Ontwerp:

In het ontwerp van de IF is er voor de buitenboordmotor in het achteronder aan stuurboordzijde een koker met een deksel voorzien. Een kleine buitenboordmotor werd in Scandinavië gebruikt als havenmotor, door het deksel weg te nemen en de buitenboordmotor met het staartstuk in het gat te steken. Als je de motor zou laat zitten krijg je last van twee nadelige effecten; (1) het staartstuk sleept door het water wat snelheid kost, (2) bij flinke helling over stuurboord komt er water binnen via het gat in het achteronder.

In Nederland

Het vaargebied in Nederland vraagt om een hulpmotor. Als je een beetje wilt verplaatsten kom je onherroepelijk een brug of een sluis tegen. Er bestaan beugels die je op de spiegel kunt monteren voor het ophangen van de buitenboordmotor. Plaats de beugel voldoende hoog en zodanig dat je tijdens het zeilen geen last hebt van een slepend staartstuk van de motor door het water. Om het effect van de negatieve spiegel van een IF op te heffen kun je een blok hout plaatsen tussen de BB-beugel en de romp. De binnenzijde van de huid kun je verstevigen met houten platen en de bouten door en door bevestigen.

Motortype

In principe kun je uit de voeten met een 4 pk BB-motor. Kies wel een langstaart. Wil je wat meer comfort of wat langer op de motor verplaatsen, dan kun je voor meer paardenkracht kiezen (5 – 8 pk). Bij de wat zwaardere BB-motoren heb je veelal een vaste 12 litertank, de mogelijkheid van een elektrische startknop en een mogelijkheid om tijdens het motoren spanning terug te geven aan de accu. Nadeel is dat het tilgewicht van de BB-motor toeneemt, als de pk’s toenemen. Ditzelfde geldt voor de 4-tactmotoren, hoewel zuiniger in verbruik zijn die in gewicht zwaarder.

De elektrische motoren zijn veel lichter in gewicht en zeker tegenwoordig te overwegen als je die enkel gebruikt als havenmotor of voor een stukje op de plas. Voor de Marieholm IF komen alleen de elektrische buitenboordmotoren met het meeste vermogen in aanmerking. Onze tip is om je goed te laten voorlichten over de pk’s, de accu en de oplader. De accuduur bepaalt uiteindelijk de afstand die je kunt varen.

Afstandsbediening en manoeuvreren

Sommige leden hebben een afstandsbediening voor het starten onder de helmstok gemaakt. In de achterwand is dan een klein luik gemaakt. Zo kun je ook de motor bedienen als je de motor standaard in de bun houdt.

Het manoeuvreren met de BB-motor in de kleine ruimte wordt makkelijker als de motor ook meedraait. Door de lange kiel leent de IF zich slecht om achteruit met de BB-motor te manoeuvreren.

Motorplaat IF vervangen

Met een beetje multiplex, epoxy en (2 componenten) lak maak je een pracht van een onderhoudsarme motorplaat. De motorplaat kun je opbouwen uit verschillende lagen multiplex door deze met epoxy op elkaar te lijmen. Als je zaag het aankan, zaag je de plaat pas na verlijmen in de definitieve vorm. Met het zelfde materiaal pak je de boel vervolgens in. Aflakken is tot slot nodig, omdat epoxy UV licht slecht verdraagt. Idealiter plak je er nog een kunststof of metalen plaatje op om slijtage door aandraaien van de BB-motorbevestiging op te vangen (standaard in de watersporthandel).

Diesel-water scheider

Naast het fijnfilter dat op de motor is gemonteerd, dient er tussen de tank en de motor een filter te zijn geplaatst dat water of andere vervuiling uit de brandstof filtert. Dieselmotoren zijn zeer gevoelig voor vervuiling. De Marieholm werd oorspronkelijk alleen met een waterafscheidingsfilter afgeleverd. Vakmensen adviseren om een beter (CAV)filter te laten plaatsen. Dit filter filtreert tevens kleine vervuiling uit de diesel. Filters kunnen eenvoudig gewisseld worden.

Ontwerp:

In Nederland