Home Forums Algemeen Mast trim

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • Emiel Janson
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

    Beste,

    Ik heb vorige week mijn Marieholm in het water gelaten en de mast er weer opgezet. Nu heb ik me deze week proberen in te lezen in hoe de mast moet staan en vooral: hoeveel spanning moet ik op de top- en onderwanten zetten?

    Zo heb ik onder andere dit gelezen:https://www.marieholmvereniging.nl/kennisbank/wantspanning/ en https://translate.google.nl/translate?sl=auto&tl=nl&u=https%3A%2F%2Fedmansails.com%2Fentypsegel%2Fif-bat%2F. Wat mij in veel van de verschillende trim tips niet duidelijk is, hoeveel spanning zetten mensen op de hekstag? Is deze tijdens het trimmen en ‘meten’ hoever de mast naar achteren buigt helemaal los?

    Ik heb vanavond geprobeerd de topwanten op 10-15% van de breeksterkte te zetten terwijl de hekstag helemaal los was. Daarna met de onderwanten geprobeerd de bolling eruit te krijgen zodat hij bijna recht staat. Maar dit is niet echt gelukt. Ik heb het idee dat de mast in z’n geheel teveel naar achteren helt.

    Toen bedacht ik me, misschien staat de mast te ver op de mastvoet. Heb ik de bout wel door het juiste oog gedaan?

    Arno Roelofs
    Bijdrager
    Aantal berichten: 86

    Hallo Emiel,

    De mastvalling (de mate waarin je mast achterover staat) is een persoonlijke keuze, je bepaald hiermee de loefgierigheid van je boot, dat wil zeggen mast rechterop is zeilpunt meer naar voren en dat geeft minder loefgierigheid.  Zoals ik het op de foto zie staat je mast zoals die op de gemiddelde IF staat, ligt achterover met wat pre-bend erin (ronding)

    De wedstrijdzeilers in de vereniging kunnen hier veel meer over vertellen, en houden waarschijnlijk ook wat andere waarden aan.

    Je achterstag moet helemaal los hangen als je de mast trimt, deze is alleen bedoeld voor de zeiltrim tijdens het zeilen.

    Succes, groetjes van Arno.

    Michiel Veldkamp
    Bijdrager
    Aantal berichten: 56

    Emiel,

    Kun je niet op de voetvoet zien hoe de mast heeft gestaan (verkleuring)? Ik heb een iets andere mastvoet en bij mij staat hij één gaatje naar voren. Zoals Arno schrijft de mast moet iets achterover hangen.

     

    Michiel

    Emiel Janson
    Bijdrager
    Aantal berichten: 4

    Ja ik denk dat hij stond zoals ik hem nu heb staan. Ik ben alleen benieuwd of dat überhaupt wel de juiste stand is. Bij de vorige eigenaar heb ik niet het idee dat het hem iets uitmaakte hoe de mast stond.

    Dus ik ben vooral benieuwd ik hem het ‘beste’ zet.

    Albert
    Bijdrager
    Aantal berichten: 18

    The Big Blue heeft dezelfde mastvoet. Alleen loopt de basis niet zo ver door naar achteren als bij jou.
    Wel heb ik op deze manier genoeg aan de ogen aan de achterkant om zowel de neerhouder, neerhaler en cunningham aan te sluiten zonder dat het elkaar in de weg zit. Op de foto staat er alleen geen spanning op (en zie dat de neerhaler gedraaid zit).

    Jeroen
    Bijdrager
    Aantal berichten: 232

    Even de dingen uiteenzetten, mastvalling is zoals Arno mooi heeft omschreven.

    En dan de mast trim is hoe je de mast afstelt, dus een bolling erin.

    Ik zou verder niet teveel spanning erop zetten, dat vind een IF echt niet fijn, zelfs ook niet met knieverstevigingen.

    Wat ik vaak doe is, als er veel wind is, dan draai ik de spanners vooraf een beetje aan, en met minder wind en terug in de haven wat minder strak.

    Kwestie van ervaring opdoen, en kijken wat de mast doet, het percentage voorspanning is niet het einddoel, het einddoel is een tuigage wat in balans is!

    Een lichte bolling in de mast is noodzakelijk, als je de mast helemaal recht zou trimmen kan je te maken krijgen met mast inversie.

    Dus dat de mast ruwweg ter hoogte van de zalingen naar achteren komt, en dat vind de mast absoluut niet fijn!!

     

    In jou geval staat de mast wat achterover, dit bepaal je met de lengte van de voorstag.

    Wil je de mast meer rechtop hebben, dan zal je de lengte van de voorstag wat korter moeten maken.

    Iets achterover staan of juist voorover is een kwestie van voorkeur, het bepaald het zeilbalans zoals Arno al mooi heeft uitgelegd.

    Ik heb heel veel geëxperimenteerd met mast trim, en qua mastvalling heeft meer rechtop mijn keuze, neutraal op het roer, ik kan ook meer spanning krijgen op de voorstag etc etc.

    Hopelijk heb je er wat aan, en als je vragen hebt, horen we die hier graag.

    Mvg Jeroen

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.