Home Forums Discussies Kennisbank Glijlager giek Proctor

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Olijfje komt uit 1977 en heeft nog net een zilveren proctormast. De giek is bevestigd aan de mast op een 25mm T-rail. De verbinding tussen giek en rail is een aluminium klauw dit om de T-rail grijpt. Bij de aankoop van Olijfje begin 2018 liep de alumium klauw rechtstreeks over de aluminium  rail. Met een redelijke ruimte aan alle kanten tussen rail en klauw.

    Op zich vind ik het een goed idee om giek over een rail op en naar te laten lopen bij het hijsen en trimmen van het zeil. Voordelen die ik zie zijn:

    • Het zeil kan in principe zoonder veel kracht worden gehesen. Na het hijzen van het zeil wordt het voorlijk strak gezet door de halstalie aan te trekken. Wil je het zeil hijsen vanuit de kuip dan kan dat een lier op het kajuitdak besparen ten opzichte van de oplossing met vaste giek positie. Daar moet je het voorlijk op spanning brengen door het zeil via de val, blokken beneden in de mast en een lier bovenaan strak te trekken.
    • De halstalie kan direct gebruit worden als cunnigham hole.
    • Er is vrijheid om bij het opruimen te spelen met de hoogte van de giek. Dat kan handig zijn bij het plaatsen van een tent.

    Helaas kwamen deze voordelen van een giek op rail nooit goed uit de verf omdat er tussen klauw en rail een glijlager miste. dat had tot gevolg dat:

    • bij het hijsen van het zeil de aluminium klauw over de alumnium rail liep. aluminium is niet bedoeld om over aluminium te glijden; dat gaat stroef en veroorzaakt snel slijtage
    • bij het hijsen van het zeil dedoor een te grote ruimte tussen rail en klauw de klauw scheef ging staan en de constructie op slot zette. Mn routine werd om voor het hijsen van het zeil de giek op te tillen en daarna het zeil te hijsen.

    Afgelopen jaren heb ik gezocht naar een oplossing. Heb de importeur van Selden (opvolger van Proctor) gevraagd of er glijlagers geleverd konden worden. Dat kon niet. Heb overwogen toch de giek maar vast te zetten.

    Uiteindelijk, kijkend naar de klauw, viel het me op dat de klauw ronde hoeken had. Ik bedacht me dat als ik van het kunststof Delrin een staaf zou draaien, die precies in die ronding zou vallen en in die staaf een gleuf zou maken ik een glijlager had. De staaf zou op z’n plaats moeten blijven zitten door  aan beide uiteinden een breder stuk te maken.

    Die constructie heb ik gemaakt en de giek beweegt naar boven en beneden als nooit te voren.  Hieronde zal ik plaatjes plaatsen die het probleem, het idee voor de oplossing, het maakproces en de oplossing laten zien. De oplossing is gemaakt door te passen; de ronding van de klauw was niet goed voor mij te meten. In dat proces heb ik vergeten de tekeningen bij te werken. Zodra ik weer ga zeilen ga ik de exacte maten opmeten en zal ik ze toevoegen aan dit artikel.

    Mocht er interesse zijn in deze oplossing dan kunnen we kijken of er ergens een voorraad van deze glijlagers gemaakt kunnen worden. Technisch gesproken kan ik het zelf; ik heb die voor Olijfje zelf gemaakt. Tijd is echter een probleem als ik er veel meer zou moeten maken.

    Hans ten Cate

     

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Paul van den Hoek
    Deelnemer
    Aantal berichten: 26

    Mooi gemaakt Hans! Herkenbaar minpuntje van de giek-mast verbinding.

    Albert
    Moderator
    Aantal berichten: 14

    Erg netjes Hans! Van welk materiaal heb je het gemaakt? Teflon of Delrin? Toen ik mijn boot kocht zat er ook geen glijlager meer in. Bij het hijsen altijd wel een dingetje.

    Wel heb ik van Jeroen toentertijd een RVS vervanging van het lummelbeslag mogen ontvangen. Na een paar aanpassingen en het frezen van een kardandeel paste het mooi.

    Rails is inderdaad 25mm breed en lummelbeslag binnenkant was 31mm breed. Eerder heb ik wel gezocht naar een kabel die ik kon doorsnijden en dan de huls aan beide kanten erin lijmen, maar daar heb ik niets geschikts voor gevonden.

    Michiel Veldkamp
    Deelnemer
    Aantal berichten: 93

    Mijn lummelbeslag is ook waardeloos; de slede heeft zich in de rail ingesleten, de koppeling is gammel en glijlagers ontbreken.

    Het zou interessant zijn om los van glijlagers een complete vervangingsset aan te kunnen bieden. Nu de boten ouder worden lopen we tegen dingen aan die versleten raken en niet meer leverbaar zijn. Dit is niet alleen een probleem in Nederland maar ook internationaal. Dan hebben we een grotere afzetmarkt.

