Home Forums Discussies Kennisbank Genuaschoot klemt zichzelf af op lier

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Berichten
  • Hans ten Cate
    Deelnemer
    Aantal berichten: 147

    Een terugkerend probleem bij het zeilen met genua is dat de schoot op de lier zicjzelf vast zet. Het eind dat naar de genua loopt kruipt over het aangehaalde eind waardoor de schoot alleen nog met heel veel kracht van de lier afgetrokken kan worden. Des te harder de genua trekt, des te harder klemt de schoot zichzelf af.

    Mijn analyse is dat de hoek die de schoot vanaf het genuablok op de rail naar de lier maakt niet goed is. de schoot zou denk ik vanaf een lager punt aangetrokken moeten worden. Ik sta op het punt om daarvoor een extra blok op de rail te kopen; een die zo dicht mogelijk bij de lier komt te staan.

    Idee is dat dat voorkomt dat het deel dat aan de genua zit over het aangehaalde deel kruipt.

    Alternatief zou wellicht een dikkere schoot zijn/

    Ineens bedacht ik me dat het zinvol zou zijn om het probleem te delen, te kijken of er anderen zijn die het ook hebben of hebben gehad en wat daar de oplossing was. Wie herkent het ?

     

    Groet, Hans ten Cate

     

    Peter van Santen
    Deelnemer
    Aantal berichten: 25

    Bekend probleem Hans.

    Heb nog nooit aan de inkomende hoek van de schoot gedacht. Wellicht helpt een extra blok.

    Wij proberen te voorkomen door op de uitgaande hoek te letten. Als je naar beneden trekt dan kan de schoot zichzelf afklemmen.

    Als je haaks op de lier of hoger trekt dan gebeurt het (meestal) niet.

     

    groeten,

    Peter

    Adri van de Velde
    Deelnemer
    Aantal berichten: 15

    Hoi Hans,Peter,
    Heb hetzelfde overwogen, heb trouwens het idee dat het bij de stuurboordkant eerder is dan bij de bakboordkant door de inkomende hoek.
    Bij de stuurboordlier komt ie aan de buitenkant binnen dus iets lager dan aan de bakboordkant waar die aan de binnenkant dus ietsje hoger binnen komt.
    Ik denk dat het kantelen van de lier het beste is of domweg hoger zetten want dan is de hoek ook beter.
    Alleen de bevetiging van die lieren is met houtschroeven dus moet wel stevig vast staan en je kan er langsonder niet bij voorzover ik kan zien.
    Als dat wel zo is ga ik de lier verzetten.
    Het nadeel van een extrablok is meer wrijving en die moet echt laag staan en ook nog eens onder de goede hoek.
    Zat ook te denken aan een lowfrictionring die zijn er ook in platte uitvoering, dat is de makkelijkste en snelste manier.

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 17

    Hallo,

    Adri vertelt het er niet bij maar ik had bij de spotgaai de genuaschoot zo strak klem getrokken dat we deze met de lier op de kajuit los moesten trekken. Op de What IF hebik dit probleem nooit gehad. Daar staan twee originele lieren op, de bakboord lier draait rechtsom en de stuurboord lier draait linksom. De schoot wordt dus altijd buitenom om de lier gezet. De schoot is een 10 mm polyester. Een vastlopende schoot kan zelfs dodelijk zijn volgens Harken.

    Harken catalogus

    Anoniem
    Inactief
    Aantal berichten: 17

    PS,

    De schoot van de high aspect Jib leid ik ook door het genua blok. Dit doe ik zodat de schoot niet helemaal naar voren schiet en ik er makkelijk weer bij kan. Een extra blok achterop de genua rail zorgt voor een vaste hoek ten opzichte van de lier. De extra wrijving als het al relevant is dan alleen bij heel licht weer en dan kun je het achterste blok overslaan.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.