Home Forums Discussies Kennisbank Goedkope lierhendels

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Onze IFE Olijfje is geleverd met Lewmar-lieren en die heb ik vervangen door self-tailing lieren van Harken nadat ik eenmaal het genot van self-tailing leren had ervaren. Bij zowel de Lewmars, als de Harkens moeten de lierhendels bovenin de lier worden gestoken. Dat is lastig bij het overstag gaan, want dan wil je als het even kan snel de schoot om de lier leggen en dan heb je last van een hendel.

    Wij zeilen daarom altijd met één lierhendel in de kuip en die gaat mee overstag. Hij wordt in de lier gedaan als de schoot twee of driemaal om de trommel ligt.

    Zo’n lierhendel die mee overstag gaat is gevoelig voor verlies:

    • Er is vaak een moment dat hij in geen van de lieren zit. Het verbaast me dan altijd weer hoe gemakkelijk een schoot of trimlijn zich om de hendel draait en hem dan met een zwieper ergens anders heen beweegt. Soms overboord…
    • Soms denk je dat je de hendel in de lier hebt gestoken terwijl dat niet het geval is. Laat je hem dan los dan kan hij overboord gaan.

    Daar zijn oplossingen voor. Lierhendelhouders om ze in te steken zodra ze niet in de lier zitten. Als soort etui, maar ook als een soort knop met de eenzelfde gat als in de lier. (https://www.compass24.nl/dek/beslag/lieren/149399/lierhendelhouder)

    Het effect daarvan staat en valt bij discipline en rust. Bij ons is dat niet altijd aanwezig en dus zwerft de hendel wel eens. Het gevolg is er gemiddeld  minstens tweemaal per jaar een hendel overboord gaat. De eerste was een Lewmar, de hendel die bij de eerste lieren hoorde. Gebeurde tijdens mij eerste HT-race en toen zaten zonder.

    De tweede was een dure Harken. We hadden Harken op de boot gemonteerd en als kers op de taart had ik er ook een Harken one-grip bij gekocht. Niet echt nodig, maar wel mooi. Die ligt nu ergens in het Gaastmeer.

    Daarop besloot ik het te proberen met een veel goedkoperedrijvende hendel van Talamex. Naar mijn mening doet die het even goed als de dure one-grips. En hij blijft drijven. Die is een aantal keren overboord gegaan, meestal wanneer ik alleen zeilde en toch even snel overstag wilde als met bemanning, Afgelopen weekeinde is hij weer eens overboord gegaan. Deze keer dacht ik dat hij in de lier zat, maar dat was niet het geval. Het waaide hard, zeilde ca 5.5 knoop en dan ben je heel erg ver weg voordat je gedraaid bent en op zoek kunt gaan naar die hendel. Er was bovendien veel golfslag en ik heb m dus niet teruggevonden.

    Zondagavond ben ik direct weer op zoek gegaan naar een nieuwe Talamex. Bij Nauticgear vond ik er een voor 45.95. Maar Nautic gear bood ook een type van 21.95 aan. Van Allpa. Op het eerste gezicht leken ze spreken op elkaar, alleen de kleuren van de knoppen leken te verschillen. Nieuwschierig geworden naar waarom er zo’n groot verschil in prijs was besloot ik beide te kopen. De Talamex had het altijd goed gedaan en daar zou ik geen spijt van krijgen. De Allpa leek uit dezelfde fabriek te komen en ongetwijfeld heb ik ooit beide nodig.

    Een lange aanloop voor een vergelijking.

    • De hendels zijn gemaakt van hetzelfde materiaal.
    • De vormen zijn echter verschillen. De Allpa heeft een rechte arm, De Talamex wijst een beetje omhoog. Van de lier af.
    • De knoppen voor het lockmechanisme lijken uit dezelfde mal te komen
    • De handvatten lijken in eerste instantie dezelfde vorm te hebben, Maar de Allpa heeft minder gleuven.
    • Lockplaatjes zijn iets verschillend
    • Materiaal van stervormige bit is verschillend of verschillend afgewerkt
    • Het Allpa-handvat liep stroef om z’n als, de Talamex loopt soepel. Nadat ik het Allpa-handvat had geopend en de brgschroef iets losser had gedraaid was er geen verschil meer.
    • Het Allpa lockmechanisme voelt veel doodser aan dan die van de Talamex. De Talamex geeft het gevoel dat een veertje de boel terug laat bewegen. De lock-knop van de Allpa lijkt minder ver te bewegen en slechter terug te veren. Ook na toevoegen van Siliconenspray.

    Ik ga beide gewoon aan boord leggen. Voor het geval er weer een hendel verdwijnt. Maar koop ik er weer een dan wordt het denk ik Talamex. Het feit dat de vorm ruimte geeft aan de lier en dat het lock-knopje het gevoel geeft het te doen is voor mij de meerprijs waard.

    Om eerlijk te zijn ben ik erg hardleers geweest. Nadat de dure one-grip van Harken overboor ging heb ik nog eenmaal weer een mooie one-grip gekocht. Terwijl ik al een lelijke goedkope drijvende talamex had. Omdat ik het mooi vond. Die nieuwe dure one-grip ben ik echter nooit gaan gebruiken omdat de Talamex het zeker zo goed doet. Verder blijft drijven bij  en verlies ik m toch dan is de schade veel minder.

    Hans ten Cate

     

     

     

     

     

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Rood is van Allpa en kost 21.95 bij Nauticgear (mei 2023)

    Blauw is van Talamex en kost 41.95 bij Nauticgear. (mei 2023)

     

    Jan-Paul van Zanten
    Deelnemer
    Aantal berichten: 42

    Beste Hans,

    Het is natuurlijk gruwelijk duur, maar dat is elke keer een nieuwe kopen uiteindelijk ook. Is dit niet wat voor je?

    https://easysea.org/

    Groet,

    Jan-Paul

     

     

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.