Home Forums Discussies Kennisbank knieverstevigingen in een Marieholm 26

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Berichten
  • Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Ik had al een set knieverstevigingen gemaakt in mijn oude IF, en ik vond dat dat ook moest gebeuren in de Marieholm 26, ondanks dat deze geen krimp gaf tijdens de mijltjes die we er al mee hebben gemaakt in het afgelopen najaar.

    Tijdens deze ronde verstevigingen, ben ik wat dieper gegaan dan de vorige ronde.
    De dek romp verbinding is in mijn ogen echt te slap, en heb daarom gekozen om hem grondig aan te pakken.
    Zo zit er maar een klein beetje glasmat van romp naar dek, het meest zit op de romp, en maar 2 tot 3 cm naar het dek toe in een hele on natuurlijke hoek.
    Plaatselijk bij het topwant zit er wel wat keperweefsel, dat was bij mij in slechte staat.
    De oudere IF’s zijn wat dat betreft lokaal daar wat beter, in de zin van dat er meer weefsel zit ter hoogte van het topwant van de romp naar het dek toe.

    Ik heb daarom alles terug geschuurd, en heb zelfs de contraplaten eruit gehaald.
    Die kon ik zo lostikken.

     

    Het geultje tussen romp en dek heb ik opgevuld met epoxy ingedikt met gehakselde weefsel en stewatix, en heb direct daarna 4 lagen nat in nat 400 grams triaxiaal weefsel gelamineerd.
    Dat weer afgedekt met peelply.

    Het resultaat is een sterkere romp/dek verbinding, elk laagje weefsel verspringt t.o.v. de vorige, en het oppervlakte is veel meer dan de originele verbinding, het is nu 40 bij 40 cm geworden verdeeld over dek en romp.

    De knieverstevigingen zelf, heb ik gemaakt uit resten van 12mm airex , en 5 lagen triaxiaal per kant.
    Dit heb gedaan met een epoxy die langzaam uithard, dit geeft je meer tijd om alles netjes te lamineren. Daarna heb ik de kniestukken gelamineerd aan de basisplaat met een fillets van epoxy ingedikt met gehakseld weesfel, en 4 laagjes triaxiaal (biax is ook prima)
    De knieën zijn een anders formaat dan bij een IF, ik heb dit bewust gedaan omdat ik de versteviging naar de contraplaat wou laten lopen, omdat daar de meeste stress zit. En ook vanwege de beperkte ruimte.

    De contraplaten zijn origneel van aluminium, ook in de IF. Ik heb besloten om ze te vervangen voor platen van rvs 316 .
    De platen waren aan de zijde waar ze aan de romp waren gelijmd, behoorlijk verpoederd.

    De nieuwe contraplaten heb ik ontvet, daarna opgeruwd met korrel 40, nogmaals ontvet, en royaal ingesmeerd met epoxy ingedikt met gehakseld glasweefsel en een klein beetje stewatix. Vooraf heb ik de wantputtingen ingevet zodat epoxy er niet aan hecht.
    Ik heb de plaat op zijn plaats gedrukt, en daar de moeren van de wantputtingen aangedraait net zolang totdat er overal voldoende epoxy tussenuit kwam.
    De ingedikte epoxy dient ervoor om een egaal vlak te creëren, en om de plaat op zijn plaats te houden.
    Daarna hetzelfde gedaan met de knieversteviging , eerst de versteviging in zijn geheel pas gemaakt op de contraplaat, om daar vervolgens op dezelfde manier de versteviging in de boot te lijmen.

    Toen was het tijd om alles van versteviging naar de boot toe te lamineren, hiervoor dikke fillets gemaakt, en direct daarna weefsel gelamineerd, 4 lagen overlappend met elkaar in stroken.

    Daarna de voorkant van de knie afgewerkt met keperweefsel.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Geschuurd, en contraplaat verwijderd:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Geultje opgevuld, gelamineerd, en afgedekt met peelply:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Knieverstevigingen gemaakt:

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Erin gelijmd, zie ook de mooie nieuwe contraplaat:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Gelamineerd aan de romp, en afgewerkt:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Geschilderd:

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

     

    Ik heb de onderwanten opgewaardeerd naar M10, en beter uitgelijnd. de kern rondom de wantputting heb ik uitgehold en gevuld met ingedikte epoxy. Inmiddels wat mijltjes gemaakt met de boot, en de verstevigingen bevallen erg goed. Våghals voelt erg solide aan!

    Dat grijze spul wat je eronderuit ziet steken is hpx afdichttape.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.