Vervanging Volvo Penta MD1B in IFE

//Vervanging Volvo Penta MD1B in IFE
Vervanging Volvo Penta MD1B in IFE 2018-04-25T15:01:58+02:00

Home Forums Discussies Kennisbank Vervanging Volvo Penta MD1B in IFE

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • Marc Fluttert en Marleen Gaillard
    Bijdrager
    Post count: 2

    Hallo, Wij zijn aan de vervanging toe van onze 40 jaar oude dieselmotor de Volvo Penta MD1B in onze IFE.

    Ik weet dat er M26 zijn met een Nanni.

    Vraag: wie heeft er een andere motor inboard in een IFE  dan de Volvo Penta (bv een Nanni of een Vetus).

    Graag ervaring over de motor als betrouwbaarheid en onderhoudsgemak (bereikbaarheid van de diverse onderdelen als brandstoffilter, oliefilter en impellor).

    Benieuwd naar de reacties.

     

    Michiel Veldkamp
    Bijdrager
    Post count: 42

    Hoi Marc en Marleen,

    Yanmar G10 werd in het verleden gebruikt als vervangingsmotor en de ervaringen waren positief. Naast punten die jullie noemen om te letten is de passendheid criterium bij aanschaf.  Ik ken iemand die heeft zijn Volvo vervangen in een IFE door een Nanni en deze persoon had kennis van zaken. Hij is geen lid meer maar ik heb zijn emailadres nog wel ergens liggen. Aquasport in Hoorn kan jullie overigens ook adviseren.

    Een kleinere compactere motor en vooral stiller is natuurlijk aantrekkelijk. Bij een motor in lichter gewicht speelt ook de compensatie van het contragewicht in de kiel. Ik zou gaan voor een 2-cylinder. Overigens heb ik mijn MD1b met goed resultaat laten reviseren voor 1500 euro.

     

    succes

    Michiel

    Jan Stoop
    Bijdrager
    Post count: 3

    Beste Michiel, waar is jouw motor gereviseerd? Ik heb een MD6A uit 1975 en die is ook aan revisie toe, maar ik heb nog geen bedrijf gevonden die dat kan/wil. Er wordt gemeld dat onderdelen moeilijk te krijgen zijn?
    Alternatief is natuurlijk een Nanni of Yanmar motor in te bouwen, maar afgezien van de kosten heb ik een voorkeur om een en ander origineel te houden.
    Bij voorbaat dank, gr jan

    Jan Stoop
    Bijdrager
    Post count: 3

    Dank Michiel voor de informatie, ik ga contact opnemen met Aquasport! gr. jan

    Hans ten Cate
    Bijdrager
    Post count: 62

    Marc, zoals we al eens hebben besproken; ik ben ontzettend blij met m’n Nanni 2.10. het scheelt een stuk in gewicht; dat zie je aan bij de spiegel, verder is de motor verschrikkelijk stil. Ruben Oedzes voer met me mee naar Leliestad en besloot binnen 10 minuten na afvaart dat hij ook een Nanni wilde. Ruben heeft er een gevonden die slechts 10tallen uren had gedraaid en laar die nu in z’n M26 bouwen. Verder weet ik dat Paul van den Hoek ook een nanni heeft laten inbouwen in z’n M26. Paul motiveerde me ook voor de Nanni.

    Je mag vanaf begin april met me mee om de Nanni te ervaren. Als het net zo gaat als bij ruben, wordt dat een dure tocht voor je !

    Groet, Hans ten Cate

    Jasper Sterrenburg
    Bijdrager
    Post count: 5

    Beste Marc,

    Twee jaar geleden heb ik ook een Nanni 2.10 laten plaatsen in mijn M26. Ik ben nog steeds ontzettend tevreden over de prestaties van de motor. Zeker het eerste jaar merkte ik dat het manoeuvreren door het extra vermogen een stuk gemakkelijker ging. Als ik redelijk door vaar haalt de boot zo’n 6 kn. door het water, wat ook de mogelijkheid geeft om tegen stroom in te varen mocht er geen wind staan. Verder is de motor een stuk stiller en trilt een stuk minder dan de oude Volvo Penta die bij mij ingebouwd was.

    Het is het wel waard om te kijken hoe de inbouwmaat van de motor is, bij mij moest de bestaande fundatie worden aangepast, omdat de motorsteunen niet goed uitkwamen. Dit bracht wel wat extra arbeid met zich mee. Ik weet dat Paul een 2.14 heeft laten plaatsen, omdat deze wel op de bestaande fundatie past (zie onderstaande foto.)

    Hoe dan ook denk ik niet dat je snel spijt zal krijgen van de investering!

    Met vriendelijke groet,

    Jasper Sterrenburg

    Ruben
    Bijdrager
    Post count: 32

    Jasper,

    Dat ziet er netjes uit. Zoals Hans hierboven al aangeeft, en elders op het forum is te lezen, wordt mijn M26 deze winter ook van een N2.10 voorzien en doe ik daarbij wat dingen zelf. Ook mijn fundatie zal aangepast moeten worden. De werf heeft daar wel wat ideeën over maar ik ben ook benieuwd hoe jij dat aangepakt hebt?

    Ook zal ik een nieuwe schroef nodig hebben. Wat voor schroef en welke diameter en spoed heb jij onder je M26 en bevalt dat goed?

    Alvast bedankt!

    @Marc en Marleen: meevaren met Hans leidt er ongetwijfeld toe dat jullie ook zo’n motor willen 😉

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Post count: 75

    Jongens, dit draadje is gestart in april 2018…. Marc en Marleen hebben allang een nieuwe motor 😁

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.
Spring naar toolbar