Home Forums Discussies Kennisbank Lek roer

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • Maarten Rader
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

    Mijn boot is dinsdag uit het water geweest om het onderwaterschip af te spuiten. Voor mij een nieuwe ervaring. Valt mij op dat er lang water van het roer loopt. Dat lijkt uit het onderste scharnier te komen maar ik kan niet goed zien waar het precies vandaan komt (geen leesbril bij me, stom!). Ik lees op de site dat het roer met schuim gevuld is. Lees dat je het roer kan verstevigen maar niet hoe je het weer waterdicht krijgt (eigenlijk dat je het niet waterdicht krijgt omdat epoxy niet hecht op gietplastic). Weet iemand of dit schuim water opneemt en vol kan lopen en hoe je dit oplost?

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hallo Maarten, heb je een IF of een M26?

    Voor de If zijn er 2 type roeren gemaakt, 1 zoals jij omschrijft, en 1 type met een ander soort beslag en gemaakt van polyester.

    Maarten Rader
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

    Hoi Jeroen, Het is een IF uit 71.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Welk beslag zit erop? Vork met “bouten” erdoor? Of het type met bronzen rondstaf gebogen in 90 graden?

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    In dit topic van mijn nieuwe roer, kun je de verschillende soorten beslag zien: https://www.marieholmvereniging.nl/forum/onderwep/een-nieuw-roer-afwerken/

    Maarten Rader
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

    Hoi Jeroen, Sorry, het heeft even geduurd, mijn reactie. Ik denk dat het om een vork met bouten gaat als ik naar de foto’s kijk in je topic. Ik kan het op mijn foto’s niet  goed zien. De beste is die hieronder. Wel goed te zien is het water wat er nog vanaf loop. Durf jij te zeggen welk scharnier het is?

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Dat ziet eruit als het oude type, dan heb je een polyester roer.

    Zeer waarschijnlijk watert hij in op de in gelamineerde pennen.
    Deze gaan los zitten, waardoor wat zin weg kan vinden in het roer.
    Gedetailleerde foto’s van hoe dat zit, kan je in mijn topic op dit forum onder nieuw roer vinden: https://www.marieholmvereniging.nl/forum/onderwep/een-nieuw-roer-afwerken/

    Je kan er meerdere dingen eraan doen, afhankelijk van hoeveel tijd je eraan wilt spenderen.
    Wel goed kijken hoe de pennen eraan toe zijn, het zijn dacht ik bronzen rondstaf die in 90 graden zijn gebogen.
    Vooral goed kijken naar haarscheurtjes.

    – Nieuw roer bouwen, en overstappen naar het nieuwe type beslag zoals ik dat heb gedaan
    – Huidige roer van de boot afhalen, laten drogen en met epoxy proberen de pennen waterdicht te krijgen
    – Zo laten, mits de pennen in goede staat zijn, er zitten geen mega grote holtes in het roer, ik gok op een litertjes of 5 a 6.
    Sommige Zweden doen dus in de winter, wanneer de boot op wal gaat een gaatje maken, zodat het water eruit kan, en niet het roer kapot kan vriezen.

    Er is in Zweden ook iemand die nieuwe roeren levert, het vervelende is, is dat het nieuwe type, niet op een boot met het oude type scharnier past.
    De onderste 2 kloppen wel, maar de locatie van de bovenste zijn verschillend.
    Ik heb dus een hybride roer, wel het nieuwe type scharnier, maar op een oud type boot.

    Mocht je meer vragen hebben, mag je mij ook mailen op Sonador1984@hotmail.com

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Hier een foto van het oude roer:

     

    Maarten Rader
    Deelnemer
    Aantal berichten: 17

    Dank voor al je info Jeroen. Voor nu laat ik het maar even zo. 6 kg extra ballast ver onder de waterlijn hoeft niet perse nadelig te zijn :-). Wie weet hoe lang dit al zo is. Er zit ook niet veel speling in het roer. Moet er eens goed over nadenken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.