Home Forums Discussies Kennisbank Lichtaccu voor M26, hoeveel Ah en welk type?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Mijn lichtaccu (110 Ah) is niet meer vol te laden. Verder dan 12,2V komt hij niet, niet via dynamo, niet via walstroom en niet via druppellader thuis. Kortom: die zal zijn beste tijd wel gehad hebben. Nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe accu. Echter, zie door de bomen het bos niet meer. Verder zijn er wat lastige vragen als:
    – De ruimte (in de bilge) is beperkt dus de hoogte bepaald bijna de maximale capaciteit. De huidige 110 Ah is niet meer te vinden binnen de hoogte van ca. 210mm. Qua passing kom ik dan niet verder dan 70 Ah uur. Zou dat voldoende zijn? Gebruikers: paar kajuitlampjes, led-navigatieverlichting, marifoon en sporadisch opstarten van oude Wallas petroleumkachel. Tevens een compressorkoelkastje maar wordt enkel op walstroom gebruikt. Voordeel van 70 Ah t.o.v. grotere accu’s: scheelt gewicht en ruimte, is handelbaarder.
    – Er zijn gesloten accu’s, onderhoudsvrije accu’s dype-cycle accu’s, AGM accu’s. Wat is geschikt als lichtaccu, hoeft niet bijgevuld en is bestand tegen hellinghoeken? Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld VMF sportline accu’s? Die kom ik veelvuldig bij winkels tegen maar of dat nu een start- of lichtaccu is staat er weer nergens bij …
    – Verder info: lichtaccu is geschakeld aan startaccu, die nog wel goed is. Wil dit met een accuscheider doen (nu handmatig met schakelaar) om leegtrekken van elkaar te voorkomen.

    Alvast bedankt voor jullie input!

    Gr. Ruben
    M26 Johanna

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 6

    Hoi Ruben, Ik heb net een nieuwe batterij gekocht. Wel een forse van 100Ah. Ik ga altijd voor Lithium of Lithium Ijzer fosfaat. Die hebben twee voordelen: de spanning blijft heel lang gelijk en ze zijn licht en compact. Ze gaan ook nog lang mee. Victron heeft mooie, maar Rebel Cell en Battery Labs ook. Die zijn allemaal erg goed en betaalbaar. Die Gel, AGM en weet ik wat voor batterijen vind ik eigenlijk een beetje uit de tijd. Veel te zwaar ook. Maarja die oudere types zijn eerlijk gezegd wel veel goedkoper.

    Arno Roelofs
    Deelnemer
    Aantal berichten: 70

    Hoi Ruben,

    Een lithium ion of AGM accu lijkt me nogal overdone voor een eenvoudig elektrisch systeem zonder zware gebruikers op een Marieholm.

    Persoonlijk zou ik gaan voor een gewone old-school onderhoudsvrije accu, evt een gelaccu. Deze voldoen ruimschoots.
    Kun je het geld wat je overhoud investeren in een goede accu monitor (bijn Victron) waarmee je de levensduur van je accu aanzienlijk mee kunt verlengen.

    Accu in de bilge is een keuze.., voor de gewicht verdeling is het natuurlijk top, maar een bilge is er eigenlijk voor om water te kunnen herbergen, en bij schade of problemen zal die als eerste onder water staan en heb je geen stroom mee voor bijv je bilgepomp en marifoon. Ligt natuurlijk ook allemaal een beetje aan je vaarwater.

    Als je zonder accuschakelaar wilt werken, moet je inderdaad zoals je zelf ook al zegt een goede accuscheider plaatsen. Persoonlijk vind ik een schakelaar meer fool proof en dus betrouwbaarder.

