cm onder de schroefaskoker leek te komen terwijl de koker zelf droog leek te blijven aan de onderkant. 15 cm eronder zit een soort ‘inkeping’ die volgens mij met de ronding van de boot ter hoogte van de schroef heeft te maken. Maar een half uur later kwam er wel degelijk ook weer water van onderen bij de schroefas vandaan. Balen! Volgens mij is de boot ter hoogte van/ en rondom de schroefas koker dubbelwandig. Hier zit ook een stuk hout van ongeveer 2 cm dik. (zie ook de opmerkingen van Marek Janiec beneden). Ik vermoed dat het water misschien ergens anders maar toch wel in de buurt van de schroefas koker naar binnenkomt. Misschien wel bij de onderste roerpen, zoals Marek ook al suggereert. Daarna loopt het water misschien binnen dat dubbelwandige stuk door? Wat ik volgens mij nu moet doen is de boot aan de achterkant kaal halen met het roer eraf en ook die roerpennen checken”.

Marek Janiec tips

A very common leakage on IF-boats and M26′ es is the lower rudder bolt. To make a proper and final repair, the hole in the boat is to be thorougly dried out, filled with GRP filling and re-drilled. Whatever you do, it’s important to pack it properly and thououghly, also on the flat area under the fitting itself.

Another source of leakage is some badly repaired damage from underneath. As I know the M26 has no ballast in the area underneath the cockpit, so the keel will be more sensitive.

A third source is a bad sealing of the motor hatch in the cockpit. This may easily be tested by closing the self-drains and filling the cockpit with some water.

As far as sealing of the propeller axis is concerned I do not know very much about it, as I have no inboard motor. But this is a general topic which will be valid for all boats with propeller axis. I also reccomend you to put some questions on the forum on our website.

The 2 cm wood is normal along the stern edge, and you will also find this when if you remove the rudder bolts. Anyhow, sooner or later I am sure you will find the leakage…

Juni 2011 de uiteindelijke oplossing

“Ik kan gelukkig melden dat het lek eindelijk gevonden is en gedicht. Het bleek het onderste roerscharnier te zijn. Van buiten zag je er niets aan maar van binnen bleek de metalen huls waar de scharnierpen ingedraaid zit volledig gebarsten te zijn. De pen zat er kennelijk gewoon los in. In de zo ontstane ruimte kon water naar binnen komen en via het hout aan de binnenkant door de doorvoer van een ander scharnier in de boot stromen. Het hout bleek gelukkig nog in goede staat te zijn. De metalen binnenhuls hebben ze opnieuw laten maken door een metaalwerker. Niet alleen was er het lek, maar het roer zat dus ook los aan de onderkant juist op de plek waar de meeste krachten komen. Ze zijn niet zeker of dit nu gebeurd is door een klap op het roer of dat dit gewone slijtage is, tenslotte gaat het hier over bouwjaar 1978. De boot ligt nu een week of twee in het water en is tot nu toe kurkdroog.

Het blijkt dus dat de bout op zijn beurt in een metalen huls geschroefd is die in de romp vast zit. Helaas heb ik het hele verhaal alleen van de werf kunnen horen aangezien ik er niet bij kon zijn. Ik kan nog eens vragen of ze die kapotte huls nog hebben bewaard”.