Home Forums Discussies Kennisbank Project: inbouw Nanni N2.10 in Johanna (M26)

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    hfgdsjfjsf
    Nu we toch bezig zijn, ook dit schot vernieuwd. Het moet nog voorzien worden van nieuwe isolatie.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    En afgelopen weekend was het dan zo ver: Jachtservice Jepma heeft de motor op zijn fundatie geplaatst! Hij is een stuk kleiner dan de oude volvo. De fundatie was dan ook iets te breed. Dat is opgelost door een dikke rvs strip (waaraan de bouten voor de motorsteunen vastzitten) op de fundatie te monteren. Alles is netjes pasgemaakt door IJsbrand.
    De net vorig jaar vernieuwde schroefas bleek te kort te zijn. Er zal dus een andere schroefas in moeten. Er moest toch ook al een nieuwe schroef komen. Er varen Marieholms met deze motor rond met een tweeblads-, en met een driebladsschroef. Een tweebladsschroef heeft minder weerstand tijdens het zeilen dus heb ik daarvoor gekozen. Dat zal iets tenkoste gaan van de stuwkracht maar op Olijfje, die ook een tweebladsschroef heeft, vond ik de stuwkracht nog meer dan genoeg. Volgens berekeningen zou een schroef 13×10 moeten voldoen.

    motor

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 91

    Ruben,
    Onze IF-E heeft ook een tweebladsschroef 13×10 achter een Vetus 11pk.
    Deze schroef voldoet bij ons in alle omstandigheden.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 277

    Dat ziet er netjes uit Ruben!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    Zoals eerder te lezen was, was het ‘dashboardkastje’ van Johanna door vorige eigenaren deels dichtgeplakt met een stukje trespa en voorzien van allemaal boutjes, een defecte luidspreker en niet meer werkende schakelaars en stopcontacten. Eerder postte ik al een foto van het ding. Ontdaan van alles bleef er een gatenkaas over waar ik weinig heil meer in zag. Gelukkig bood Marieholmvriend Hans aan om te helpen met het opknappen van het kastje.

    Hans had van tevoren al polyester ingeslagen en beschikt over goed gereedschap. Polyester en geen epoxy? Inderdaad. Het plan was om op een dag zo ver mogelijk te komen en het was winter. Polyester hard sneller uit dat epoxy en volstaat voor een dergelijke reparatie prima. De hele boot is er immers van gebouwd.
    Zo begonnen we op een zaterdagochtend met het wegslijpen van de laatste zwaar verroeste bout en het weghalen van oude kitresten (wat met thinner prima bleek te gaan). Vervolgens hebben we de randen van alle gaten flink schuin afgeslepen zodat het nieuwe polyester daar goed aan kan hechten en er geen luchtinsluitingen ontstaan. Van het materiaal waar ik het aanrechtblad van heb gemaakt (zie eerder) hebben we daarna malletjes gemaakt die aan de binnenzijde van het dashboardje zijn bevestigd (deels geschroefd, deels getaped) om straks tegenaan te lamineren. Hans stelde voor om ook verpakkingsfolie op de plankjes te bevestigen zodat we een zo glas mogelijke afwerking zouden krijgen. Toen het kastje helemaal van plankjes was voorzien kon het lamineren beginnen.
    Hans had fijn en grofgeweven glasmat. Op zijn aanraden hebben we van tevoren diverse matten en verstevigingsstrookjes geknipt zodat we vlot konden lamineren en niet met polyesterhars aan de handen zouden hoeven knippen. En dat werkte perfect. Matje voor matje lamineerde Hans keurig aan de buitenzijde van het bakje, tegen de malplankjes aan. Met een kacheltje ernaast droogde dit in een half uurtje. Daarna hebben we aan de binnenzijde nog een matje gelamineerd en het grote vlak (achterzijde bakje) afgegoten met polyesterhars voor een vlak geheel. De zwaartekracht deed de rest. Het zou perfect glad zijn geworden als ik niet een vezel dacht te moeten verwijderen en daarmee de halve mat er weer uittrok …
    Toen ook dit uitgehard was heeft Hans er met een malletje van het nieuwe dashboard dat ik had, een vierkant gat in gezaagd.

    Nu rest nog de afwerking. De gaten aan de zijkanten ga ik plamuren en gladschuren waarna het geheel geverfd kan worden in een kleur die zo dicht als mogelijk bij de originele gelcoat ligt.

    Al met al zag ik behoorlijk op tegen deze klus maar met hulp van Hans en zijn optimistme is het helemaal goed gekomen!

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    1
    Het malplankje past. Met wat schroeven zetten we het aan de binnenzijde van het kastje vast.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    2
    De achterzijde en zijkanten zijn dichtgelamineerd met eerst fijn, en daarna groffer weefsel. 

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    3
    En zo ziet het er nu uit (dashboard zit er voor de foto even in). Nu nog afwerken en dan kan het in de boot geplaatst worden.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    @Arno; bedankt voor de info. Dat geeft vertrouwen dat het met mijn boot-motor-schroefcombinatie ook zou moeten lukken.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 277

    Mooi project, mooi omschreven en ziet er keurig uit zo, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    Er is sinds mijn laatste post heel wat gebeurd, ook aan de boot. De laatste keer had ik het dashboard klaar en stond de motor op zijn steunen.

