In onze IF lekte het motorluik behoorlijk, ondanks dat er zowel aan het deksel als in de kuip rubber is geplakt.

Ik heb gekozen om in het deksel mosrubber te plakken van 20×10 mm. In de kuip komt een aluminium T-profiel van 20×10, wat afgefreesd is op 10 mm hoogte. Hierdoor zal het profiel het mosrubber 4 à 5 mm indrukken. Deze ‘scherpe’ rand geeft een betere afdichting dan rubber op rubber.
Er zal ook een bredere rand ontstaan om de afdichting waardoor het water makkelijk afgevoerd kan worden naar de extra afvoer die onder het motorluik aan de achterzijde is geplaatst.

Het aluminium profiel is gekocht bij de Gamma en is prima te buigen na verhitting en direct afkoelen. Door dit proces buigt aluminium beter, dan alleen met verhitten. Dit proces moet wel een paar keer herhaald worden, omdat na het buigen het aluminium weer hard wordt. Na elke keer buigen, alles weer even vlak kloppen met een kleine hamer. 

Ik heb 2 profielen gebruikt, dit werkt wel zo fijn om de hoeken goed te kunnen bepalen op de mal. Voor de mal moet het gat in de kuip genomen worden, niet het motorluik. 

De twee stukken profiel hebben we aan elkaar gesoldeerd met Durafix. Dit is een materiaal waarmee je aluminium met een gewone gasbrander kunt solderen.

Ik heb het profiel in de boot gelijmd met Zettex, een goedkopere en sterkere kit dan Sikaflex is mijn ervaring.

 

Bron: Drys Brandenburg 

 

Drys motorluik2
buigen profiel
« van 5 »

 

 

 

 

 

 

 

Eén reactie

  1. Michiel Veldkamp
    23 maart 2023 om 22:31

    Het lijkt me een hele klus het aluminium profiel te buigen. Zou dat niet anders kunnen bijv met een electriciteitssnoer o.i.d. wat makkelijker te buigen is en goed de bochten kan volgen?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.