Home Forums Discussies Kennisbank Nieuwe Spiboom voor Olijfje

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 146

    Onlangs is bij een onhandige move de oorspronkelijke Proctor spinnakerboom van Olijfje geknikt. Jammer, want het was een mooie lichte boom, ca 53mm doorsnede, aan beide einden verjongd. Maar het gaf me ook een kans om iets mooi nieuws aan te schaffen. Een telescopische boom die zowel als spinnakerboom als als fokkeloet gebruikt kan worden.

    Toen ik op zoek ging naar een nieuwe boom moest ik eerst antwoorden vinden op de vragen:

    1. hoe lang hoort een spinnakerboom te zijn
    2. hoe lang hoort een fokkeloet te zijn
    3. welke sterkte moet een boom hebben voor een spinnaker van 40 m2 op een boot van ca 2200 kg
    4. welke systemen zijn er om een telescopische boom op juiste lengte te fixeren

    Na even googlen vond ik dat een standaard maat voor een spinnakerboom de afstand is tussen het punt waar de voorstag op het dek is bevestigd en de mastvoet. Bij de IF is dat 2m55. Dat was ook inderdaad de lengte van de oude boom

    Verder vond ik dat als vuistregel voor een fokkeloet de lengte gelijk is aan de lengte van het onderlijk van het voorzeil

    Voor de diameter vond ik bij Selden tabellen die lengte van de spinnakerboom en waterverplaatsing linken aan types boom

    Dan de systemen om de lengte van telescopische bomen te fixeren. Mijn ervaring op een kleinere boot met een systeem waarvan de lengte traploos instelbaar was door binnenbuis en buitenbuis een kwart slag ten opzichte van elkaar te draaien was slecht. Vrijwel bij iedere keer gebruik schoof de boom op enig moment ineens in, hoe sterk de fixering ook werd aangedraaid. Ik meen dat dat een  boom van Pfeiffer-Marine was. Dat is lastig met gebruik als fokkeloet, en nog veel lastiger bij gebruik als spinnakerboom. Zou het zo’n soort systeem worden, dan zou de minimale lengte gelijk moeten zijn aan de juiste lenget voor een spiboom: 2m55.

    Uiteindelijk kwam ik uit bij de telescopische boom van Selden. De kleinste aluminium telesccopische  boom die Selden verkoopt is ingeschoven-en gefixeerd- 2m53. En kan in zonder verdere aanpassing worden uitgeschoven tot 3m00, 3m60 en 4m50. 3m60 komt aardig in de buurt van het onderlijk van de genua. De lengte wordt gefixeerd doordat twee pallen aan het eind van de binnenbuis door een gaat in de buitenbuis schuiven. De boom kan nooit zo worden belast dat ie spontaan langer of korter wordt.

    Ervaring en indruk tot nu toe:

    1. In de Spiboomstand zijn de buitenbuis (60mm) en de binnenbuis (48mm) bij de IF volledig in elkaar geschoven. Ik verwacht dat de boom daardoor behoorlijk sterk zal zijn. Ik heb er nog niet met harde wind mee gevaren…
    2. De boom is vrij zwaar, ca 6 kg. Dat was even wennen.
    3. Als genuaboom werkte de boom uitstekend: Eindelijk een goede fokkeloet !
    4. Op de oude boom waren de beide sluitingen met elkaar verbonden door een touw. Daardoor kon ik vanaf iedere plek op de boom de ogen openene en de boom van mast en voorzeil losmaken. Bij een telescopische boom is dat touw alleen goed voor de langste stand. Ik moet nog een constructie vinden waarbij ik in de kortste stand niet veel te veel touw heb en m in de langste stand toch kan gebruiken. Dat zal wel iets worden met lusjes en soft shackles of zo. Voor tips hou ik me aanbevolen !
    5. Andere lengtes dan de voorgeprogrammerde zijn redelijk gemakkelijk te maken door:
      1. extra gaten te boren
      2. Binnen en buitenbuis in te korten. De constructie is gemakkelijk los te maken, aan te passen en weer inelkaar te zetten.

    De boomheb ik gekocht bij Marcel de Jong van Mastenenzo. Hij heeft zn best gedaan om uit te vinden dat de boom in de korste (opberg-) stand gefixeerd is en dan maar 2cm korter is dan de ideale spiboom voor een IF.

    Ik deel dit omdat ik vind dat de kortste boom van Selden zonder verdere aanpassingen wel heel erg goed op een Marieholm IF of M26 past en dan zowel als fokkeloet als spiboom te gebruiken is. De eerste tocht was van Heeg naar Galamadammen voor de wind met Genua uit. Wat een genot !

    Hans ten Cate

     

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.