    Succes met je keuzes
    Groetjes van Arno.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 6

    Dit is mijn nieuwe batterij. 1,3kWh (100Ah) inclusief BMS. Kan tegelijk geladen en ontladen worden. In combinatie met Victron Phoenix 800 Watt omvormer en een Victron BMV die alles in de gaten houdt. Kopje thee zetten en tosti maken geen probleem. Dus de overige verbruikers aan boord zullen weinig problemen opleveren. Weegt 10Kg. Wat wel prettig aan deze batterij is, is dat het voltage vrij stabiel is. Ik vind dat een groot voordeel van Lithium batterijen. We zijn nu aan het testen wat betreft de ontlaadcurve, low voltage en high voltage. De maximale laadspanning is, schrik niet, 16,8 Volt, dat is eigenlijk vrij normaal bij Lithium packs. Maar geen zorgen, de Victron omvormers gaan tot 17 Volt dus dat gaat prima. Een hoger voltage is eigenlijk prettig, want verbruikers met een zeker vermogen trekken bij hoger voltage minder stroom en dat is een voordeel. Voor kritieke apparaten is een DCDC omvormer een goed idee. Ik heb er een liggen voor LED, want die vinden meer dan 12 volt meestal niet fijn. Overigens kwam ik tot de conclusie dat een 230 VAC waterkoker van 600 Watt een betere optie is dan eentje op 12 Volt. Ook hier is Amps het probleem. Binnenkort komt de Fuel Cell. Deze is slechts 200 Watt, maar als je (bijna) geen verbruik hebt, laadt deze de batterij bij (tijdens het zeilen) of zorgt deze op zijn minst voor een batterij die het bijna eindeloos volhoudt. Er komt een waterstoftankje bij waar 400 gram H2 in kan en dat staat voor ongeveer 7 KiloWattuur.  We gaan het zien. Ik houd jullie op de hoogte.

     

    1,4kWh Lithium IJzer fosfaat batterij

    Hieronder de kleine Fuel Cell van 200 Watt. Binnenkort hoop ik er meer over te vertellen.

    Fuel Cell Deodrive

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Bedankt voor de reacties. De accu in de bilge is inderdaad een risico … alleen is het in een M26 lastig een meer geschikte plaats te vinden dus laat dat voorlopig nog maar even zo. Ik bevaar geen grote zeeën en oceanen 😉 Ik denk dat ik voorlopig maar voor een gesloten ‘ouderwetse’ loodaccu ga van ca. 70 Ah.

    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

    Ruben,
    Ik heb 2 gewone onderhoudsvrije accu’s van 70A. Deze passen prima onder de kajuitvloer. Capaciteit voldoet prima. Vetus is 17,5 cm hoog en past onder kajuitvloer.
    Paul

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Hoi Paul,

    Da’s fijn om te horen dan ga ik daar ook voor! Heb jij ze ook los in de bilge of in een accubak?

    Gr. Ruben

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Ruben houdt met je keuze rekening met gebruik van een eventuele stuurautomaat. Deze wil behoorlijk stroom trekken. Dit was voor mij reden om van 70 Amp naar 110 te gaan.

    Michiel

    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

    Ik heb voor de voorste accu 2 ogen gemaakt en een spanband ertussen, zodat de accu niet naar boven kan. Verder aan de zijkanten tussen de accus en de bilge piepschuim geklemd zodat ze goed stevig zitten. Nooit problemen mee gehad. Ook nooit water onder kajuitvloer gehad. Er zit bij mij nog een schot tussen de bilge onder de kajuitvloer en de diepe bilge onder de kuip.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 40

    Een ieder bedankt voor de reactie en tips. Ik heb gekozen voor een reguliere 90Ah Varta accu (LFD90). Samen met de nog goede 60 Ah startaccu komt mijn totale accu capaciteit dan op 150Ah, wat als minimum voor de acculader (en tevens laadverdeler/diodebrug) staat aangegeven in de handleiding daarvan. Dan loop ik geen risico op overladen en heb ik voor evt gebruik van een stuurautomaat wat over (die overigens slingert als een dronkenman, maar dat is een ander topic waard …). Deze accu past precies in het voorste vak van de bilge, waar hij ook stond (bij de meeste M26’s volgens mij).

    Gr. Ruben

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.