    Ondertussen is het dashboard afgewerkt en geplaatst:
    jdslkfjlsfd
    Oja, de boot wordt niet schoner van buiten staan en sleutelen aan motoren …

    IJsbrand heeft eerder deze winter een nieuwe tank geplaatst. Maar goed ook, uit de oude kwam een lading drab. Hierop heb ik het oude delphi filter weer geplaatst en de brandstofleiding en retourleiding aangesloten. Dat delphi filter blijkt later nog wel een probleempje te worden.

    fdfgdsgfsd
    klfdgldgds
    Het bakskistdeksel lekte vreselijk dus heb ik een soort neopreenband gekocht en dat er op geplakt ter vervanging van de oorspronkelijke compleet uitgedroogde rubbers. Vooralsnog lijkt hij nu waterdicht.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    Uiteindelijk ben ik heel wat dagen bezig geweest met het het bedenken en aansluiten van alle leidingwerk.
    – De diesel aan- en afvoerleiding. Van IJsbrand kreeg ik mooie klemmetjes met rubberen manchet zodat ik deze aan de kuipbodem kon vastzetten.
    – De koelwater aanvoer. Op het schotje van het brugdek heb ik twee stukjes houdt gelijmd waarop de wierpot is geplaatst en de beluchter. Voorheen stond de wierpot onder de waterlijn. Nu er nét boven, dat lijkt me veiliger.
    Vanaf de afsluiter gaat er nu een slang naar de wierpot onder het brugdek. Van daar gaat de slang naar de koelwaterpomp die bij een Nanni aan de voorkant zit. Vanaf de koelwaterpomp moet de slang naar de beluchter, vanaf waar er een slang naar de koelwaterinlaat van de warmtewisselaar moet. Dit heeft nogal wat hoofdbreken gekost omdat de slang daarbij een bijna haakse bocht moet maken en dan gaat knikken. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met knietje waarop ik twee slangtules heb geplaatst. Het is handig om bij het indraaien van slangtules teflontape te gebruiken trouwens. Dat ontdekt is pas toen er al water uitspoot.
    – De elektra van de motor is vrij simpel vergeleken met die van de oude volvo. Het dashboard is ‘plug and play’. Daarnaast zit er op de startmotor een aansluiting voor de plus, die naar de hoofdschakelaar van het motorcircuit gaat. En onderaan het blok zit een bout waarop de min bevestigd kan worden. Vanaf de accu’s loopt er een kabel naar deze bout, en vanaf de bout een kabel naar het schakelpaneel. Het bleek wel dat het kastje dat onder de entree zit, geen ruimte liet voor de bekabeling (voorheen zat dit ook nogal bekneld). Geen idee hoe dat origineel heeft gezet maar ik heb het kastje 5 cm smaller gemaakt waardoor er een soort kabelgoot ontstaat. Aan de voorkant zie je er niks van, het schot is gelijk gebleven.
    – De bedieningskabels. Hiervan kon ik één hergebruiken. De kabel van de keerkoppeling moest ik vervangen. Het afstellen viel me 100% mee. Als ik het goed heb gedaan …
    De gashendel bleek helaas wel versleten. De hendel slipte over de conus heen. Nogal gevaarlijk als je bijvoorbeeld achteruit moet slaan en hij in z’n vooruit blijft slaan. Die heb ik dus ook maar vervangen.

    jgfewjlafsaf
    Hier is alles aangesloten. Later heb ik de bekabeling uiteraard nog netjes gebundeld en vastgezet aan de fundatie. Ook de koelwaterslangen zijn later aan het schot vastgemaakt.

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    Zoals op voorgaande foto’s te zien past ook mijn nieuwe aanrechtblad. Dit zit er voorlopig wat provisorisch in, omdat ik er nog weer een koelbox in wil gaan bouwen en dan moet het blad er weer af. Die klus is even uitgesteld totdat de boot weer dichterbij huis ligt. Het wasbakje zit dus nog niet vast en het aanrecht is niet afgekit.

    urfsdgfesrgsd

    Zoals te zien is het kajuitschot nogal ingewaterd en van de achterkant zelfs doorgerot. Dat ga ik dus vervangen maar dat is ook een klus voor later.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 42

    Toen was de motor bijna klaar om proef te draaien!

    IJsbrand heeft de nieuwe schroef gemonteerd:
    kgdklfdslg

    En ik heb het brandstof fijn- en groffilter vervangen, en een nieuwe impellor geplaatst. Zo goed en kwaad als het ging heb ik geprobeerd brandstof in de slangen te pompen en te laten lopen. Een gepruts met kleine trechtertjes en hulpslangetjes maar het leek oké.

    Met een tuinslang op de wierpot was het moment daar. We draaien de sleutel om en … hij start meteen!
    Om na een paar seconden weer af te slaan. Lucht in de dieselleidingen. Het Delphi filter wilde niet goed vullen.

    Om een lang verhaal kort te maken. Met hup van IJsbrand bleef, na een hele middag gepruts met extra diesel, doorblazen van slangetjes en vol laten lopen van slangen, als enige verdachte het Delphi filter zelf over. Dit heb ik dus weer uit elkaar gehaald en ontdekt dat ik per ongeluk twee rubberen afdichtringen had geplaatst (het oude vergeten te verwijderen). En IJsbrand ontdekte dat de verschillende aansluitingen niet goed vastzaten. Oeps.

    Het filter weer goed in elkaar gezet, volgepompt met diesel, ontluchting op de motor open … en weer starten om te kijken of we hem zo vol kunnen trekken. Dat ging een keer of 3 en toen hield de accu het voor gezien. Die ook maar meteen vervangen.

    Uiteindelijke startte hij goed en draaide mooi rond 🙂 Nu hopen dat alles goed functioneert in het water.

    Na de motorperikelen de romp maar weer eens gepolijst en gepoetst en de boot in de antifouling gezet en inmiddels is ze bijna klaar voor de tewaterlating. IJs en weder dienende volgende week.
    gepoetst en wel

    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 40

    ziet er goed uit Ruben!

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.