De duiding IF-E staat voor ‘Engine’, een IF met een dieselmotor onder de kuip. Wil je meedoen met wedstrijden? Kies dan voor een IF. Wil je je meer gaan toeren met de boot en langere tochten maken (b.v. naar Engeland), dan ben je (mogelijk) met een dieselmotor beter voorbereid.

Een paar overwegingen

De aanschafprijs van een IF-E (met binnenboord diesel) is doorgaans wat hoger. De zeileigenschappen van een IF-E zijn bijna gelijk aan een IF. Met de IF-E zeil je iets langzamer door het gewicht van de motor (deels gecompenseerd in het kielgewicht, 150 kg. lichter) en het tweebladschroef dat remt achter de kiel. Bij een beetje gang komt het schroefblad in een vaanstand achter de kiel te staan, waardoor de extra weerstand wat afneemt. Een ander aandachtspunt is de kuipvloer, die kan nog wel eens lekken.

Het onderhoud van een binnenboord diesel is duurder dan van een BB-motor. Vervanging van een inboard diesel is kostbaar. Bij de IF-E zijn de afsluiters van de zelflozers vanwege de inboard dieselmotor voor onderhoud slecht te bereiken. Er is daarvoor een oplossing bedacht om in de bakskisten speciale inspectieluiken te maken boven de afsluiters.

De schroef van de dieselmotor zit ruim onder water zodat je met zeegang geen last hebt van lucht slaan. Op zee en op groot binnenwater (IJsselmeer, Waddenzee) is bij harde wind een binnenboord dieselmotor veiliger om op de motor een haven in te varen. Ook het brandstofverbruik is veel minder groot dan bij een BB-motor. Met een IF en BB-motor zal je, om het lucht slaan te voorkomen, de havenkom inzeilen om daar, in vlakker water, zeil te strijken en de BB-motor te gaan gebruiken.