Home Forums Discussies Kennisbank Helmstok stuurautomaat op IF

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Metten,

     

    Ik heb de positie op dezelfde manier bepaald en kwam ook achter de kikker uit. Die van Wouter lijkt meer naar voren te staan. Het zal te maken hebben of je haaks op de as meet of via de helmstok. Ik ben benieuwd waar jouw aangrijppunt op de helmstok zit gemeten vanaf de bout in het roerblad.

    Ik ben het overigens niet eens met de stellig dat de ST2000 te zwaar zou zijn. Voor IF-e en M26 is met achterop komende golven de zwaarder versie wel prettig. Voor bij het hijsen van de zeilen maakt het weinig uit.

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Ook bij mij is de TP achter de kikker uitgekomen. De roeruitslag is, als je hem voor de kikker plaatst, naar mijn mening onvoldoende.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 187

    Ik heb op mijn Marieholm 26 een uitgebreide stuurautomaat gemonteerd.

    Een S1 stuurcomputer, met losse rate gyro, st6002 bedieningsunit, en een snelle tillerdrive met ingebouwde roerstandgever.

    Dat werkt echt heel goed, vooral met golven schuin van achteren, ik heb gisteren nog op het IJsselmeer gezeild met de gennaker erop, de stuurautomaat had er geen moeite mee.

    Als er goede interesse bij is, wil ik wel een verslagje schrijven over hoe het zit.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 15

    De positie van het pinnetje is ook uit te rekenen. Ik heb dit gedaan voor de Simrad TP30. Morgen maar eens nameten of het klopt. 🙂 De afstand tot midscheeps moet voor de TP30 595 mm zijn. Bij mij is dit ongeveer precies in het midden van de achterste steun van de bolder. Daar heb ik dus een gat in geboord van 10 mm. En het werkt fantastisch. Foto volgt. Positie van het pinnetje

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 15

    Het blijkt dat mijn TP30 iets te veel naar achteren zit. Dit vraagt meer kracht van de TP30 maar deze kan dat hebben. De afstand tot het hart van de helmstok bout is 56 cm i.p.v. 65 cm. Wat de loodlijn op de draai-as natuurlijk ook korter maakt. Ik vind het een groot voordeel dat ik niet een extra voet op het dek hoef te  monteren. De afstand tot midscheeps klopt wel namelijk. En wellicht het belangrijkste, het werkt prima na het afstellen van de gain. Een bijkomend voordeel van de kortere afstand tot de as is de grotere uitslag van het roer. Overstag op de Tiller Pilot gaat super. Fokkeschoot aanhalen en meteen weer op koers.

    Installatie TP30

    Jos Remmers
    Deelnemer
    Aantal berichten: 7

    Hoi,

    voordeel van de TP 22 tov de TP 10 is dat deze communiceert met je kaartplotter.

    ik gebruik een TP 22 in combinatie met een B&G zeus en dat werkt goed

    Jos

6 berichten aan het bekijken - 16 tot 21 (van in totaal 21)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.