    @Jeroen: waar kwam jouw RWS lummel vandaan.

    @Albert: heeft het contact met Neutmast wat opgeleverd?

    @Arno: wat is de herkomst van jouw vaste lummelbeslag?

    Dit wordt een mooi kennisbank itempje! Praten we hier aanstaande woensdag verder over in het digitaal café?

    Michiel

    Albert
    Moderator
    Aantal berichten: 14

    Door de RVS versie van het lummelbeslag heb ik niets meer hoeven navragen of bestellen bij Neutmast!

    Ik probeer er bij te zijn woensdag, maar weet nog niet zeker of het lukt. Motor ligt er net in, laatste dingen aan het aansluiten en accu’s/tank/diesel moet er nog in. Woensdag weer in het water 🙂

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    @ Albert, ik heb de lagers van Delrin gemaakt. Teflon is voor mij minder gemakkelijk te verkrijgen. Het is niet zo bekend dat veel kunststoffen zich voor water gedragen als een soort spons. Het neemt water op en geeft het weer af. Nylon kan daardoor behoorlijk uitzetten. Delrin neemt veel minder water op en is daardoor beter geschikt voor toepassingen waar de maat belangrijk is.  Teflon was op zich denk ik ook goed geweest. Dat bewerkt erg gemakkelijk en glijdt goed.

     

    Van Menno Mostert kreeg ik feedback per mail. Dat is ook gewaardeerd ! Menno wees me erop dat George Kniest glijlagers van Pfeiffer verkoopt. 95mm lang en gemaakt voor 25mm rail:  https://www.georgekniest.nl/artikel/9500/25mm-95mm-glijlager-pfeiffer.html. Ik heb denk ik zo’n lager in een klauw zien zitten zoals ik zelf ook heb. Wellicht past hij, maar de Pfeiffer is vierkant waar de klauw ronde hoeken heeft, Waar ik mzag was hij versleten en zat hij niet echt mooi.

    Menno gaf een goede tip om alles nog iets soepeler te laten lopen: McLube onedrop. Volgens de website van sailspecials (https://sailspecials.nl/tuigage/tuigage-accessoires/mclube-onedrop/?gclid=EAIaIQobChMIvYLCp8OM8AIVi-J3Ch0U2A9rEAQYASABEgKgpfD_BwE) heeft het spul de volgende eigenschappen:

    • Met McLube OneDrop smeer, conditioneer en bescherm je kogelgelagerde blokken, leuvers en de traveller. Slechts 1 druppel is genoeg om schuivende kogels weer te laten rollen. Het houdt de kogellagers schoon door het aanhechten van zout, zand, vocht en vuil op de lagers te voorkomen, beschermt en zorgt voor smering.
    • Smeert conditioneert en beschermt de kogellagers
      Slechts 1 druppel is genoeg
      Aanbevolen door Harken® voor alles dat rolt

    Ik ga het zelf aanschaffen en proberen om de boel nog soepeler te laten verlopen. Ik denk dat ik uit nieuwsgierigheid ook de glijlagers van Pfeiffer ga bestellen. Als het werkt is dat een snellere en goedkopere oplossing dan wat ik zelf heb gemaakt. Overigens is wat ik heb gemaakt niet moeilijk wanneer je beschikt over de juiste middelen. Is er belangstelling voor dan kunnen we nadenken over een serie.

    Groet, Hans

     

     

     

     

     

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132
    Dirk Jan Sloot
    Deelnemer
    Aantal berichten: 12

    Hallo Hans,

    Een mooie oplossing voor het te ruime glijlager. Het kan niet anders dan dat dit een veel voorkomend probleem is.

    Jouw oplossing met de Delrin-staafjes is prachtig. Waar heb je de staafjes vandaan? Heb je de buitenkant ook zelf op maat gefreesd? Zodat er een verbreding aan de uiteinden overbleef.

    groet, Dirk Jan

     

    Jos
    Deelnemer
    Aantal berichten: 4

    Ik heb precies hetzelfde euvel en ben geinteresseerd in deze glijlagers. Het ziet er prachtig uit. Graag zou ik een setje willen bestellen. Is er al ervaring met het Pfeiffer materiaal? dat spraart wellicht veel werk, al zullen die ook pas gemaakt moeten worden.

    Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 132

    Sorry dat ik niet heb gereageerd. Ondanks het feit dat ik HOU ME OP DE HOOGTE VAN VOLGENDE REACTIES VIA E-MAIL heb aangevinkt krijg ik daar geen mails over. Ik moet actief zoeken. Ik wil best een paar voor je maken Jos als je nog op zoek bent.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.