Home Forums Discussies Kennisbank Inbouw P79 Smart Sensor inhull dieptemeter

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Geen vraag deze keer maar het delen van een oplossing voor  het plaatsen van de sensor voor een dieptemeter.

    In 2019 heb ik besloten om een Garmin GPSMAP722 te plaatsen. Primaire doel was navigatie op IJsselmeer en Wad. Maar daarnaast vond ik zo’n instrument ook handig om andere parameters te laten zien. Zoals de diepte onder de kiel.

    Omdat ik het jammer vond om een gat voor de dieptesensor in de romp te boren heb ik besloten om een Airmar P79 Smart Sensor inhull dieptemeter te plaatsen. Een P79 kan dwars door de huid heen diepte meten mits de huid niet te dik is.

    Sensors die in een geboord gat worden geplaats hebben vaak meer functionaliteit dan de P79. Ze meten vaak ook watertemperatuur en snelheid ten opzichte van het water, maar die twee parameters interesseren me niet zo.  GPS snelheid en diepte leken me informatie genoeg.

    Omdat ik wel eens  vragen krijg over waar de dieptemeter op Olijfje is geplaatst laat ik hieronder een paar foto’s zien.

    Bij de P79 wordt een bodemplaat geleverd die met siliconenlijm op aan de romp dient te worden geplakt. Die bodemplaat heeft een schacht en daarop komt een soort deksel waar de eigenlijke sensor in wordt bevestigd. Door die deksel te draaien verandert de hoek waaronder de P79 naar beneden kijkt. De stand van de deksel  bepaalt daarmee de of de P79 netjes naar beneden senst.

    De hoek die bodemplaat en deksel kunnen maken is beperkt. Daardoor moet de P79 op een zo vlak mogelijk lopend deel van de romp worden geplaatst. Een acceptabele hoek vond ik onder de bakboord kajuitbank aan de voorkant van het voorste kastje.

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Achteraf had ik wellicht de bekleding in de kast weg kunnen halen en de sensor iets verder naar voren kunnen plaatsen. De romp is verder naar voren echter al behoorlijk gekromd.

    Deze oplossing werkt nu twee jaar technisch gezien naar tevredenheid. Het nut van een dieptemeter wordt vind ik echter overschat. Zeilend in Friesland ben je heel vaak in de situatie dat je bijna aan de grond loopt. Het is er so wie so ondiep. Verder is de bodem vaak erg modderig wat de nauwkeurigheid van de uitlezing niet ten goede komt. In Friesland navigeer ik daardoor op ervaring en eigenlijk niet op uitlezing van de dieptemeter.

    Ik vind dat de dieptemeter op Wad en IJsselmeer belangrijker informatie geeft. Aan het verloop van de diepte denk ik daar goed te kunnen zien of het tijd is om een andere koers te gaan varen. Maar ook daar vind ik kennis van het gebied en overzicht dmv goede kaarten belangrijker dan de dieptemeter.

    Dat maakt dat als ik opnieuw een keus zou moeten maken: een gat boren voor through-hull sensing of inhull-sensing ik zeker niet zou gaan boren.

     

    Groet, Hans ten Cate

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 15

    Ondanks mijn kennis van het Haringvliet en een piepende dieptemeter met doorgestoken sensor, ben ik onlangs toch omhoog gelopen in het zicht van de haven. Na een half uur noeste arbeid was de What IF? weer los. De sensor zit bij mij op dezelfde locatie en de diepte klopte precies, 0,0 meter onder de kiel!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.