Home Forums Discussies Kennisbank Geslaagde workshop splitsen moderne lijnen

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 146

    Omdat ik vorig jaar een IF heb aangeschaft ben ik sindsdien bezig lijnen te veranderen, trimmogelijkheden aan te brengen. Op zoek naar materiaal kwam ik als snel bij PREMIUMROPES/ LIJNENSPECIALIST uit. De lijnenspecialist heeft ruime keus in lijnen, katrollen, klemmen, thimbles, shocks en gereedschap dat je nodig hebt om moderne lijnen te splitsen. Daarnaast heeft de lijnenspecialist duidelijke videos online staan waarmee je snel aan de slag kunt met het splitsen van dubbelgevlochten lijnen en dynemalijnen. Ik had echter een probleem; waarde video van een mooie splits zeven mninuten duren, duurden mijn oefeningen soms meer dan een uur. Toen er via Paul van den Hoek aankondiging kwam dat de Lijnenspecialist voor NMV-leden een workshop ging geven was het verschil tussen de video en mijn uren werk DE reden om me direct in te schrijven. En ik heb er geen spit van ! Heb een stuk meer vaardigheid dan voorheen en het was onder leiding van Michiel Veldkamp, wie anders.., nog gezellig ook.

    Het lijkt me goed om wat bevindingen te delen. Laat ik eerlijk zijn, de punten die ik hier noem komen uit een mail van Jan Willem Polman, de drijvende kracht achter de lijnenspecialist. Ik had zelf aantekeningen gemaakt, maar stuurde via Michiel eigenlijk de beste samenvatting.

    1. Voor vallen de rekvrije S-Cup, eigenlijk een regatta wedstrijd val voor een zeer scherpe prijs (Stirotex kern)
    2. Voor schoten de Cruiser 24 Kmix, (met Cordura gribvezel)
    3. Kwaliteits-landvast: Dockline indien je niet zelf wil splitsen, kun je de kant-en-klare variant kiezen: Polyester met oog. Kies als minimum diameter = + 2, dus voor 8 meter jacht 10mm dockline
    4. Dyneema om van alles op je boot te maken: loops/ zeereling (advies: 5mm)/ bakstagen/: D-Core
    5. Duurzame vlaggenlijn: Softline
    6. Allround polyester kwaliteitslijn (economische vallen/ trimlijnen/ …) Cruiser 24

    Wat voor mij een eye-opener was is het gebruik van low-friction ringen of loop thimbles. Aluminium ringen met een buitenkant waar je lijn omheen kunt splitsen en een zeer glad afgewerkte binnenkant. Ze kunnen in veel gevallen katrollen vervangen en zijn dan goedkoper en naar mijn verwachting betrouwbaarder. Ze kunnen nooit vastlopen en als ze breken vangt de lijn eromheen de breuk op.

    Een andere eye-opener was dat je moderne dubbelgevlochten lijnen en dynema-lijn genakkelijk over een bepaalde lengte dikker kunt maken. Om bijvoorbeeld beter in een klem te grijpen.

    Hieronder een paar screenshots van de presentatie van Jan Willem Polmanen

    De oefeningen gingen over de met pijlen aangegeven lijnen:

    Gebruik van low friction ringen op diverse plekken:

    Keuze van schoten:

    Keuze van vallen:

    Output van de workshop:

    Leuk om op de voorjaarsbijeenkomst in Friesland over te doen voor belangstellenden ? Te beginnen met soft shackles ? Ik gebruik ze nu een jaar op mijn boot en ze houden het prima ! Volgens mij zijn er in Friesland zeker drie man met gereedschap aanwezig

    Hieronder links:

     

    Hans ten Cate

     

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 263

    Dat is een leuk onderwerp, ik mag ook graag softshackes maken, ik gebruik ze overal voor, zelfs mijn zee reling.

    Leuk dat je daarvoor wit inzetten!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.