Een goed onderhouden onderwaterschip is niet enkel voor behoud van het schip, maar is ook bepalend voor de snelheid. Een matig onderhouden onderwaterschip kan zomaar een knoop in snelheid schelen. De oppervlakte van het onderwaterschip van de IF en M26 is 15m2.

Het gebruik van koperhoudende antifouling is door de overheid begrensd tot een aantal producten. Het bij wedstrijdzeilers favoriete VC17m (een waterdunne teflonverf met koperpoeder erdoor) zit daar niet bij. Deze verf is in Duitsland en België wel verkrijgbaar en mag gebruikt worden. Dat leidt uiteraard tot een levendig grensverkeer. Een watersportwinkel bij Emmerich schijnt om die reden een extra voorraad VC17m aan te houden.

Een alternatief is na verwijderen van VC-17m het aanbrengen van een hechtlaag Primocon, koperhoudende antifouling zoals door Micron of Interspeed worden gebruikt. Deze beide producten hebben een geldig Nederlands toelatingsnummer.

www.yachtpaint.com

www.yachtpaint.com