Home › Forums › Discussies Kennisbank › Gennaker Marieholm 26
-
AuteurBerichten
-
Ik heb er ook nog even over nagedacht. Ik kan de gennaker wat lager hijsen zodat de slurf opgestroopt bovenin wat meer ruimte krijgt en het zril niet vervormd. Tegelijkertijd de loef wat meer aanhalen.
Barberhauler heb ik nog niet uitgeprobeerd. Hij zal het zeil meer naar binnen trekken. In principe moet ik er hoger mee kunnen zeilen. Goede tip!
AnoniemInactief11 mei 2020 om 09:08Aantal berichten: 263Je kan ook aan de tack van de gennaker een lijntje maken met een blok en een klem, dan trek je hem strak aan de tack van de gennaker met hogere koersen. Dat gaat veel schelen, en dan met een barberhauler trek je het achterlijk dicht.
In het boekje Handig aan boord zag ik onderstaande oplossing.
AnoniemInactief1 juni 2020 om 13:40Aantal berichten: 2632de hands gennaker gekocht, eerst kijken of ik het leuk ga vinden.
Ik moet alleen nog een bevestiging punt maken, ik denk dat ik gewoon 2 oogjes monteer ter hoogte van de voorste preekstoelbevestiging. Met aan de onderzijde een contraplaat. Zo hoef ik niets aan te passen aan de boot.
AnoniemInactief14 juli 2020 om 16:20Aantal berichten: 17Hallo, Ik ga voor de Code Zero. voor een Code Zero op een boom heb je wel een waterstag nodig i.v.m. de hoge spanning die op het voorlijk gezet moet worden. Die krachten zijn bij een genaker veel kleiner. Mijn IF heeft geen preekstoel. Het dekoog heb ik aan het puntbeslag gebout. Schroefdraad getapt en geborgd met een moer. De beugel bij Michiel zou volgens de montage instructie van Winchard verkeerd om zitten. De Winchard ring kan iets verder dan vertikaal open waardoor hij niet in lijn met het voorlijk komt te staan. Bij verkeerde montage werkt deze dan als een hefboom waardoor je de boel stuk trekt. Voor nu foto’s van het beslag wat inmiddels gemonteerd is. Voor de montage heb ik drie uitsparingen moeten maken in het polyester voor de boutjes met moeren. De bovenste twee schroeven en de onderste aan de voorkant heb ik vervangen voor iets zwaardere en langere omdat daar de meeste kracht op komt. De grootste kracht komt bijna haaks op de staven te staan waardoor ik verwacht dat het geheel sterk genoeg is.
Ik ga de Code Zero voeren op een Furler. Het plan is om Een 010S Furler van Beau Marine te bestellen in Nieuw Zeeland. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.
Wordt vervolgd………
AnoniemInactief14 juli 2020 om 17:10Aantal berichten: 17AnoniemInactief16 juli 2020 om 10:55Aantal berichten: 17In goed overleg met de zeilmaker van Vliet, toch gekozen voor een gennaker in plaats van een Code Zero. Het bereik van een Code Zero is beperkt en er staat al snel teveel wind waardoor deze weinig inzetbaar zal zijn. Uiteindelijk blijkt ook het prijsvoordeel van Een Beau Marine roller te verdampen omdat daar nog een antitwist kabel en een eindloze lijn bijkomen. Daarnaast is het milieutechnisch niet verantwoord om de roller de halve wereld over te vliegen. Als roller komt er een Selden CX10 op. De roller komt erop omdat ik vaak alleen zeil en met een roller is de gennaker ook solo makkelijk te gebruiken. Zie ook topic “zeilen met gannaker” Ik hoop snel mijn ervaring met het zeilen met de gennaker te kunnen delen.
Nu het een gen wordt, zit je oog nu niet verkeerd om? Aangezien je geen “stag” nodig hebt
AnoniemInactief19 juli 2020 om 22:11Aantal berichten: 17Het oog zit goed. Daar komt de anti twist lijn aan dus zal deze schuin naar achteren blijven staan. Michiel heeft geen wichard oog en zo te zien kan dat oog beide kanten even ver scharnieren. En ik denk dat de kracht op het oog niet vooruit gericht is. Dat zou te mooi zijn, op de drie hoeken van het zeil een kracht voorwaarts. Dan is de IF helemaal niet meer te stoppen. 🙂
AnoniemInactief21 juli 2020 om 19:26Aantal berichten: 263Filmpje, 2de keer gennakeren, later nog een barberhauler geimproviseerd:
AnoniemInactief21 juli 2020 om 19:34Aantal berichten: 263Ik heb het zo gedaan:
2 ogen en een contraplaat:
Werkt perfect, aan het boegbeslag zou ik het niet durven, bij een M26
Het fijne van dit is, is dat daar onderdeks veel weefsel zit op de romp dek verbinding, wat weer alle kanten op gaat ook naar de romp. Je verspreid dus de krachten over een groot deel van het dek en de romp!Vanaf de ogen heb je bijna geen ruimte meer dan zit je op massief polyester van het dek.
Er zit daar dus geen weefselverbinding, alleen lijm
AnoniemInactief23 juli 2020 om 12:59Aantal berichten: 263Ik ben nog vergeten te vermelden, dar er nog een asje doorheen komt, al lijkt het zo ook goed te gaan.
Jeroen, hoe staat de gen dan ten opzichte van het boeg beslag? Staat hij echt voor de boeg of komt ie meer naar achter? Michiel weet dit misschien ook wel. Ik wil binnenkort net als Michiel een klapoog monteren, door het polyester heen met een mooie contraplaat, maar ik wil wel zeker weten dat mn oog goed om zit voor een gen.
AnoniemInactief26 juli 2020 om 22:23Aantal berichten: 263Hallo Drys, op bovenstaande foto kan je 2 ogen zien. Die zitten gemonteerd i.p.v. de normale bouten van de preekstoel.
Vanaf de ogen heb ik een lijn lopen naar de gennaker toe, er komt ook nog een spanner/talie tussen. Het werkt uitstekend, en kan hoog komen en wat diepere koersen gaan ook prima.
Waar normaal de bouten zitten voor de voorste bevestiging preekstoel, heb ik opgeboord naar M8, daarna kern weg geslagen en die opgevuld met ingedikte epoxy.
Daarna de ogen gemonteerd, er mag nog wel een asje doorheen. De lokatie is meer dan prima, veel verder naar voren kan hij niet, als je iets met een contraplaat wilt monteren. Anders moet je de oplossing hanteren die Michiel heeft gedaan.
Ik heb een klapoog in gedacht, ook omdat wij geen preekstoel hebben en we de punt mooi kaal en vrij willen houden. Maar de talie van de gen komt nooit verder naar achter dan dwars op de ogen lijkt mij?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.