Home Forums Algemeen winteronderhoud

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • Joop
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

    Hallo,

    wij varen met een Marieholm M26 , ik overweeg het winteronderhoud zelf uit te voeren uit hobby /interesse

    zijn er M26 eigenaars die dit ook zelf doen en mij advies kunnen geven ?

    gr.

    Joop

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 126

    Dag Joop,

    Gaat het om het onderhoud van de motor of ook ander onderhoud aan het schip? Alles is zelf te doen.

    groet

    Michiel Veldkamp

    Joop
    Deelnemer
    Aantal berichten: 2

    het gaat mij vooral om het motoronderhoud , heb ik weinig ervaring mee

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 126

    Joop,

    De stappen zijn de volgende:

    – download de handleiding van je motor en lees die zodat je weet wat waar zit. Hier zal ook een gedeelte in staan over winteronderhoud.

    – koop vervangende olie, oliefilter, brandstof(voor)filter, impleller en antivries,

    – de handelingen zijn het makkelijkst uit te voeren als de boot in het water ligt,

    – draai de motor warm, zodat de thermostaat open zal staan (motorblok moet echt warm aanvullen, min 15 min stationair),

    – zet motor uit, zet afsluiter koelwateraanvoer dicht, zet de tapkraantjes van motorblok open en vervang evt impeller

    – als je een niet-directe koeling (intercooler) hebt zal die ook afgetapt moeten worden. Ik heb hier echter een ervaring mee. Sluit de afsluitkranen.

    – open de wierpot en start de motor, giet de antivries in het koelsysteem (de hele can).  Bij intercooler zal deze waarschijnlijk ook met antivries gevuld moeten worden.

    – stop de motor en pomp de warme oude olie uit het systeem. Vervang het oliefilter (oude doeken er onder), beetje olie op de ring en draai handvast.

    – giet de benodigde hoeveelheid verse olie in motorblok en evt versnellingsbak.

    – ontspan riemen dynamo

    – verbindt de accu’s met een oplader en stroomvoorziening of haal de accu’s uit de boot en zet ze thuis aan de oplader

    – wanneer uit het water: zet koelwateraanvoerkraan open, toilet en gootsteen moeten afgetapt en voorzien worden van antivries, je kan evt de oude impeller nu uit de pomp halen en in het voorjaar vervangen, pomp de bilge leeg en spoel die schoon

    – leeg drinkwatertank

    – vul de dieseltank geheel (evt bacteriedodend middel toevoegen) of  maak hem geheel leeg.

    – plaats evt ontvochtiger in de boot

    – ik zelf leg mijn mast op de boot en trek dan een zeil over de gehele boot.

    Goed om dit overzicht te schrijven, ik merk dat ik toch nog iets vergeten ben 🙁

    Dus laatste aanbeveling: maak een checklist met alle handelingen, nummers en hoeveelheden!

     

    Ferdinand Postma
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

    Bij  mijn M26 was de Volvo MD5a voorzien van een naderhand aangebracht Martec interkoelingsysteem. Dat kwam je meer tegen bij dit type motor dat geen geïntegreerd gesloten koelsysteem heeft. Daardoor kwam het buitenwater via de impeller niet verder dan de warmtewisselaar, gaf daar koeling aan de koelvloeistof die door aluminium pijpjes stroomde en werd daarna in het uitlaatspruitstuk geloosd om de uitlaatgassen te koelen, die dan proestend de uitlaat in de spiegel verlieten. ( controlemomentje of de koelwaterinlaat niet geblokkeerd is, de impeller zijn werk doet en er water wordt doorgepompt).
    Via de warmtewisselaar circuleerde door de motor alleen koelvloeistof , voortgestuwd door een op de warmtewisselaar gemonteerd klein electromotortje . Een gesloten koelsysteem dus. Compleet met expansievaatje. Zoals bij een auto hoef je deze koelvloeistof niet te vervangen zolang die voldoende werkzaam is bij vorst. Wat je kunt controleren met een zogenaamde vorstmeter.

    Die Martec warmtewisselaar (van aluminium) had op de warmtewisselaar een kleine anode die je los kon schroeven. Aangezien die in contact kwam met het opgepompte buitenwater moest ik die jaarlijks schoonborstelen en vijlen en uiteindelijk vervangen. Vervanging normaal verkrijgbaar als zinkanode Martec.

    Bj het winterklaarmaken van de motor hoefde ik de motor alleen warm te draaien om de olie wat vloeibaarder te maken, zodat deze makkelijker was af te pompen, wat ik trouw elk jaar deed. Bij de keerkoppeling was ik niet zo kritisch.
    Voor het vorstvrij maken van het koelsysteem was het voldoende om de koelwaterinlaat onderin de bilge te sluiten en , zoals Michiel beschrijft, bij draaiende motor via de wierpot antivries (dat is er in een milieuvriendelijke versie die je ook kunt gebruiken voor drinkwatersystemen aan boord) toe te voegen tot die uit de uitlaat kwam. Kan je ook prima doen als het schip al op de wal staat. En dan zie je des te beter welk kleurtje vloeistof er uit de uitlaat komt. Ik gebruikte ongeveer 2,5 liter per keer.

    groot voordeel van zo’n systeem: geen kalk en andere aanslag of verontreiniging  in de koelkanalen van de motor. En dus niet helemaal aftappen voor de winterstalling.

    Voor zover mij bekend werken modernere motoren met een  geïntegreerd gesloten koelsysteem vergelijkbaar. Ook daar zal er door de motor enkel vorstveilige koelvloeistof vloeien.

    Alleen bij een open koelsysteem is het noodzakelijk dat je de motor eerst zo warm draait dat de koelthermostaat open gaat staan.

    Succes!

    Ferdinand

     

     

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.